login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

[JAVA] Zelfde object bereiken.

Offline tomate - 05/03/2012 19:30 (laatste wijziging 05/03/2012 19:30)
Avatar van tomateLid Hey allemaal,

Ik zit met het volgende probleem. Van de unief moeten we een java-bibliotheek gebruiken die zij ter beschikking stellen. JAVADOC

Nu mijn klassenstructuur van mijn programma ziet er zo uit. In de klasse Paneel wordt een object GUI aangemaakt (dat een venster op het beeld tekent). Nu is mijn vraag hoe ik dit bepaald object ook kan bereiken in een andere klasse, bijvoorbeeld Gebouw. Er mag dus geen nieuw object aangemaakt worden. GUI-object zou in het hele programma te bereiken moeten zijn. Ik heb al vanalles geprobeerd. Kan iemand mij helpen want ik zit echt in de knoei.  

Thomas

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stijn - 05/03/2012 22:24
Avatar van Stijn PHP expert
Citaat:
GUI-object zou in het hele programma te bereiken moeten zijn.
Het makkelijkste gaat via singleton pattern.

  1. class Paneel {
  2.  
  3. private static Paneel instance;
  4.  
  5. public static Paneel getInstance()
  6. {
  7. if(self::instance == null) {
  8. self::instance = new Paneel();
  9. }
  10.  
  11. return self::instance;
  12. }
  13.  
  14. }


Dan kan je in iedere instructie het volgende doen om de instantie van Paneel op te roepen:

  1. ....
  2. Paneel p = Paneel::getInstance();
  3. ...
Offline tomate - 06/03/2012 12:20
Avatar van tomate Lid Via overerving is er geen oplossing?
Offline Stijn - 06/03/2012 21:38 (laatste wijziging 06/03/2012 21:40)
Avatar van Stijn PHP expert
tomate schreef:
Via overerving is er geen oplossing?
Nope. Als je niet aan die Paneel klasse kan, kan je altijd die Paneel subklassen en mijn code toepassen en al jou andere klasses van die subklasse Paneel overerven.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.187s