als je in je db zet dat iemand online als 1 voorstelt, stel je iemand offline gewoon als 0 voor. Dus als iemand uitlogt, voer je een query uit , die bv. de waarde status in je db op 0 zet.
@buttonman, nee hier op sima is het zo dat na 3 of 5 min(de preciese tijd weet ik niet) en je nog steeds op dezelfde pagina zit (dus inactief bent) dat je dan uit de database van online word gehaald. want anders zijn er nu geen 5 mensen online
Ik blijf soms de hele nacht aangemeld, ook al staat men pc af en ben ik vergeten uit te loggen.
edit:
!maar dan heb ik wel het venster natuurlijk gesloten.
@grayen: wat je zegt ivm met op dezelfde pagina inactief zijn voor een bepaalde tijd en dan worden uitgelogd, kan zijn. Maar als je gewoon je venster sluit blijf je ingelogd...
Simon: je steekt een timestamp (of gewone datum) in een database per refresh (op IP/username, maakt niet uit; zolang het maar uniek is)
Om te zien wie er online is neem je de huidige timestamp (of datum) -5min (of 3min ofzo), en deze gebruikers beschouw je als online zijnde, omdat ze de laatste 5min (of een andere bepaalde tijd) actief zijn geweest...
tja, dat is misschien wel een goede manier, maar als je dat bij elke refresh of nieuwe pagina moet doen en je hebt een groot bezoekersaantal dan krijgt de db toch veel werk te verduren...
Via de PM wees je mij er op dat je wou controleren of een persoon (bijv op een forum, of in hun profiel) kan controleren op online / offline status. http://www.plaatscode.be/1904/
Mijn voorbeeld is gebaseerd op het voorgaande voorbeeld die ik had gegeven: http://plaatscode.be/1893/
ButtonMan: dit MOET dynamisch zijn... Evt kan je wel alles beginnen cashen, maar dan moet je al bijna elke minuut je cash-table naar de echte table kopieren...
Misschien eens in de webfanaat source-code KIJKEN om te zien hoe deze het deden? Die website had imo toch een groot bezoekersaantal (nooit actief geweest, maar soms wel wat scriptjes van gedownload ;))
1 querietje naar je database houdt werkelijk niks in. Je merkt daar werkelijks niks van, hier op sima gebeurt het zo, en naast die query gebeuren er nog een aantal andere queries in verband met statistieken, gebruikers en onzin.