Ik zit met een dilemma.
Is het makkelijker om de constanten in een database te gooien met 2 verschillende talen of de constanten in een lang/nl.php en lang/en.php te gooien?
De site bestaat voor een gedeelte uit dynamische contenten/teksten, deze zullen dan ook in een database staan met 2 verschillende talen. Maar is het handiger om ook de contstanten als 'OK', 'Annuleren', 'Toevoegen' etc... ook in een database op te slaan?
De aansturing/opbouw/navigatie van je pagina's verandert in feite niet als de voertaal verandert, dus je zou code en layout ook kunnen scheiden m.b.v. een template-engine.
Het enige wat je dan "meerdere keren" zou moeten maken zijn de templates ("content") van de individuele pagina's.
In je code maak je dan ergens een mechanisme (language-cookie?) waarmee je tussen verschillende talen schakelt.
Hmm.. jah.. het schakelen enzo kan ik wel, maar de vraag is of het handiger is om alle (teksten/afbeeldingen/constanten) toe te voegen in een database, of juist de constanten in een apart php file te doen en de dynamische teksten/afbeeldingen in een database.
offtopic: welk template-engine is het makkelijkst?
Bestanden is iets meer aan te raden daar dat dan geen MySQL-connecties vereist. Als je echter constant uitbreidende content hebt waardoor je die bestanden constant zou moeten bijwerken grijp je beter naar een database.
En de makkelijkste template-engine is bij mijn weten ook TemplatePower, aangezien Smarty (grote tegenhanger) alles een beetje door elkaar gooit en het lekker complex maakt
lau - 26/04/2006 23:55 (laatste wijziging 27/04/2006 01:04)
HTML interesse
Denk ook dat het 2 taalbestanden wordt, aangezien content niet zoveel wordt gewijzigd. En met database zal ik toch zelfde constructie krijgen toch. Ook 1 constante met 2 talenkolommen en dan nog gedoe met queries ook...
Stel dat je ergens hebt bepaald welke taal iemand gebruikt ("nl" of "en"), en je slaat deze taal-keuze op in een variabele, zeg $cfg['lang'], dan kun je op een taal-onafhankelijke wijze een tekst opvragen door middel van:
lau - 27/04/2006 20:12 (laatste wijziging 27/04/2006 23:25)
HTML interesse
@Fangorn, dus je werkt uiteindelijk met maar 1 taalpakket file? Maar is dit niet zelfde principe als met 2 taalbestanden werken. Want het lijkt mij erg onduidelijk als je lange zinnen hebt die in NL en in EN moeten staan... (kan zijn dat ik ernaast zit en iemand een betere oordeel over heeft)...
Als je via FangorN's methode een taal gaat bijvoegen wordt het wel heel onduidelijk (als je al gegevens hebt). Kokx eerst script lijkt me nog het beste en makkelijkste van allemaal!
<?php
$vars = array();
$vars['veld_1'] = array("nl" => "Dit is maar een test", "en" => "This is just a test", "du" => "Dieses ist ein Test gerecht", "fa" => "C'est juste un essai");
?>
<?php
$vars = array();
$vars['veld_1'] = array("nl" => "Dit is maar een test", "en" => "This is just a test", "du" => "Dieses ist ein Test gerecht", "fa" => "C'est juste un essai");
?>
<?php
$vars = array();
$vars['veld_1'] = array();
$vars['veld_1']['nl'] = "Dit is maar een test";
$vars['veld_1']['en'] = "This is just a test";
$vars['veld_1']['du'] = "Dieses ist ein Test gerecht";
$vars['veld_1']['fa'] = "C'est juste un essai";
?>