login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

[opgelost] door foto's bladeren

Offline Ultimatum - 04/09/2006 14:56 (laatste wijziging 08/09/2006 20:24)
Avatar van UltimatumPHP expert ik heb een klein foto upload script geschreven en ik zou graag willen dat als je bijvoorbeeld op foto met id 14 uit album 3 klikt dat je dan onderaan de foto 2 links hebt (volgende/vorige), maar het kan zijn dat het volgende id 29 uit album 3 is, dus gaat $_GET['id']+1 niet 

ook als je foto 1 van album hebt mag vorige er niet staan en met volgende net zo

maar ik heb nu zitten kloten maar er klopte geen zak van

dus nu ben ik terug bij af, dit is wat ik heb 

http://www.plaatscode.be/2543/

11 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 04/09/2006 15:23
Avatar van Thomas Moderator Dan geef je via je URL ook door welk album het betreft?
foto.php?pagina=1&album=3?

Hoeveel pagina's een album heeft kun je makkelijk berekenen.
Offline Stefan14 - 04/09/2006 15:24 (laatste wijziging 04/09/2006 15:26)
Avatar van Stefan14 PHP gevorderde Je zou met scandir(); de directory uit kunnen lezen en deze in een array zetten om zo de volgende/vorige links te kunnen maken.

Volgende/vorige links maak je dan met bijv. ?foto=...... en met $_GET haal je dat uit de URL op.

Tweede optie is op een soortgelijke manier, maar dan met een database.

EDIT: had je vraag niet helemaal juist gelezen, de manier van Fangorn lijkt mij inderdaad het beste.
Offline Ultimatum - 04/09/2006 21:27
Avatar van Ultimatum PHP expert ja het aantal paginas kan ik wel berekenen maar hoe kan ik ervoor zorgen dat alleen maar de foto's van album 3 worden gepakt dan want het id is meestal niet opvolgend dus kan ik niet +1 doen etc...
Offline Thomas - 05/09/2006 12:44 (laatste wijziging 05/09/2006 12:45)
Citaat:
Dan geef je via je URL ook door welk album het betreft?
foto.php?pagina=1&album=3?

Hoeveel pagina's een album heeft kun je makkelijk berekenen.
Die pagina-nummers gebruik je gewoon als offset (startpositie), bijvoorbeeld foto #11 t/m foto #20. Welke id's aan deze foto's hangen maakt niet uit voor het SELECT-statement.

Bekijk anders deze tutorial eens.
Offline Ultimatum - 05/09/2006 13:29 (laatste wijziging 08/09/2006 11:49)
Avatar van Ultimatum PHP expert Sorry voor het kicken van dit topic, maar moest dit project even aan de kant schuiven zodat ik nu weer tijd heb 

Ik begrijp wat je bedoeld FangorN en dat lukt ook wel maar, als ik nu op foto 5 klik dan krijg ik altijd foto 1 te zien omdat ik niet heb gezegd dat hij ook uit de tabel moet halen waar het id in de url staat. Maar als ik dat wel doe dan blijft dus in de url altijd id=5 staan, want foto 6 staat in album 8 en foto 7 weer in 3 waar ook foto 5 in staat. Wat code is handig zeggen ze :

http://www.plaatscode.be/2582/

In de functie nav staat niet veel bezonders, hoop dat iemand mij met bovenstaande code kan helpen.
Offline Thomas - 08/09/2006 11:57
Avatar van Thomas Moderator Misschien omdat je geen haken zet om && en || statements in regel 2?

a && (b || c)
is iets anders dan
(a && b) || c

?
Offline Ultimatum - 08/09/2006 12:09
Avatar van Ultimatum PHP expert nee, nee dat is het niet, volgens mij begrijp je het 

Kijk als ik bijvoorbeeld op foto 5 klik dan komt op het moment foto 1 te voorschijn, logisch omdat ik geen id meegeef waaraan je de foto kan herken maar als ik dan in de query WHERE id = '".$_GET['id']."' doe dan pakt hij altijd id 5 omdat ik als ik volgende klik ik niet weet hoe ik de volgende id van dat album pak want foto 6 staat in een ander album wat dus +1 onmogelijk maakt 
Offline Thomas - 08/09/2006 12:32
Avatar van Thomas Moderator Ik snap het probleem niet.

Voor het opbouwen van pagina's hoef je helemaal geen specifieke foto-id's (behorend bij een bepaald album) te weten.

Je rangschikt de foto's van een bepaald album gewoon op foto-id en verdeelt deze foto's over meerdere pagina's met een offset ("pagina" * "aantal"), met op elke pagina een gelimiteerd aantal foto's ("aantal").

Hier komen dus helemaal geen foto-id's aan te pas totdat je er een bepaalde foto uit wilt lichten...
Offline Ultimatum - 08/09/2006 12:43 (laatste wijziging 08/09/2006 12:58)
Avatar van Ultimatum PHP expert Even kijken of ik het kan schetsen 

-- Alle foto's van album 1 op de pagina --
+-------+-------+-------+-------+-------+
|Foto 1 | Foto 2 | Foto 3 | Foto 4 | Foto 5 |
+-------+-------+-------+-------+-------+

-- Als er op een foto is geklikt --
+----------------------+
|Foto waar op geklikt is |
+----------------------+

maar als ik nu op foto 4 klikt krijg ik op de plek van: Foto waar op geklikt is foto 1 te zien omdat in de query niet word aangegeven welke foto want het id is niet opvolgend

Zal ik je anders de link even pm-men, mss dat dat duidelijker is dan mijn tekening 
Offline Thomas - 08/09/2006 13:41
Avatar van Thomas Moderator Hm? Dan geef je toch in die link een foto-id mee?

PM de link maar. Snap niet wat het probleem is :].
Offline Ultimatum - 08/09/2006 18:16 (laatste wijziging 08/09/2006 20:24)
Avatar van Ultimatum PHP expert Ok, heb het op een hele andere manier gedaan dan de opzet was maar het resultaat is goed 

http://www.plaatscode.be/2584/

bedankt FangorN voor de hulp 

Edit:, Ik ben toch nog tegen een fout gelopen. Als ik alles upload naar de host en ik ga over de plaatjes telt hij eerst goed maar zodra ik bij plaatje 4 aankom telt hij die als 5 en plaatje 5 als 7, de rest telt hij dan wel goed (2 teveel maar dat komt door dat andere)

Als ik echter op mijn localhost kijk telt hij wel goed van 1 t/m 8, alles is hetzelfde: mysql database, plaatjes... Ik heb nu al een paar keer opnieuw geupload om te kijken of dat wat uitmaakte wat echter niet zo is

De code staat bovenaan deze pagina..

[De oorspronkelijke fout is dus wel opgelos]

bovenstaande fout is ook opgelost, want het ligt gewoon aan de host. Op 2 andere host geprobeerd en daar deed hij het gewoon toppie 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2025 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.181s