login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Hoogte/breedte van afbeeldingen bepalen

Offline Wouwie - 04/10/2006 01:45
Avatar van WouwieNieuw lid hallo  

Een klein vraagje: ik heb een collectie afbeeldingen met de volgende bestandsnamen: logo_1, logo_2,... Ieder logo heeft 1 rij info in een mysql-tabel (het logonummer uit de bestandsnaam komt overeen met het logo_id in mijn tabel). Omdat ieder logo een verschillende hoogte / breedte kan hebben, sla ik deze ook op in mijn sql tabel (een kolom hoogte en een kolom breedte). Als ik het logo op mijn webpagina wil tonen, dan haal ik deze hoogte en breedte op uit de tabel en voeg deze toe aan mijn img tag.

Dit is echter nogal omslachtig omdat ik dat allemaal handmatig moet doen (logo openen, bestandformaat opschrijven, ingeven in tabel, logo naar de map copieëren,...).

Nu vroeg ik mij: bestaat er iets zodat ik die hoogte / breedte niet moet bijhouden. Ergens een functie die zelf de hoogte/breedte van een picture bepaalt. Dat zou me werk/fouten/kolommen besparen. Dus zoiets van:
- ik wil logo_1 tonen
- functie onderzoekt en heeft hooget / breedte terug
- deze tags kan ik toevoegen aan mijn img tag.

Ik dacht in de richting van GD-library.

Alvast bedankt voor tips.

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline ThAlmighty - 04/10/2006 08:32
Avatar van ThAlmighty HTML beginner get_image_size(); returned een array met hoogte en breedte
Offline Wouwie - 04/10/2006 12:17
Avatar van Wouwie Nieuw lid Tja, dat het zo simpel kon zijn...

Nu had ik nog een vraagje. Om thumbnails te maken op de website, is de kwaliteit beter als je zelf de originele picture "rescaled" (bvb. via GD-library) t.o.v. gewoon de browser het originele plaatje te laten rescalen?

Alvast bedankt voor de hulp.
Offline Thomas - 04/10/2006 12:35
Avatar van Thomas Moderator Beide hebben voor- en nadelen.

Het orginele plaatje (bv. 640x480) met de afmetingen van een thumb tonen (bv. 100x75):
nadelen
- het plaatje kan er "in elkaar gedrukt uitzien"
- veel dataverkeer (thumbnails zijn juist bedoeld voor het besparen hiervan)

voordelen
- geen gedoe met folders, plaatjes en thumbnails (daarintegen hoef je de code die dit soort zaken regelt, maar 1x te schrijven - daarna heb je er alleen maar voordeel van)

thumbnails bakken met GDlib:
nadelen
- slechte kwaliteit? Dit valt best mee. Als je imagecopyresampled() gebruikt i.c.m. 100% kwaliteit als je er jpegs van maakt (imagejpeg() gebruikt standaard ~ 75% kwaliteit) dan zien de thumbs er best gelikt uit
- veel code schrijven? Dit hoeft maar eenmalig, er zijn zat voorbeelden te vinden en wellicht kun je ergens een volledige image-class vandaan plukken.

voordelen
- minder dataverkeer dan wanneer je volledige plaatjes laadt
- snelle(re) laadtijden (dan oplossingen die on-the-fly thumbnails bakken)

Ik zou dus zeker kiezen voor een oplossing met aparte thumbnails.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.178s