ik ben sinds een paar daagjes een beetje flash aan het verkennen. Maar ik wil graag as leren (de basis)
Waar kan dat? Ik heb veel tuts gevonden. Maar die beginnen ergens halverwege en met geavanceerde coding. Ik wil gewoon vanaf het begin, de structuur en de taal leren kennen.
Boeken zijn slecht heb ik gehoord. Zijn heel snel out-dated. klopt ook wel, ik heb een php 5.0 boek van Peter Kassenaar. Maar daar staat dat je bijvoorbeeld:
boeken begin ik dus niet meer aan, als je begrijpt wat ik bedoel ;) Maar een goede tut op internet, die gewoon begint bij de échte basis. Dus de tags even doornemen, hoet zit het met de structuur, hoe zit het met as3. Want ik ben al meteen tegen een klote fout aangelopen dat je in as3 eerst alles moet definiëren. As2 is stukken simpeler maar wel 'out-dated'. Om up-to-date te blijven (heb ik me laten vertellen) moet je as3 snappen. En dat is wel een huge difference.
Ik hoop dus dat iemand mij wat goede linkjes kan geven. AVDG, bedankt nog daarvoor.
Boeken zijn slecht heb ik gehoord. Zijn heel snel out-dated. klopt ook wel, ik heb een php 5.0 boek van Peter Kassenaar. Maar daar staat dat je bijvoorbeeld:
[..code..]
mag doen, maar dat mag allang niet meer, Het moet nu zo:
[..code..]
Je moet 'm nou escapen met zo'n '.' [punt].
Daar wil ik toch even op reageren om misverstanden tegen te gaan.
Dat heet concateneren, escapen is het "onschadelijk" maken (\", \', \\, ..) of aanduiden van speciale tekens (\t, \r, \n, ...). En die methode is helemaal niet verkeerd, neem bijvoorbeeld even een kijkje naar onderstaande code.
Om eens en voor altijd het verschil tussen deze twee aanhalingstekens duidelijk te maken zal ik er even wat verder op ingaan.
Over het algemeen wordt de voorkeur gegeven aan de combinatie van concatenatie en enkele aanhalingstekens ('). Strings die tussen enkele aanhalingstekens staan, zullen letterlijk geïnterpreteerd worden door de PHP parser en bijgevolg win je hier enkele microseconden parsetijd mee (afhankelijk van hoeveel keer je dit toepast in een script, natuurlijk). Het gebruik van enkele aanhalingstekens biedt ook het voordeel dat je niet alle dubbele aanhalingstekens die je gebruikt in HTML code zal moeten escapen. Dit draagt dan weer bij aan de overzichtelijkheid van je code.
Dat alle strings tussen enkele aanhalingstekens letterlijk worden geïnterpreteerd kunnen we beschouwen als zowel een voordeel als een nadeel. Hét nadeel is natuurlijk dat je alle speciale tekens zoals variabelen, tabs, nieuwe regels, enzovoort apart zal moeten concateneren, voorbeeld:
$string = 'Dit is een regel.' . "\n" . 'Dit is een andere regel op een nieuwe lijn.';
// Versus
$string = "Dit is een regel.\nDit is een andere regel op een nieuwe lijn.";
$string='Dit is een regel.'."\n".'Dit is een andere regel op een nieuwe lijn.';
// Versus
$string="Dit is een regel.\nDit is een andere regel op een nieuwe lijn.";
Het is niet altijd aan te raden om variabelen te concateneren wanneer je er tientallen moet verwerken op één regel. Dit is niet bepaald bevorderend voor de overzichtelijkheid.
Bijvoorbeeld:
@Jelmerhollan
Het boek was dus wel juist.
Wat het betreft het snel outdate zijn van boeken: een basis van een bepaalde taal is bijna nooit outdate. Ik heb bijna al mijn talen die ik ken geleerd uit boeken. Eens je de basis kent kan je verder gaan met online tutorials te lezen.
Nog een aanrader misschien? Flash as2.0 & as3.0 (dus dat er meteen een vergelijking wordt gemaakt, zodat je ook de basis van as3 snapt).
En gewoon het flash algemeen, de tooltjes enzo. Maar met name een verdieping in het Action Script. Want een programma heb ik vrij snel onder de wijsvinger, maar de taal niet
ik zou je focussen om AS3, daar zijn de mogelijkheden veel groter van. Het is ook wat lastig, maar as3 is een heel stuk meer OO, en dat schijnen veel mensen aangenaam te vinden
Je bedoelt met OO, OOP neem ik aan? Dat kan ik nog niet, 0,0 ervaring met classes enzo. Ik snap dat niet echt, maar ik programmeer nog maar 1jaartje. Niet eens, ik denk een half jaartje. Ik moet eigenlijk mijn site eerst nog helemaal afmaken, maar ik heb even geen zin in php. Wil fftjes wat afwisseling. (dat gevoel ken je vast wel) FFtjes wat anders doen/leren, en dan weer knallen met php en m'n site afmaken
Maar ik wil wat flash kennen voor wat basale dingetjes. Klokje, knopje, animatietje, dat soort dingen.
As3 is heel anders. want onEnterFrame werkt daar niet mee, je moet 'm eerst definiëren, en dan door verwijzen naar een functie enzo. Allemaal heel raar.
Toch bedankt voor de tip, ik ga kijken wat ik zal doen. Hoogstwaarschijn AS3 dus
As3 is heel anders. want onEnterFrame werkt daar niet mee, je moet 'm eerst definiëren, en dan door verwijzen naar een functie enzo. Allemaal heel raar.
Dat is precies wat ik bedoel. En dat vind ik dus irritant als je het niet 'snapt' zeg maar. Ik snap 't wel, maar het zit vrij raar in elkaar. Moet je hard over nadenekn, anders doe je gewoon 'onEnterFrame' en dan werkt 't gewoon (Als je je code teminste NIET op een object zet, niet lachen vinTage )
En dat is dus irritant Maar dat is een kwestie van wennen denk ik
//returned iets, dus geen void
function blaat(whatever)
{
if(...)
{
return true;
}
retrn false;
}
//returned niks, dus void
function blah(whatever):void
{
//eender wat
}
//returned iets, dus geen void
function blaat(whatever)
{
if(...)
{
returntrue;
}
retrn false;
}
//returned niks, dus void
function blah(whatever):void
{
//eender wat
}
e:Event is gewoon de referentie naar het event, waar e dus het object is waar je de listener aanknoopte.
Je bedoelt dus te zeggen, dat als jij zo'n zelfde if-functie in je 'void' propt. Dat ie de 'return true' onderdrukt?
Dus dat die nooit iets kan returnen, dus dat alles wat IN de functie staat ook IN de functie BLIJFT..?
En dat e:Event is dus dat je een variabele (of echt alleen object..?) 'e' hebt en dat die 'e' dus moet 'luisteren' naar het desbetreffende :Event ? Begrijp ik het zo goed?
jaap.addEventListener(....., functienaam)
function functienaam(wootwoot:....)
{
trace(wootwoot.target.name)
}
jaap.addEventListener(....., functienaam)
function functienaam(wootwoot:....)
{
trace(wootwoot.target.name)
}
Ik heb hier en daar puntjes gezet, omdat er veel meer "Events" zijn dan alleen die enterframe, voor knoppen bv, zie dit, daar gebruik je dus weer mouseEvent.
En zo heb je nog een vlaai aan "events" das het nadeel/leuke aan strict scripten
Ik bedoel met dat eerst stuk, dat een :void ervoor zorgt dat er NIKS de functie uit kan. Dus alles blijft binnen de functie.... toch? Er wordt niks buiten de functie gebracht, wat evt. je script verderop kan ver***.. of zit ik nou mis?
en 'e' is dus gewoon je variabele, zoals dat altijd met functies werkt. en dat :Event (oid) is dan dat het uit die 'adEventListener' moet komen. De functie moet van daaruit aangeroepen worden, en niet handmatig...?
Wat achter de dubbele punt staat zoals void bepaald welk type the functie terug moet geven. Void wil gewoon zeggen dat die functie niets terug geeft. Maar je kan bijvoorbeeld ook een functie maken die een String terug geeft:
De e is inderdaad een gewone variable. Je kan de e evengoed veranderen in joske, maar dan zal je in je functie inplaats van e.method gebruik gaan maken van joske.method. Die Event achter de dubbele punt slaagt weer op het type variable dat als parameter wordt doorgegeven aan die functie. Dus de variable e is van het type Event.
Owh op die manier, ik denk dat ik nou een heel eind kom.
Maar dat is volgens mij precies wat ik zij met :void, dat alles BINNEN de functie blijft, niks gaat naar 'buiten'
Een soort van 1-richtings-verkeer..?
En dat snap ik nou ook volgens mij. Je kan bij 'e' dus ook bijvoorbeeld e:String doen, en dan is dat dus altijd een String. Als jij e:Int (oid) doet dan MOET 'e' dus altijd een Integer (getal) zijn..? Right? Dus dat er geen verkeerde input kan komen. Het is dus gewoon een soort beveiliging voor jezelf. Maar is 't ook verplicht? Of kan je 't ook weghouden?
Volgens mij heeft Adobe een heel boek in Flash Professional CSX staan onder help. Heeft mij geholpen in de tijden dat ik ActionScript aan het leren was. Dat en vinTage 24/7 online op me messengerlijst (nog bedankt ouwe rukker )