als je op ctrl + F8 (modify->new object, ofzo ) drukt in flash maak je een nieuw instance aan (image, movie, button) en die staat automatisch in je libary (CTRL + L) en daar kan je die uit slepen....
niet zo moeilijk, toch
(problemen met engels? www.worldlingo.com en vertaal het)
Je kan ook gewoon iets op je werkblad tekenen..bijvoorbeeld een bal.
Selecteer dan die bal *en klik op f8, dan opent er een popup waarin je de object keuze moet kiezen, movieclip, button of graphic.
Als je wilt dat het een button moet worden, dan snap je zelf wel dat je voor "button" moet kiezen.
Wil je echter dat je dat ding met as wilt kunnen beinvloeden dan moet je voor "movieclip" kiezen.
Als het gewoon een statisch plaatje moet zijn, kies dan voor "graphic".
Stel je hebt voor movieclip gekozen, want je wilt de bal via as doorzichtig maken.
Dan moet je die bal een instancenaam geven
Je kan dan in de main timeline (in het frame waneer je wilt dat die bal doorzichtig word) de volgende as kwijt:
Citaat:
bal._alpha=50;
* als je iets hebt gelecteerd wat nog geen movieclip of button is, dan komen er allemaal witte stipjes op de selectie.
persoonlijke noot, doe een paar tuts!
degene waar ik moeiteloos de basis mee hebt geleerd zijn de bijgeleverde flash tutorials
Ik snap het geloof ik. Ze dienen als een soort van include bestanden. Als je bv. die movie clip veranderd, en je hebt het in je "scene 1" en "scene 2", op 5 frames. Dan gaat het overal veranderen door enkel dat gedeelte in de libary te veranderen? Of zit ik er weer helemaal naast?
je zit er weer naast, alles in je library is het orgineel, je kunt ze wel gebruiken via as als je ze export for actionscript, maar dat ga ik jou niet eens uitleggen.
En skip dat scene verhaal nou eens, je kent niet eens de absolute basis, je weet niet eens wat een object is en hoe het te begruiken, wat ga je dan in godsnaam met scenes lopen te prutsen..
normaal als je een symbool wilt maken teken je dit eerst op je stage en dan selecteer je het en vervolgend doe je F8 om er een symbool van te maken. Wanneer je ctrl+F8 doet ga je direct naar een werkruimte waar je daar je symbool kan ontwerpen. Deze staat dan vanaf nu in je library. Nu hoef je hem alleen nog maar op je stage te slepen.:cool:
- Je kan het meermaals gebruiken waardoor laadtijd zal verminderen.
- Het staat altijd in de library, als je versleept naar je scene, zal het daar komen te staan.
- Als je het dan aanpast in je library, zal het automatisch in je scene ook aangepast zijn.
update: alleen objecten zoals buttons movieclips en graphics en componenten staan in de library, dingen die je zelf tekent en waar je geen symbool van maakt staan ook niet in de library
1/ Je moet je AS niet in de knop zelf zetten maar op het object. dus je selecteert je knop en ga dan naar ActionScript en geef dan je actie in. Bij een movieclip is dit niet het geval
2/ als je één iets verandert, verandert ALLES. Een libary zijn alle objecten van je FLA-bestand en FLA kan meerdere frames/scene's bevatten