En kijken bij andere simpele scripts hoe ze in elkaar zitten.
Verder inderdaad ook tutorials met AS goed doornemen.
Houd er verder ook rekening mee dat AS hoofdlettergevoelig is!
@vinTage
Sorry, slordigheidsfoutje, is nu aangepast.
En een foutje kan gebeuren, zelfs bij jou blijkt dan maar weer:D. (lijk ik minder dom)
Maar misschien kun je dan ipv instanceNaam beter InstanceName neerzetten, geheel Engels en met de correcte hoofdletters.
Die tut is nog maar een opzetje (neem ik aan) en gaat zo nooit worden goedgekeurd.
De "uitgelegde" commands zijn zo verschrikelijk basic, dat iedereen die zelf wel weet.
Mocht het zo zijn dat die "lezer" dat bepaalde command niet kent, dan heeft hij er met jou uitleg nog niets aan.
maw, dit is nog lang geen tut.
ps, AS lijkt totaal niet op php, als het al ergens op lijkt is het javascript.
Wil je toch een flashtut voor beginners maken, leg dan gewoon de start, stop gotoand...(framenaam/nr) uit, op zodanige manier dat ELKE leek dat ook zal begrijpen en weten hoe wat of waar dat te gebruiken.
Ik ken niks van AS, maar als ik het ooit leer, ga ik niet eerst een domme basis aanleren om daarna verteld te worden dat het idioot is en dat je alles beter anders gedaan had.
Ik ben het er nog steeds niet mee eens.
Je kan nog steeds in de keyFrame van _root.mc_licht.mc_stop.mc_kleur desbetreffende alle AS kwijt, ipv in die mc elk object voorzien van AS.
Zo hoef je alleen maar een bepaalde mc te openen en je ziet in die keyFrame alle as en hoef je niet ook nog eens elk object te gaan bekijken.
de on(release){} manier is niet FOUT, maar ook niet echt handig.
de iets.onRelease = function(){} bestaat pas sinds versie 6 geloof ik, maar als ze vanaf het allerbegin had bestaan dan denk ik niet dat er veel tutorials zouden zijn met de on(release) manier.
Eigenlijk vind ik ook dat vinTage gelijk heeft,
Ik heb het ook eerst geleerd met op elk object apart AS te gebruiken en als je een grote fla hebt met veel objecten is het een hoop werk om overal de juiste AS te gebruiken...
Nu gebruik ik ook 1 keyframe waar alle of zo goed als alle AS in staat en dit is veel gemakkelijker en overzichtelijker...
Misschien moet er in de tutorial het verschil worden uitgelegd tussen de twee en de voor -en nadelen gezegd worden, zodat de gebruiker toch nog zelf kan kiezen...
hmm, er is geen "verschil", het is maar wat jezelf het lekkerste vind werken.
Maar niemand kan ontkennen dat het makkelijker is om al je AS op één plaats terug te zien
Als je zelf begrijpt wat je hebt getyped qua code, dan is het imo ook niet onoverzichtelijk.
//mail openen
function mailMe():Void {
getURL("mailto:vvpproduction@hotmail.com?subject=vragen?");
}
contactButton.onRelease = mailMe;
// scrolling:
var simpleText:String = "Just some text that will be displayed inside a dynamic textfield in a Flash Movie. In a future tutorial we will discuss topics like using HTML, CSS (stylesheets). We will then also see how to create linebreaks inside text.Just some text that will be displayed inside a dynamic textfield in a Flash Movie. In a future tutorial we will discuss topics like using HTML, CSS (stylesheets). We will then also see how to create linebreaks inside text."
myText_txt.text = simpleText;
arrowUp.onPress = function(){
scrollUp();
clearInterval(scrollUpI);
scrollUpI = setInterval(scrollUp,200);
}
arrowUp.onRelease = arrowUp.onReleaseOutside = function(){
clearInterval(scrollUpI);
}
function scrollUp(){
myText_txt.scroll--;
}
arrowDown.onPress = function(){
clearInterval(scrollDownI);
scrollDown();
scrollDownI = setInterval(scrollDown,200);
}
arrowDown.onRelease = arrowDown.onReleaseOutside = function(){
clearInterval(scrollDownI);
}
function scrollDown(){
myText_txt.scroll++;
}
// tekenen op mc
var num:Number = 0;
_root.onMouseDown = function() {
_root.onMouseMove = function() {
var temp = _root.attachMovie("mc", "mc"+num++, _root.getNextHighestDepth());
temp._x = _root._xmouse;
temp._y = _root._ymouse;
}
}
_root.onMouseUp = function() {
delete _root.onMouseMove;
}
// scaling onRelease:
import mx.transitions.Tween;
import mx.transitions.easing.*;
box.onRelease = function() {
if (this._xscale<200) {
grow(this);
} else {
shrink(this);
}
};
function grow(box) {
var tw:Tween = new Tween(box, "_xscale", Elastic.easeOut, 100, 400, 1, true);
var tw2:Tween = new Tween(box, "_yscale", Elastic.easeOut, 100, 400, 1, true);
}
function shrink(box) {
var tw:Tween = new Tween(box, "_xscale", Bounce.easeOut, 400, 100, 1, true);
var tw2:Tween = new Tween(box, "_yscale", Bounce.easeOut, 400, 100, 1, true);
}
//enz, enz, enz...
var simpleText:String ="Just some text that will be displayed inside a dynamic textfield in a Flash Movie. In a future tutorial we will discuss topics like using HTML, CSS (stylesheets). We will then also see how to create linebreaks inside text.Just some text that will be displayed inside a dynamic textfield in a Flash Movie. In a future tutorial we will discuss topics like using HTML, CSS (stylesheets). We will then also see how to create linebreaks inside text."
Ik stel voor dat je naar http://www.flashfocus.nl gaat omdat deze daar meer gespecialiseert zijn dan hier. Hier hebben we vinTage en misschien nog paar leden en that's it! Hier moet de flash nog ver ontwikkelen. We zitten zo net aan het eind van beginfase (niet dat het slecht is hé gasten). Ook raad ik de Adobe (of macromedia) forums/community aan. Daar zit dan de hele wereld ipv vinTage
Lekker bijdehand om die paar flash beginners die dan eindelijk komen door te sturen.
Zolang ze hier geholpen worden is er toch niks aan de hand ?
En over dat boek verhaal, ik heb voor 19€, flash mx grandcru gekocht, er stond inderdaad niet veel nieuws in, maar het is voor een beginner toch echt een aanrader, alles word haarfijn uitgelegt, dus als je begint met as zou ik dat boek willen aanraden.