hey mensen ik heb een profielen site... en nou zag ik op al die andere profielen site zo een stukje dat ze zeg maar friend's hadden en dat daar de namen in stonden....
nou wil ik ook zoiets maken,, maar weet ik niet hoe ik dit moet realizeren..
het moet dus zo worden dat er gewoon een knop komt op elke profiel en wanneer je daarop klikt dat die profiel in de friendlist komt van d epersoon die de page bezoekt....
maar nu weet ik niet hoe dit precies moet ken iemand me ermee helpen ??? of gewoon een opzetje geven waarmee ik verder ken zeg maar
een rij in de tabel users maken genaamd friend_user_id, daar als iemand op de knop drukt zet je diegene's userid in die friend_user_id, je scheidt ze met een teken wat je zelf mag verzinnen, als je het eruit haalt zorg je weer dat dat teken eruit word gehaalt en die friend's user_id's oowk... veel werk maar als je het egt wil moet het lukken...
Thomas - 26/01/2006 12:57 (laatste wijziging 26/01/2006 12:58)
Moderator
Tabelletje in je database aanmaken (bijv. "vriend_van") met als velden:
id (key, auto_increment)
user (het id van de persoon die een vriend toevoegt)
vriend (het id van de persoon die toegevoegd wordt)
Easy.
Moet je wel met (user-)id's werken natuurlijk, maar dat is haast standaard (of het zou standaard moeten zijn).
echo"<a href=?page=profielen&func=overzicht&show=3&addvriend=$row[username]>voeg deze persoon toe als vriend</a>";
}
elseif($_SESSION['loggedin']!='ja'){
// fout je kan niet toeveogen
}
?>
maar het werkt niet.... ik zie wel voeg eenvriend toe staan en hij hij GET ook gewoon de goede username enzo maar als ik erop klik dan zegt hij
Notice: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1 in c:\appserv\www\hs\modules\profielen\voeg_vriend_toe.php on line 23
voeg deze persoon toe als vriend
echo"$row[username] is toegevoegd aan je vriendenlijst";
}
echo"<a href=?page=profielen&func=overzicht&show=3&addvriend=$row[username]>voeg deze persoon toe als vriend</a>";
}
elseif($_SESSION['loggedin']!='ja'){
// fout je kan niet toeveogen
}
?>
het werkt wel..... alleen probleem is dat ik 10 keer kan klikken op de link voeg toe als vriend en dat hij hem dan ook 10 keer in de DB zet.... hoe los ik dat op ?
hmm... probeer eens eerst op te vragen bij het profiel waar de current user id en de profiel id in de db al staan, controleer dit via $resulaat = mysql_num_rows($query);
en dan iets van if($resultaat == 0)
{
rest van script
}
enz...
Simon - 27/01/2006 19:06 (laatste wijziging 27/01/2006 19:06)
<?php
$vriendnaam = $_GET['naam']; // verander naargelang
$query = mysql_query("SELECT * FROM voegvriendtoe WHERE username = '".$_SESSION['uname']."' AND vriendnaam = '".$vriendnaam."'") or die(mysql_error()); // uname is dus de sessiegebruikersnaam
?>
<?php
$vriendnaam=$_GET['naam'];// verander naargelang
$query=mysql_query("SELECT * FROM voegvriendtoe WHERE username = '".$_SESSION['uname']."' AND vriendnaam = '".$vriendnaam."'") or die(mysql_error());// uname is dus de sessiegebruikersnaam