login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Beginnen met actionscript

Offline webmaker - 29/07/2006 12:50
Avatar van webmakerPHP interesse Hallo,

weet iemand hoe je het beste actionscript leert, als je nog niets van programmeren kent, eventueel boeken begin as.

Bedankt.

21 antwoorden

Gesponsorde links
Offline cowb - 29/07/2006 13:10
Avatar van cowb Lid Zoeken bij tutorials en de basis ervan leren/uitproberen... en zo gwn verder bouwen! Of je gaan een boek kopen
Offline svm - 29/07/2006 18:25 (laatste wijziging 29/07/2006 18:48)
Avatar van svm PHP ver gevorderde Je moet in elk geval eerst de basis snappen voordat je ermee aan de slag gaat.
Dus dingen als:
  1. gotoAndStop(frame_nr);
  1. on(release){
  2. //actie
  3. }

  1. play();

  1. stop();

En kijken bij andere simpele scripts hoe ze in elkaar zitten.
Verder inderdaad ook tutorials met AS goed doornemen.
Houd er verder ook rekening mee dat AS hoofdlettergevoelig is!

@vinTage
Sorry, slordigheidsfoutje, is nu aangepast. 
En een foutje kan gebeuren, zelfs bij jou blijkt dan maar weer:D. (lijk ik minder dom)
Maar misschien kun je dan ipv instanceNaam beter InstanceName neerzetten, geheel Engels en met de correcte hoofdletters. 
Offline vinTage - 29/07/2006 18:31 (laatste wijziging 29/07/2006 18:38)
Avatar van vinTage Nieuw lid
Citaat:
on.release(){
//actie
}


Dat is dus wel mooi fout 

  1. instanceNaam.onRelease=function(){
  2. //iets;
  3. }
  4.  
  5. OF
  6.  
  7. on (release) {
  8. //iets;
  9. }


@svm
ikzelf had ook nog een foutje gemaakt, de instancenaam vergeten 
Offline Abbas - 04/08/2006 09:53
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
^^

bekijk tutorials op sitemasters en bezoek ook veel andere websites
waar je ActionScript op kan vinden...

Oefenen en zelf uitproberen werkt ook goed....
al kan dat in het begin frustratie opleveren:D
Offline svm - 04/08/2006 17:24 (laatste wijziging 06/08/2006 20:07)
Avatar van svm PHP ver gevorderde Ik heb net een tutorial geschreven over de basis van ActionScript.
De tutorial kun je hier bezoeken.
Graag je mening!

@Hieronder:
Aangepast.
Offline Abbas - 04/08/2006 17:52
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
geen slechte tutorial vind ik svm
alleen ben je
  1. prevFrame();
vergeten:D
Offline vinTage - 04/08/2006 20:15
Avatar van vinTage Nieuw lid Die tut is nog maar een opzetje (neem ik aan) en gaat zo nooit worden goedgekeurd.
De "uitgelegde" commands zijn zo verschrikelijk basic, dat iedereen die zelf wel weet.
Mocht het zo zijn dat die "lezer" dat bepaalde command niet kent, dan heeft hij er met jou uitleg nog niets aan.
maw, dit is nog lang geen tut.

ps, AS lijkt totaal niet op php, als het al ergens op lijkt is het javascript.

Wil je toch een flashtut voor beginners maken, leg dan gewoon de start, stop gotoand...(framenaam/nr) uit, op zodanige manier dat ELKE leek dat ook zal begrijpen en weten hoe wat of waar dat te gebruiken.
Offline Abbas - 05/08/2006 02:19
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
@vinTage

heb ik ook tegen svm gezegd, dat er nog heel wat uitbreidingen + evt. voorbeelden mogelijk zijn...
maar hij is in ieder geval niet slecht begonnen
Offline vinny - 05/08/2006 21:26 (laatste wijziging 05/08/2006 21:27)
Avatar van vinny Lid omg ...

  1. on(release){
  2. //actie
  3. }


dat is wel het laatste wat je moet leren zo maak je, je fla's heel onoverzichtelijk. het kan wel maar vertrouw mij.. als je met
  1. on(release){
  2. //actie
  3. }

bij een goede as'er aankomt dan lachen ze je 4kant uit dit is daarom ook niet egt een aangeraden methoden.

op de overzichtelijke en juiste manier:

  1. mc.onRelease = function() { // mc is dan je instance name
  2. //action
  3. }
Offline svm - 05/08/2006 21:28
Avatar van svm PHP ver gevorderde Ja, maar om te beginen is het handig als je
  1. on(release){
  2. //actie
  3. }

snapt.
Want
  1. mc.onRlease = function() { // mc is dan je instance name
  2. //action
  3. }

is weer een stapje verder.;-)
Offline vinTage - 06/08/2006 01:15
Avatar van vinTage Nieuw lid @ svm, vinny is right !

of je kiest ervoor om één keyFrame te hebben met daarin AL je acties, of je moet ELK object in je movie afspeuren op AS code....

en het is helemaal geen stapje "verder", het is gewoon slim.
Offline Maarten - 06/08/2006 01:47
Avatar van Maarten Erelid Ik ken niks van AS, maar als ik het ooit leer, ga ik niet eerst een domme basis aanleren om daarna verteld te worden dat het idioot is en dat je alles beter anders gedaan had.
Offline vinny - 06/08/2006 02:49
Avatar van vinny Lid "Ja, maar om te beginen is het handig als je "

omg -.-
wat heeft het dan voor zin? je kan het beter meteen goed leren dan eerst het slegte aan te leren en dan moet je weer alles opnieuw leren 
Offline ZG1988 - 06/08/2006 12:22
Avatar van ZG1988 Gouden medaille

überleet
niet waar, als je alles in 1 keyframe zet kan het voor een beginner soms verwarrend zijn. zeker als hij moet gaan werken met

_root , _parrent, this. , ...

als daarna nog eens mc_licht.mc_stop.mc_kleur.text ofzo moet gebruiken is het helemaal verwarrend !
Offline vinTage - 06/08/2006 12:36
Avatar van vinTage Nieuw lid Ik ben het er nog steeds niet mee eens.
Je kan nog steeds in de keyFrame van _root.mc_licht.mc_stop.mc_kleur desbetreffende alle AS kwijt, ipv in die mc elk object voorzien van AS.

Zo hoef je alleen maar een bepaalde mc te openen en je ziet in die keyFrame alle as en hoef je niet ook nog eens elk object te gaan bekijken.



de on(release){} manier is niet FOUT, maar ook niet echt handig.
de iets.onRelease = function(){} bestaat pas sinds versie 6 geloof ik, maar als ze vanaf het allerbegin had bestaan dan denk ik niet dat er veel tutorials zouden zijn met de on(release) manier.
Offline Abbas - 06/08/2006 16:28
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Eigenlijk vind ik ook dat vinTage gelijk heeft,
Ik heb het ook eerst geleerd met op elk object apart AS te gebruiken en als je een grote fla hebt met veel objecten is het een hoop werk om overal de juiste AS te gebruiken...

Nu gebruik ik ook 1 keyframe waar alle of zo goed als alle AS in staat en dit is veel gemakkelijker en overzichtelijker...

Misschien moet er in de tutorial het verschil worden uitgelegd tussen de twee en de voor -en nadelen gezegd worden, zodat de gebruiker toch nog zelf kan kiezen...
Offline vinTage - 06/08/2006 16:32 (laatste wijziging 06/08/2006 16:37)
Avatar van vinTage Nieuw lid hmm, er is geen "verschil", het is maar wat jezelf het lekkerste vind werken.
Maar niemand kan ontkennen dat het makkelijker is om al je AS op één plaats terug te zien 

Als je zelf begrijpt wat je hebt getyped qua code, dan is het imo ook niet onoverzichtelijk.

Offline Abbas - 06/08/2006 20:46
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Inderdaad,
maar ik bedoel niet echt een verschil maar wat de gevolgen kunnen zijn als je je AS op elk object plaatst of je plaatst het in één frame...

But you're right, you're the Flash expert 
Offline vinny - 09/08/2006 01:31 (laatste wijziging 09/08/2006 08:06)
Avatar van vinny Lid ik vond het juist het prettigste om het op deze manier te doen

  1. mcnaam.onRelease = function() {
  2. //action
  3. }


als ik teveel code heb en het mij te moeilijk word begin ik maar comments geven (//, /* en */)

bv. als ik een veel verschillende actions heb geef ik ze comments:
  1. //mail openen
  2. function mailMe():Void {
  3. getURL("mailto:vvpproduction@hotmail.com?subject=vragen?");
  4. }
  5. contactButton.onRelease = mailMe;
  6.  
  7. // scrolling:
  8.  
  9. var simpleText:String = "Just some text that will be displayed inside a dynamic textfield in a Flash Movie. In a future tutorial we will discuss topics like using HTML, CSS (stylesheets). We will then also see how to create linebreaks inside text.Just some text that will be displayed inside a dynamic textfield in a Flash Movie. In a future tutorial we will discuss topics like using HTML, CSS (stylesheets). We will then also see how to create linebreaks inside text."
  10.  
  11. myText_txt.text = simpleText;
  12.  
  13. arrowUp.onPress = function(){
  14. scrollUp();
  15. clearInterval(scrollUpI);
  16. scrollUpI = setInterval(scrollUp,200);
  17. }
  18.  
  19. arrowUp.onRelease = arrowUp.onReleaseOutside = function(){
  20. clearInterval(scrollUpI);
  21. }
  22. function scrollUp(){
  23. myText_txt.scroll--;
  24. }
  25.  
  26. arrowDown.onPress = function(){
  27. clearInterval(scrollDownI);
  28. scrollDown();
  29. scrollDownI = setInterval(scrollDown,200);
  30. }
  31. arrowDown.onRelease = arrowDown.onReleaseOutside = function(){
  32. clearInterval(scrollDownI);
  33. }
  34. function scrollDown(){
  35. myText_txt.scroll++;
  36. }
  37. // tekenen op mc
  38.  
  39. var num:Number = 0;
  40.  
  41. _root.onMouseDown = function() {
  42. _root.onMouseMove = function() {
  43. var temp = _root.attachMovie("mc", "mc"+num++, _root.getNextHighestDepth());
  44. temp._x = _root._xmouse;
  45. temp._y = _root._ymouse;
  46. }
  47. }
  48. _root.onMouseUp = function() {
  49. delete _root.onMouseMove;
  50. }
  51.  
  52. // scaling onRelease:
  53. import mx.transitions.Tween;
  54. import mx.transitions.easing.*;
  55. box.onRelease = function() {
  56. if (this._xscale<200) {
  57. grow(this);
  58. } else {
  59. shrink(this);
  60. }
  61. };
  62. function grow(box) {
  63. var tw:Tween = new Tween(box, "_xscale", Elastic.easeOut, 100, 400, 1, true);
  64. var tw2:Tween = new Tween(box, "_yscale", Elastic.easeOut, 100, 400, 1, true);
  65. }
  66. function shrink(box) {
  67. var tw:Tween = new Tween(box, "_xscale", Bounce.easeOut, 400, 100, 1, true);
  68. var tw2:Tween = new Tween(box, "_yscale", Bounce.easeOut, 400, 100, 1, true);
  69. }
  70.  
  71. //enz, enz, enz...


met comments maak je het jezelf een stuk makkelijker! en het is zeker niet verwarrend, zelf voor beginners ...
Offline Stijn - 09/08/2006 13:04
Avatar van Stijn PHP expert Ik stel voor dat je naar http://www.flashfocus.nl gaat omdat deze daar meer gespecialiseert zijn dan hier. Hier hebben we vinTage en misschien nog paar leden en that's it! Hier moet de flash nog ver ontwikkelen. We zitten zo net aan het eind van beginfase (niet dat het slecht is hé gasten). Ook raad ik de Adobe (of macromedia) forums/community aan. Daar zit dan de hele wereld ipv vinTage 

nou succes ermee 

ps: koop geen boek. ik heb er één en hij suckt.
Offline vinTage - 09/08/2006 18:56
Avatar van vinTage Nieuw lid Lekker bijdehand om die paar flash beginners die dan eindelijk komen door te sturen.
Zolang ze hier geholpen worden is er toch niks aan de hand ?

En over dat boek verhaal, ik heb voor 19€, flash mx grandcru gekocht, er stond inderdaad niet veel nieuws in, maar het is voor een beginner toch echt een aanrader, alles word haarfijn uitgelegt, dus als je begint met as zou ik dat boek willen aanraden.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.315s