login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

value van date in de database

Offline endymion - 19/10/2004 17:41
voor bijvoorbeeld varchar kan je gewoon een value van 30 nemen bijvoorbeeld, maar wat moet je nou bij date invullen?

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Maarten - 19/10/2004 17:42
Avatar van Maarten Erelid Bv. 00-00-00 of zo...
Offline Gerard - 19/10/2004 17:51
Avatar van Gerard Ouwe rakker date? niks zover ik weet 

Je kan natuurlijk ook gewoon een varchar field maken voor je date en dan aan de hand van php via date() een string maken die je in de db gooit.

Op die manier heb je alle vrijheid om het eruit te laten zien zoals je wil.
Offline twopeak - 19/10/2004 18:43
Avatar van twopeak Gouden medaille

PHP ver gevorderde
bij date mag je het type leeglaten, als ik me niet vergis zegt ie dan vanzelf dat alles nul wordt.

de hint van Proximus is niet zo'n goede hint, want als je dan berekeningen wilt maken (bv. neem de volgende datum; of de eerstvolgende datum na nu of 5 dagen na die dag) dan kun je dit helemaal niet meer (behalve als je gaat knoeien met wiskundige functies)
een date veld laat je alle vrijheid toe, alles hangt af hoe je het in je database steekt of hoe je het eruit haalt. Een date veld van mysql is veel vrijer dan een string!
Offline numlockrond - 19/10/2004 18:51
Avatar van numlockrond Onbekend het formaat van de datum moet yyyy-mm-dd zijn. Daardoor kun je ook sorteren op de datum. Bij het opvragen van gegevens gebruik je DATE_FORMAT. Er zijn nog veel meer functies die je bij DATE wel kunt gebruiken en bij een varchar niet:

http://dev.mysq...tions.html
Offline Thomas - 19/10/2004 19:30
Avatar van Thomas Moderator Of je kijkt ff bij de CREATE TABLE tutorial bij de MySQL-tutorials...
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.166s