$sql = "SELECT * FROM `gebruikers` WHERE `gebruikersnaam` = '".$_POST['gebruikersnaam']."'";
$query = mysql_query($sql) or die (mysql_error());
$aantal = mysql_num_rows($query);
$sql="SELECT * FROM `gebruikers` WHERE `gebruikersnaam` = '".$_POST['gebruikersnaam']."'";
@knoopa, jij doet als het resultaat van de query niet gelijk is aan 0 een foutmelding, maar niet gelijk aan 0 betekent dat er dus wel een resultaat is gevonden en jij geeft dus een foutmelding terug als er wel een username is gevonden..
@ultimatum: ik heb die van jou ook gebruikt en hij werkt top
maar ik heb nog een error
Warning: mysql_result(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /customers/tswebdev.be/tswebdev.be/httpd.www/kickasgamer/php/leden/include/functie.php on line 29
doe eens:
$CheckUsername = mysql_query("SELECT COUNT() FROM gebruikers WHERE gebruikersnaam = '" . mysql_real_escape_string($naam) . "'") or die(mysql_error());
want ik denk dat je de velden en de tabelnaam niet hebt gewijzigd..
You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') FROM gebruikers WHERE gebruikersnaam = 'kickasgamer'' at line
kickasgamer is dat stukje mysql_real_escape_string($naam) ;)
@knoopa, jij doet als het resultaat van de query niet gelijk is aan 0 een foutmelding, maar niet gelijk aan 0 betekent dat er dus wel een resultaat is gevonden en jij geeft dus een foutmelding terug als er wel een username is gevonden..
Bij het aanmelden moet hij toch een foutmelding geven als de gebruikersnaam al bestaat. Anders is hij voor de login.
ik blijf deze error hebben, maar ik snap niet dta daar een error komt
You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') FROM gebruikers WHERE gebruikersnaam = 'kickasgamer'' at line
kickasgamer is dat stukje mysql_real_escape_string($naam) ;)
Maak de kolom gebruikersnaam uniek (UNIQUE, deze optie zit bijv. standaard al in PHPMyAdmin, maar je kunt het ook in 'handmatige' queries meegeven (CREATE TABLE / ALTER TABLE)).
Bij het inserten controleer je als het fout gaat of het om mysql errno 1062 gaat. Zo ja, dat komt de gebruikersnaam al voor.
<?php
if (!mysql_query("INSERT INTO ............ "))
{
// Er is een fout opgetreden!
if (mysql_errno() == 1062)
{
// Gebruikersnaam komt al voor
}
else
{
// Er is een andere fout opgetreden
}
}
else
{
// Ga door!
}
?>
ik heb nu de controlle gedaan met de functie die stond ik de eerste reactie die was van knoopa, maar het script laat 2 dezelfde namen gewoon door, en dat snap ik nu niet
alvast bednakt, ik ga het even toevoegen aan men script en teste
ik laat wel iets weten ;)
EDIT: nu heb ik deze error:
Parse error: syntax error, unexpected T_ELSE in /customers/*****/*****/httpd.www/kickasgamer/php/leden/aanmelden.php on line 50
ja ik mijn bestand heb ik in gesprongen maar op www.plaatscode.be wordt dat niet over gezet, maar ik vind het zo raar dat die een else fout geeft want ik had tans toch genoeg }