bij ieder persoon verschilt zijn/haar mening over tabellen en divs..
De 1 vind tabellen onproffesioneel, en de ander vind het heerlijk scripten omdat hij gewoonweg niet met div overweg kan..
Maar nu is mijn vraag hierop eigenlijk.. Maakt dit nou zo erg uit??
en hangt de netheid van de code af van hoeveel divs je nou eigenlijk gebruikt..
Ik heb vaak wel leuke ideetjes, maar bij mijn layouts zijn er vaak echt enorm veel divs voor nodig om het te krijgen zoals ik wil..
Div's zijn gebrouwbaarder, je kan er mee schuiven totdat je er dood bij neervalt. Tabellen zijn nogal fixed. Want de row's en de columns staan raar. Je hebt of 1 kolom, of je komt meteen op 2 uit. (rowspan = "2")
Je kan dus beter met divjes werken. Het werkt gewoonweg makkelijker en je kan ze als 'individu' behandelen.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel en dat je gewoon met divjes gaat werken
(bovendien raak je (ik teminste) heel snel je overzicht kwijt als je met tabellen werkt. door al die <tr> <td> <th> en noem maar op.
en div is gewoon een div en zijn ideaal. (ze zijn niets voor niets bedacht.)
'Tabellen zijn om data netjes te ordenen en niet voor opmaak.'
divs zijn voor opmaak en tabellen voor tabelature data, period!
Ben ik niet helemaal met je eens. Als ik 'tabelure data' wil plaatsen, gebruik ik nogsteeds divs en dan krijgt elke kolom divs dezelfde classname en dan heb je er weer fijn controle over.
Nog een groot voordeel van div's, na de hierboven genoemde, is dat het sneller is. Voor een tabel moet eerst de html van vakje 1 geladen zijn voordat vakje 2 kan laden. Div's zijn afzonderlijk en hebben dus geen last daarvan.
As we speak is sima gemaakt in tabellen. Toets maar eens ctrl+F5, dan zul je zien dat het laad in deze volgorde: Banner, menu links, center, menu rechts. Menu rechts zal altijd als laatste komen omdat dit deel van de tabel als laatste word gemaakt.
En div's stralen een hoger niveau uit dan tabellen. Ze zijn lastig inderdaad, maar als je het eenmaal doorhebt, kom je een heel eind.
Ben ik niet helemaal met je eens. Als ik 'tabelure data' wil plaatsen, gebruik ik nogsteeds divs en dan krijgt elke kolom divs dezelfde classname en dan heb je er weer fijn controle over.
tables/tr's/td's kan je ook opmaken met css, dus die "controle" is verwerpelijk.
Verder is tabelure data in tables geschikter voor screenreaders, niet iedereen zit op internet om opmaak te bekijken.
Dat verhaaltje over eerst vakje 1 inladen daarna vakje 2 vind ik moelijk te geloven.
Dat dat toevasllig zo op sima is, is gewoon om de inhoud ervan.
Kan je aantonen dat het zo is ?
I use a fairly slow 450mhz Windows Me during development. I can usually
tell whether a page is table or DIV based by the speed and way it
renders. To me tables seem slower.
Verder kan ik niet een specifiek topic vinden, maar wel veel topics waar de de overheersende gedachte toch wel is dat divs sneller zijn.
Misschien dat ik vanmiddag even een tabel/div benchmark, eerst even eten
edity @ lars: Ik heb het niet over dat alle plaatjes enzo geladen moeten zijn hae.. de html moet beschikbaar zijn
volgens mij wacht het sowieso altijd op </body> dus voor je iets ziet is die </body> al in je browser lijkt mij..
Verder hoef je van mij niet te benchmarken, ik reageerde op jouw reactie omtrent eerst td 1, dan td2 etc