Als je met normaal met GROUP BY wilt sorteren, wordt er gegroepeerd op de opgegeven kolomnaam... Ik heb nu een 'ENUM' (jeweetwel: appel of banaan en niks anders...) kolomnaam met drie verschillende waardes die ik op een zelf opgegeven manier wil groeperen, is dat mogelijk met MySQL?
Bedankt voor de reactie, maar de resultaten moeten onderelkaar staan op een(1) pagina! En ik wil groeperen met devolgende volgorde:
`high`, `medium`, `low`. Want als je normaal groepeert wordt het:
`high`, `low`, `medium` of andersom als je DESC gebruikt.
Ow ja:
En bij jouw manier kan je net zo goed een WHERE clause gebruiken .
Het moet gewoon kunnen dus ik wil weten hoe dat moet.
Edit:
Ik zou het ook kunnen doen met 3 queries met een where clause, omdat ik de drie verschillende waardes vooraf toch al weet, maar kan het gewoon niet in een query?
@FangorN
Bedank voor de reactie, ik zal de 1e oplossing maar gaan doen. Hopelijk komt datgene wat ik bedoel in de volgende mysql versie.
Thomas - 05/07/2006 12:04 (laatste wijziging 05/07/2006 12:12)
Moderator
Ik begrijp wat je probeert te doen, maar ik denk dat je dit niet in de query zelf (zoals je het in het bovenste bericht hebt aangepakt) kunt regelen. Je zult dus was extra voorzieningen moeten treffen.
EDIT: Lol, blijkbaar begreep ik het toch niet helemaal. Je groepeert sowieso al op een kolomwaarde, dus hier hoef je geen extra voorzieningen voor te treffen. Maar vervolgens wil je de rijen in een bepaalde volgorde zetten. Dit is niet zozeer een GROUP BY probleem, maar een ORDER BY probleem, vandaar de verwarring .
Bedankt, maar je moet er wel bijzetten dat je wilt groeperen met zelf opgegeven waarden.
Thomas - 05/07/2006 12:21 (laatste wijziging 05/07/2006 12:24)
Moderator
Nee, maar je wilt ook helemaal niets groeperen toch? Je wilt alle rijen afdrukken, en wel in de volgorde "high", "medium", "low" (en misschien nog andere criteria, zoals aflopende volgorde van id.
Het kan overigens wel in 1 query, ik plaats deze hieronder zometeen.
@Quicky, dat zijn waarden van een kolom, dat zal dus niet werken lijkt me...