Voor het feest vanavond aanbreekt zou ik graag nog een probleempje oplossen. Omdat tabellen echt niet meer kunnen probeer ik CSS onder de knie te krijgen.
Het volgende probleem, ik heb twee div's (box1 en box2) die in resolutie 1024 prima naast elkaar komen, maar verander ik de resolutie naar 800x600 springen ze onder elkaar? Zie hier! het probleem.
Div main zit om de div's 'home' 'box1' en 'box2'. Als ik float right geeft dan zit de div wel aan de goede kant, maar nog steeds niet ernaast. Dus dit is nog niet de oplossing.
Mijn html is als volgt (dan zie je wat er met de divs is gedaan):
Dat maakt helaas niet het verschil! Volgens mij telt ook alleen de margin, border width + div width (in dit geval 50%) mee voor de totale 'box breedte'. Of heb ik dat mis? Groetjes Willem
PS Reminder: in de resolutie 1024 is het design wel gewoon goed, maar bij 800x600 springen ze onder elkaar.
Dus het heeft wel ergens temaken met de breedte, probeer een met beide 25% als ze dan goed staan (maar wel klein) is het dus in die 50% dan het niet naast elkaar past en moet je minder dan 50% doen.
maar ik wil juist dat ze beiden de hele ruimte vullen, ieders voor 50%, als ik twee keer 49 doe dan hou ik dus ruimte over en dat wil ik eigenlijk niet... en is het niet raar dat het in 1024 wel goed gaat?
Helaas, in IE komt het bij deze nu ook bij 1024 onder elkaar. Ik snap het niet hoor... de width van een 'box' word toch bepaald door border, margin en de breedte van een element. Dan maakt 2 x 50 gewoon 100 en zou het gewoon naast elkaar moeten komen te staan, ook in 800 x 600... ik wil graag dat het zoiezo klopt in IE. Groetjes Willem
En daarmee is het probleem opgelost :-), blijkbaar heeft de browser ook een soort standaar border-width, hoewel ik natuurlijk nog nergens een border had opgegeven, blijft erg raar (in mijn ogen), maar goed. Hoe denken jullie daar over?
Groetjes Willem
PS en geef ik nu in de div's een border op, maakt niet uit hoeveel, dan blijven ze toch naast elkaar :-), puur en alleen door die browserinstelling blijkbaar te omzeilen met border-width: 0px.
OKEY, IK DACHT DAT IK ER WAS, NU IS DE SITUATIE PRECIES OMGEKEERD!!! NU IS HET DOOR DIE OPLOSSING HIERBOVEN GOED IN 800X600 MAAR STAAN ZE ONDER ELKAAR BIJ 1024......... IK SNAP ER STEEDS MINDER VAN HOOR!
@ DeviourSoul, liever kort inderdaad als het ook zo werkt .
De vraag is echter nog steeds waarom hij de CSS bij verschillende resoluties anders interpreteert. Ik snap nog steeds niet waarom in de ene resolutie ze onder elkaar komen en bij de andere naast elkaar (zoals hoort). Zoals verschillende mensen zeggen kan ik ipv 50% wel 49% nemen, maar zo wil ik het design niet omdat er dan ruimte over blijft.
Citaat:
De border, margin en padding worden niet meegetelt in die 50%
En zoals hierboven beschreven, een padding geeft aan hoever ik de tekst van de kant af wil hebben, ik snap niet waarom dit invloed zou moeten hebben op de breedte van de div, die blijft gewoon 50%, daar ontstaan helemaal geen problemen.
Dit heb ik echter nog weggelaten in onderstaand voorbeeld.