Lid |
|
Nou heb ik heb mezelf even bezig gehouden met de linux server die ik nu nog in vmware draai, na veel problemen door het niet weten hoe het allemaal werkt omdat veel in command line is, heb ik een vriend geraadpleegt die al jaren een linux server gebruikt en nooit iets anders wil gebruiken voor server doeleinden, hij zegt zelf dat hij zich niet kan herinneren wanneer hij de server heeft moeten herstarten of dat er een vastloper is geweest. Hij gaf mij een zeer nuttige link voor het beheer van elk linux systeem, dit kan via het web op je vertrouwde windows pc, met alle gemakken die een windows server bied vertaald naar linux. de link is http://www.webmin.com
zo kreeg ik zeer eenvoudig het sharen voor windows machines aan de gang, mijn webserver juist ingestelt, ftp server online gebracht, en zelfs een 2e hardeschijf gepartitioneerd. Je kunt echt alles via deze website op je systeem aanpassen tot het clusteren van je linux servers toe. Ik ben nu alleen nog even aan het stoeien met het opzetten van een mailserver, maar door het ontbreken van een cd die ik aan het downloaden ben en wat gedult moet opbrengen is dit nog niet online. Wat mijn ervaring tot nu toe is, was in het begin hier kom ik nooit uit, maar als je even doorbijt is het voor een progameur niet al te ingewikkelt, het kan gigantisch veel en je kunt echt alle combinaties van pakketten gebruiken bv er zijn standaard 5 verschillende smtp servers welke ga je dan gebruiken? 4 verschillende ftp servers, allerlei software die op windows maar beperkt is en vaak niet gratis. Ik raad je aan om eerst de website te bezoeken van de desbetreffende software en even goed de site uitpluizen van de mogelijkheden, download het installatie manual dat vaak wel nodig is en testen maar.
Verdere berichten zie ik natuurlijk graag, maar tot nu toe is mijn besluit genomen en dat is volgende maand de windhoos machine eruit en een linux machine in de plaats.
Johan |