login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

datum uit database

Offline Clemens32 - 20/08/2006 09:16
Avatar van Clemens32PHP interesse Ik zou het bijna niet meer durven vragen omdat er al een aantal topics over op dit forum staan.
Maar ook met behulp van die topics kom ik er niet uit.
Ik heb de datum opgeslagen in de database door in mijn INSERT-query now() te gebruiken.
Nu wil ik de dag-maand-jaar uit mijn dbase halen om mee te rekenen.
Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik kom er niet uit.
Dit heb ik nu staan (om te testen), maar daar komt als $resultaat uit Resource id #4

<?php
$sql = "SELECT aanmelddatum FROM klant WHERE klant_id = 30";
$resultaat = mysql_query($sql);
echo $resultaat;
?>

(mag zo'n klein stukje code hier wel of moet dat ook op plaatscode.be ?)

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Richard - 20/08/2006 09:44
Avatar van Richard Crew algemeen Je hebt nu een query uitgevoerd, je moet ook het resultaat ophalen met behulp van PHP.net: mysql_fetch_row, PHP.net: mysql_fetch_assoc of in dit geval zelfs PHP.net: mysql_result:

1. <?php
  2. $sql = 'SELECT aanmelddatum FROM klant WHERE klant_id = 30';
  3. $resultaat = mysql_query($sql);
  4. echo mysql_result ($resultaat, 0);
  5. ?>
Offline Button - 20/08/2006 09:49 (laatste wijziging 20/08/2006 09:51)
Avatar van Button PHP ver gevorderde edit: ik heb je topic verkeerd gelezen... nuja gebruik dat van Jexus en gebruik dat van mij om met de datum te rekenen en hem juist om te zetten 
als je bv. een unix timestamp in je db zou zetten en die eruit halen kan je het zo doen:
  1. <?php $date = date("d-m-Y", $timestamp); ?>

zoals jij het doet zo je zo kunnen doen:
  1. <?php
  2. $date=explode("-",$date);//ik weet nu niet meer hoe de datum erin wordt geplaatst met "/" of met "-" : moet je zelf maar aanpassen indien het niet juist is.
  3. $date_juist=$date[2]."-".$date[1]."-".$date[0];
  4. echo $date_juist;
  5. ?>
Offline Clemens32 - 20/08/2006 09:53
Avatar van Clemens32 PHP interesse ok, ik begrijp wat je bedoeld en mysql_result() geeft in dit geval inderdaad weer waar ik mee verder wil rekenen.
Hoe kan ik nu het beste de dag, maand en jaar eruit halen?
Dus:

$dag = d;
$maand = m;
$jaar = Y;

Doe ik dat met explode() of zijn daar andere functies voor?
Offline Button - 20/08/2006 09:56
Avatar van Button PHP ver gevorderde je hebt nu bv. de datum in een variabele $date. Gebruik nu het tweede script dat ik je hierboven voorgeschoteld heb.
Offline Clemens32 - 20/08/2006 10:22
Avatar van Clemens32 PHP interesse Ik ben eruit.
Bedankt allemaal.
Voor de liefhebbers heb ik het op plaatscode.be gezet:
http://www.plaatscode.be/2136/
Offline ikkedikke - 20/08/2006 10:54
Avatar van ikkedikke PHP expert een vuistregel is dat je geen explode mag moeten (ja zo klopt het) gebruiken op database resultaten. als je het op een andere manier wil gebruiken moet je date_format gebruiken als mysql functie
Offline Stefan14 - 20/08/2006 12:30 (laatste wijziging 20/08/2006 12:31)
Avatar van Stefan14 PHP gevorderde dit had je zoals ikkedikke eigenlijk ook al zegt veel en veel beter met mysql kunnen doen, wat betreft rekenen met tijden en datums kun je veel beter mysql gebruiken dan php omdat mysql daar veel en veel beter mee overweg kan.
ook wordt je code nog eens een paar regels korter.

zeker als je sites gaat maken die druk bezocht gaan worden ga je dit soort dingen merken met laadtijd.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2025 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.221s