login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Database en mappen structuur

Offline lau - 20/04/2006 00:00
Avatar van lauHTML interesse (heb ook gepost op phpfreakz, maar ik merk dat hier meer activiteit bevat, das alleen maar positief )

k ben bezig met een site die producten in groepen moet laten weergeven. De site moet 2 talen bevatten: nederlands en engels. Voor de mensen die vanuit Nederland surft moet ie nederlands laten zien en voor de mensen uit andere landen (dus NIET-Nederland surfende) moet ie engels laten zien.

Nu weet ik wel ongeveer hoe de structuur eruit komt te zien, maar ik vrees dat ik toch niet de goede structuur heb.
Als je op de site komt heb je 4 afdelingen, elk afdeling heeft een aantal groepen (in een dropdown menu) en elk groep geeft producten weer. De titels van de afdelingen en groepen moeten dynamisch zijn om te wijzigen. Elk afdeling heeft een eigen pagina voor het geval dat iemand snel op een afdeling klikt ipv te wachten op de dropdown menu. Elk groep heeft een productenpagina waarop de producten van boven naar beneden worden gerangschikt met gegevens en plaatjes die bij zo'n product hoort.

Nu is mijn vraag, hoe zal jij de database en de mappen (op de server) ordenen?
Ik weet globaal dat de teksten voor de afdelingenpagina en de titels voor de afdelingen in de database moeten zitten, maar weet niet of je nederlands en engels moet scheiden per kolom of per tabel? En hoe zou het moeten zijn met de talen?

Ik heb tot nu toe dit:
tabel afdeling
  1. id | afbeelding | ned_menu | ned_titel | ned_pagina | eng_menu | eng_titel | eng_pagina

tabel groepen
  1. id | ned_drop | eng_drop | positie | afdeling

Zo je kunt zien moet afdeling van tabel groepen overeenkomen met de id van tabel afdeling en die volgens de positie 1-xx plaatsen

Maar is dit nou een slimme structuur of kom ik later toch in de knel? En wie weet een slimmere structuur dan ik 

8 antwoorden

Gesponsorde links
Offline haytjes - 20/04/2006 01:27
Avatar van haytjes Gouden medailleGouden medaille

JS gevorderde
'k zou dus een tabel maken met de afdelingen, een tabel met de groepen , een tabel met de talen en een tabel met de data.

'k denk dat het zou het gemakkelijkst is en het vlugst uitbreidbaar.

afdeling
  1. id | afbeelding | menu | titel | pagina | taal (id)

groep
  1. id | drop | positie | afdeling (id)

taal
  1. id | taal
Offline lau - 20/04/2006 16:32
Avatar van lau HTML interesse Hmm.. kan je het een beetje invullen met voorbeeld, want ik zie niet zo 1,2,3 hoe je ze alle 3 laat communiceren.
Offline haytjes - 20/04/2006 20:38

JS gevorderde
  1. id | afbeelding | menu | titel | pagina | taal (id)
  2. 1 ? ? afd1 ? 1
  3. 2 ? ? afd2 ? 1
  4. 3 ? ? dep1 ? 2
  5. 4 ? ? dep2 ? 2

1. id | drop | positie | afdeling (id)
  2. 1 ? 1 1
  3. 2 ? 2 1
  4. 3 ? 3 3

1. id | taal
  2. 1 ned
  3. 2 eng
Offline lau - 20/04/2006 22:25 (laatste wijziging 21/04/2006 01:30)
Avatar van lau HTML interesse Heb ik het goed als ik zeg dat er voor tabel 2 ook een taal kolom moet zijn?

Edit
Kan je taal met menu/titel/pagina niet omdraaien? Want anders krijg je dubbele afbeeldingen in de tabel en het liefst wil ik alle dubbele dingen vermijden, eigenlijk zo compact mogelijk dus. Is daar ook een oplossing voor met jouw bovenstaande methode? Dus verschillende talen met gelijke afbeelding (en in de toekomst gelijke productcode en prijzen - deze hoeven niet in verschillende talen te staan - omdat het cijfers zijn )...
Offline Koen1 - 21/04/2006 14:47 (laatste wijziging 21/04/2006 14:47)
Avatar van Koen1 Nieuw lid 1. Volgorde van de tabel maakt niet zo gek veel uit
2. Waarom een extra tabel maken met taal als je alleen Nederlands en Engels nodig hebt. Doe dat dan gewoon met php if-else.Vb:
  1. <?php
  2. if($rijx['taal'] == 1) {
  3. // Nederlands
  4.  
  5. }elseif($rijx['taal'] == 2) {
  6. //Engels
  7.  
  8. }else{
  9. //Geen taal opgeven
  10.  
  11. }
  12. ?>
Offline lau - 21/04/2006 17:41
Avatar van lau HTML interesse @Koen: ik begrijp je niet echt. Er moet zowiezo een taal gekozen worden op de site. De teksten bevinden zich in de database en voor beide teksten hoort eenzelfde afbeelding/prijs/code.
Offline haytjes - 22/04/2006 00:37 (laatste wijziging 22/04/2006 00:37)

JS gevorderde
nee, die groepen hangen aan die afdelingen en omdat je al gezegd heb welke afdeling welke taal heeft. Kan je daardoor ook weten welke taal die groep heeft.
Offline lau - 22/04/2006 02:32 (laatste wijziging 03/05/2006 23:12)
Avatar van lau HTML interesse Aah.. smart 
Op de plek van de vraagteken ( ? ) hoort de vertalingen toch, dus eenPagina en bij de volgende aPage? Maar is het niet zo dat bij afbeeldingen alsnog dubbel wordt ingevoerd bij de verschillende talen waar nu de vraagtekens staan?

Edit:
Ik krijg het nog niet voor mekaar.
Er moet 1 afbeelding komen voor 2 talen, dus hij moet kunnen switchen tussen engels en nederlands met bijbehorend 1 afbeelding en 1 ID. Dus geen apart ID voor engels en apart ID voor nederlands voor dezelfde soort.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2025 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.261s