Lid |
|
Ik wil even een discussie openen om wat ideeen uit te wisselen.
Ik ben een 'hobby-website-bouwer' en maak af en toe eens een kleine website, gewoon voor mezelf.
In het begin deed ik dit met tabellen, maar dat werd al snel een warboel van allerhande table's, tr's en td's door elkaar.
Om nog maar te zwijgen van die attributen die daar bijhoren.
Toen leerde ik css kennen, en een heel nieuwe wereld ging open.
Door simpelweg wat eigenschappen in een documentje te wijzigen, kon je site er al helemaal anders uit zien.
Prachtig! Geniaal! Ook het principe van 'opmaak en inhoud van elkaar scheiden', daar kon ik mij wel in vinden.
Intussen is mijn frustratie tegenover css alleen maar gegroeid.
Of moet ik eerder zeggen tegen div's.
Faux columns, aargh, bij tabellen ging dat toch vanzelf?!!
Een div met een gradient langs alle zijden maken? Met tabellen moest je toch gewoon een 9x9 tabel maken?
Floaten combineren met niet-floating stukken, een hel!
Oke, ik overdrijf misschien een beetje, maar feit blijft dat mijn F5 knop zowat kapot moet zijn, om steeds te moeten ontdekken dat de opmaak steeds nog net niet doet wat ik ervan verwacht.
Misschien komt deze frustratie voort uit mijn te lage kennis, maar feit blijft dat het allemaal niet zo intuïtief is als het gebruik van tabellen.
Toch wil ik mijn punt nog wat verder verduidelijken.
Naar mijn inzien bestaat een website uit 3 delen:
- Structuur
- Content
- Opmaak
Die structuur is heus niet altijd de gekende header-content-footer.
Je wil daar een submenu, sidebar, reclame, ... bij.
Om al deze zaken niet opnieuw tegen te komen, heb ik besloten om opnieuw tabellen te gebruiken.
Faux columns? EITJE! een gradient omheen de content? 5 min werk max!
Echt, een website maken werd weer intuïtie.
Daarbij houdt ik enkele regels aan om het overzichtelijk te houden:
- Alle attributen in een css-bestand
- Nooit colspan en wat dan ook gebruiken, maar liever een extra tabel
- Een nieuwe geneste tabel starten op logische punten (header, menu, contentcontainer, footer)
- Steeds in commentaar erbij de nieuwe tabel beschrijven en tabben
Als ik deze regels aanhoudt, merk ik dat dit toch overzichtelijk blijft.
Overigens, als je een mooie layout wil met div's, heb je er ook al snel heel nodig.
Bij div's heb je het probleem dat floaten, absoluut en relatief positioneren elkaar blijven beinvloeden.
Bij tabellen heb je dit niet, doordat je kan afbreken en een nieuwe geneste tabel starten.
In elke cel kan je dan ook nog steeds een bepaalde div absoluut positioneren of laten floaten moest dit nodig blijken.
Ook nog even dit voor mensen die rillingen van tabellen krijgen:
Moest de tag nu 'grid' ipv 'table' noemen, hoe zou de mening hierover zijn?
Hopend op een leuke discussie
Junior
|