HTML interesse |
|
Hoe zorg ik ervoor dat het eerstvolgende van een bepaald kolom gevuld wordt. Het gaat hierbij dus niet op ID met auto_increment.
Het is voor een groep verplaatsing, hieronder een voorbeeldje:
id | woord | positie | groep
-----------------------------------
1 | jan | 1 | 1
2 | kees | 2 | 1
3 | smit | 3 | 1
4 | miep | 1 | 2
5 | huis | 2 | 2
6 | noot | 1 | 3
7 | aap | 2 | 3
8 | boom | 1 | 4
id | woord | positie | groep ----------------------------------- 1 | jan | 1 | 1 2 | kees | 2 | 1 3 | smit | 3 | 1 4 | miep | 1 | 2 5 | huis | 2 | 2 6 | noot | 1 | 3 7 | aap | 2 | 3 8 | boom | 1 | 4
Stel, ik wil het woord 'noot' dat in zijn groep-3 op 1e plaats staat (dus bovenaan) nu van groep veranderen naar groep-1.
Dat is dus zo gedaan dat groep veranderen. Maar nu moet ook de positie worden veranderd dat niet meer klopt in die nieuwe groep-1. Dus hij moet in die querie GROUP BY 1 dus op zoek gaan naar de laatste positie en deze met +1 optellen en krijgt het woord 'noot' in zijn nieuwe groep-1 dus een nieuwe positie-4.
Hoe krijg ik dit alleen voor mekaar
Dat wijzigen van groep werkt, het gaat nu alleen om het optellen van die +1. Hoe ik dat moet controleren.
En een volgend probleem, omdat het woord 'noot' uit die groep-3 is verplaatst, gaan de posities nu wel gelijk op, maar mist hij een eerste nummer.
Hoe zorg ik ervoor dat ALLE rijen met die groep-3 1tje (dus -1) opschuift zodat alles weer vanaf 1-xxx gaat lopen?
|