HTML beginner |
|
Ik heb mijn websites altijd met tabellen gemaakt en hier altijd de voorkeur aan gegeven.
Maar nu op school MOETEN we onze websites allemaal maken met CSS en div tags. En inderdaad, das even op de tanden bijten, maar sinds ik er mee weg ben, geef ik hier de voorkeur aan i.p.v. tabellen.
Enkele belangrijke punten:
Leerproces
Voor een beginnend webdesigner zijn tabellen gemakkelijker, sneller en beter begrijpbaar (in mijn ogen), maar je moet je wel aan verschillende richtlijnen houden zoals: spacer images toevoegen, alle kolommen consistent maken,...
Browserafhankelijkheid
Wanneer je layout-tabel goed opgebouwd is, zal deze door de meeste browsers, zelfs verouderde versies, CORRECTweergegeven worden. Maar er zijn ook nadelen: de browser heeft veel tijd nodig om de posities van alle cellen weer te geven, vooral als je veel geneste tabellen hebt. Bij div tags kan de vormgeving soms wel enkele problemen geven in verschillende browsers. Maar met een beetje opzoekwerk en toepassen van "CSS hacks" of "Browser hacks" kan je je website wel "compatibel" maken met de meeste nieuwste browsers.
Onderhoud
Met div tags en CSS scheidt je de logica en vormgeving van je pagina volledig. De vormgeving zit in je extern CSS bestand en de logica in je HTML code (je div tags dus). Wanneer je de website wilt aanpassen, moet je enkel het CSS bestand aanpassen. Als je tabellen gebruikt, en je wilt bijvoorbeeld andere breedtes voor verschillende cellen, dan moet je soms al heel wat HTML code gaan aanpassen.
Nuja, ieder zijn voorkeur. De mijne gaat naar div tags en CSS.
MVG, Sweepee. |