login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

paginas samenvoegen

Offline flipthijs - 25/10/2006 17:02
Avatar van flipthijsPHP interesse Weet iemand hoe ik deze 2 pagina's moet samenvoegen ?

Het gaat er dus om dat het lid niet meer de lessen mag zien waarvoor hij zich al heeft ingeschreven,

Maar nu heb ik deze pagina gekregen:
http://www.pastebin.be/3331/
(verbergscript)

en dit is mijn pagina met de lessen die ze te zien krijgen en willen reserveren:
http://www.plaatscode.be/2947/

nu moet dus die eerste pagina in die tweede pagina zitten, altans het script tog, maar ik zou niet weten waar of hoe enzo,

kan iemand me helpen ??

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stefan14 - 25/10/2006 18:32
Avatar van Stefan14 PHP gevorderde als je script zo zie denk ik dat je eerst even aandacht moet besteden aan de databasestructuur.

bijv. deze query
  1. <?php
  2. $query="UPDATE `lessen` SET vrijeplaatsen=vrijeplaatsen-1 WHERE id='".$_GET['id']."'";
  3. ?>

dit wijst erop dat jij een veld vrijeplaatsen hebt, en dat je hier dus een bepaald aantal invult wat steeds afneemt als iemand zich inschrijft.
maar dit is een behoorlijk fout model.
Ten eerste kun je niet zien wie zich in heeft geschreven, en ten tweede gaat het fout zodra iemand een bepaalde les niet meer wil/mag volgen.

Over het algemeen is het de bedoeling dat je dan een aparte tabel aanmaakt waarin de gevolgde lessen komen te staan, je kunt dan berekenen hoeveel mensen die bepaalde les volgen, en zodra iemand de les niet meer volgt verwijder je het record en de berekening past zich vanzelf aan, en je kunt natuurlijk ook persoonsgegevens erbij zetten zoals ik al zei.

oftewel, dit is normaliseren, een zeer belangrijk aspect in het ontwerpen van databases.
Offline flipthijs - 25/10/2006 18:33 (laatste wijziging 25/10/2006 19:37)
Avatar van flipthijs PHP interesse Ja dat zit er ook in maar dat is een andere pagina, nu zou ik alleen moeten hebben dat ze die lessen dus neit meer te zien krijge, die lessen die ze dus 'volgend' maar hoe doe ik dat ?

dat zijn die 2 paginas die ik daarboven heb die zouden 1 pagina moeten worden, maar hoe ??

Als iemand me hierbij kan helpen sta ik al een hele stap verder
Offline Stefan14 - 25/10/2006 20:20
Avatar van Stefan14 PHP gevorderde ok, dan wordt het een query zoals dit tenminste als je zo'n aparte tabel gebruikt met de inschrijvingen.

1. <?php
  2. $query = "SELECT
  3. t1.cursusid,
  4. t1.lesnaam,
  5. t2.gebruikersID
  6. FROM
  7. cursus AS t1,
  8. inschrijving AS t2
  9. WHERE
  10. t2.gebruikersID != '".$_SESSION['userid']."'";
  11. $result = mysql_query($query) or die (mysql_error());
  12. ?>

zoals je ziet selecteert deze query uit 2 tabellen tegelijk, en geeft de tabellen een 'alias' waarmee je kunt aangeven welke kolommen bij welke tabel hoort.

Wel behoor je eventuele dubbele kolomnamen ook een alias te geven om eventuele vervelende bugs te voorkomen.
Offline flipthijs - 26/10/2006 07:28
Avatar van flipthijs PHP interesse nu snap ik het nog nt hoor 
Offline Stefan14 - 26/10/2006 07:40
Avatar van Stefan14 PHP gevorderde kijk deze tut even door anders
http://www.phphulp.nl/php/tutorials/3/205/
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2025 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.205s