login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

windows vs linux

Offline lays - 30/10/2004 12:46
Avatar van laysLid Hallo allemaal, ik weet niet of deze post hier thuishoort maar ik neem aan dat er vast een aantal mensen zijn die hier wel eens wat woorden over gewisseld hebben.
Ik ben sindskort een bedrijf gestart wat eerst altijd hobby was geweest, maar omdat het illegaal downloaden van de software altijd zeer makkelijk ging heb ik niet 1 licentie van de software die ik op mijn windows 2003 enterprice server heb draaien, incl windows. Nu ben op mijn eigen pc met vmware windows server en linux server aan het na boodsen om te kijken of dit een beetje hetzelfde wil werken.
Ik gebruik mandrake linux 10.0, ik heb bijna alles draaien, moet alleen nog een mailserver opzetten en dan is het compleet, maar mijn vraag is? wat is linux kwa snelheid en stabiliteit beter? wie heeft er goede ervaringen mee? Je hoort altijd dat linux stabieler is dan windows, minder vatbaar voor virussen en veel sneller is. Klopt dit ook?
Dit geld dus ook voor de PHP en MYSQL applicatie die in apache draait ipv IIS6.0 van windhoos.

Ik hoor graag de reacties van jullie 

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline cloudstrife - 30/10/2004 13:24
Avatar van cloudstrife PHP beginner Jep Linux is inderdaad stabieler en minder vatbaar voor virussen. Apache gaat ook veel stabieler draaien op linux dan op windows. Voor een webserver kan je niet beter hebben dan linux dus, ik zelf draai Debian Woody en ben hier echt heel tevreden van. Bovendien loop je geen enkel risico want Linux is gratis dus ik weet wel wat kiezen.
Offline twopeak - 30/10/2004 13:32 (laatste wijziging 30/10/2004 17:00)
Avatar van twopeak Gouden medaille

PHP ver gevorderde
nee, linux is niet stabieler en even vatbaar voor virussen
Apache zal er niet stabieler op draaien en linux is niet altijd gratis

geshockeerd?
goed

nu even relativeren; voor een n00b kan Linux minder stabiel en meer vatbaar zijn voor virussen.
voor een expert is Linux veiliger en stabieler.
als je support wilt voor Linux kost dit minstens evenveel als voor je windowsvuilbak

see the difference?

Linux is dus op elk vlak beter dan windows, maar er zit een steile leercurve in; een omkering van mentaliteit enzovoorts...
de switch van het ene besturingssysteem is redelijk moeilijk, maar als je je erop toelegd, zul je veel meer kunnen doen met je linux.

Ik raad je de switch aan, maar mischien kan je best voortdoen zoals je doet: 1 computer met je linux op en 1 met windows en eens je je wat confortabeler voelt met linux, maak je de switch, en hou je je windows nog even voor alles wat met Linux een probleem oplevert.

Zoek je een tussenalternatief (kracht van unix, gebruiksgemak van windows en zo goed als geen virussen) dan moet je macosX nemen
Offline biertie - 30/10/2004 13:40
Avatar van biertie Onbekend http://www.site...&id=20
&&
http://www.ther...ort_window s_vs_linux/

Ik zou dit eens lezen, dan weet je ineens alle voordelen/nadelen van linux tegenover windows
Offline Mr_Dark - 30/10/2004 14:41
Avatar van Mr_Dark Lid Dit soort discussies zijn oneindig.. het licht er net aan wat je gewent ben..

Ik zelf heb altijd Micro$oft Windows gebruikt voor me servers.. toen ik Linux ging installen heb ik alleen maar problemen gehad en kreeg em niet stabiel en hij was zelf langzamer dan windows.

Ik ben het daarom ook eens met twopeak.

** Tip: zoek eens op GoT ( http://gathering.tweakers.net/forum ) er zijn daar al genoeg draatjes geweest over welke linux distro het beste bij jou past
Offline svenie - 30/10/2004 18:34 (laatste wijziging 30/10/2004 18:51)
Avatar van svenie HTML interesse als je dit leest wil je linux niet meer!

http://members.lycos.nl/theargonath/the game/kijk.jpg

edit 'artikel uit Kijk november 2004'
Offline DRUNK - 30/10/2004 20:26
Avatar van DRUNK PHP gevorderde lol, boeiend! Persoonlijk gebruik ik alleen maar linux, vind het fijner werken en veiliger (als je weet hoe het werkt). Voor een desktop kan ik nog bergrijpen dat je een Widows fijner vind werken maar op server gebied is Linux / Unix echt wel een uitblinker. Het kost wat tijd en moeite om het allemaal te gaan begrijpen maar dan heb je ook wat, voor mij begon het als hobby en nu verdien ik mijn geld er mee, als freelance sysadmin voor bedrijven. Die beginnen ook te zien dat Linux wel heel krachtige server mogelijkheden te bieden heeft. Veel lezen, proberen en fouten maken en je hebt het binnen een paar weeken | maanden onder de knie.
Offline lays - 30/10/2004 22:12
Avatar van lays Lid Nou heb ik heb mezelf even bezig gehouden met de linux server die ik nu nog in vmware draai, na veel problemen door het niet weten hoe het allemaal werkt omdat veel in command line is, heb ik een vriend geraadpleegt die al jaren een linux server gebruikt en nooit iets anders wil gebruiken voor server doeleinden, hij zegt zelf dat hij zich niet kan herinneren wanneer hij de server heeft moeten herstarten of dat er een vastloper is geweest. Hij gaf mij een zeer nuttige link voor het beheer van elk linux systeem, dit kan via het web op je vertrouwde windows pc, met alle gemakken die een windows server bied vertaald naar linux. de link is http://www.webmin.com
zo kreeg ik zeer eenvoudig het sharen voor windows machines aan de gang, mijn webserver juist ingestelt, ftp server online gebracht, en zelfs een 2e hardeschijf gepartitioneerd. Je kunt echt alles via deze website op je systeem aanpassen tot het clusteren van je linux servers toe. Ik ben nu alleen nog even aan het stoeien met het opzetten van een mailserver, maar door het ontbreken van een cd die ik aan het downloaden ben en wat gedult moet opbrengen is dit nog niet online. Wat mijn ervaring tot nu toe is, was in het begin hier kom ik nooit uit, maar als je even doorbijt is het voor een progameur niet al te ingewikkelt, het kan gigantisch veel en je kunt echt alle combinaties van pakketten gebruiken bv er zijn standaard 5 verschillende smtp servers welke ga je dan gebruiken? 4 verschillende ftp servers, allerlei software die op windows maar beperkt is en vaak niet gratis. Ik raad je aan om eerst de website te bezoeken van de desbetreffende software en even goed de site uitpluizen van de mogelijkheden, download het installatie manual dat vaak wel nodig is en testen maar.

Verdere berichten zie ik natuurlijk graag, maar tot nu toe is mijn besluit genomen en dat is volgende maand de windhoos machine eruit en een linux machine in de plaats.

Johan
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.231s