login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

div als nieuwe laag openen onclick (Opgelost)

Offline advmedia - 07/01/2009 14:47
Avatar van advmediaNieuw lid Hallo mensen!

Ik ben bezig met mijn nieuwe portfolio en wil hierbij mijn paginas open over de huidige pagina heen.

Neem bijvoorbeeld die simpele flash fotogalerijen; als je op de vergroting drukt wordt ie over de pagina heen geopend en kun je door op het kruisje of op close te drukken het weer sluiten.
Zoiets zoek ik maar dan puur css/javascript; is dit mogelijk?

Groetjes,
Oane de Vries

8 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Gerard - 07/01/2009 15:08
Avatar van Gerard Ouwe rakker Het is mogelijk om dit te bereiken door gebruik te maken van AJAX. Je haalt dan de output op van een bepaalde pagina (html) en plaatst deze dan in een div die over alle anderen heen staat.
Offline advmedia - 07/01/2009 15:16
Avatar van advmedia Nieuw lid Oké! Ik heb nul ervaring met AJAX.. kan je me misschien een endje op weg helpen dmv tutorial of een voorbeeld?
Offline Gerard - 07/01/2009 15:24
Avatar van Gerard Ouwe rakker Natuurlijk, allereerst hebben we de tutorial Wegwijs in de basistechniek. Daarna zou je voor een ander voorbeeld kunnen kijken naar XMLhttpRequest object en live search.

Daarnaast ben je absoluut niet de eerste die hierover iets zoekt, dus als je het forum even afspeurt, dan kom je zeer zeker interessante dingen tegen.
Offline advmedia - 07/01/2009 15:31 (laatste wijziging 07/01/2009 15:34)
Avatar van advmedia Nieuw lid Bedankt, maar aangezien ik alleen kennis heb van html/css en heel klein beetje php is dit niet zo'n eenvoudige taak.
Ik zal het overwegen, ondertussen zoek ik verder naar mogelijkheden die mij tot het gewenste resultaat brengen

edit:
Wat ik net bedacht, het is misschien ook een idee de div's eerst buiten het gezichtsveld te laten laden en door op de navigatieknop te drukken de desbetreffende div het beeld in te laten schuiven.. of is dit onmogelijk 
Offline Gerard - 07/01/2009 15:39
Avatar van Gerard Ouwe rakker PHP geeft ook alleen maar HTML als output. Als jij met AJAX (wat Javascript is) geen .php pagina's wil aanroepen, maar gewoon HTML pagina's, dan kan dat toch ook makkelijk?

Buiten het gezichtsveld is veel te langzaam. Je moet dan steeds de volledige pagina inladen met alle inhoud die daar bij hoort.
Offline Erwt - 07/01/2009 15:41 (laatste wijziging 07/01/2009 15:56)
Avatar van Erwt PHP beginner Ik weet het niet zeker maar het KAN toch zo?:(of het juist is weet ik niet, ik zou ook voor AJAX gaan)

1. Noem je div: pagina

1. #pagina
  2. {
  3. display:none;
  4. }

En dan doe je op dat menuitem:

1. <a href="javascript:void(0)" onClick="javascript:functienaam();">Menuitem</a>

En dan maak je de javascript functie aan:

1. function functienaam()
  2. {
  3. document.getElementById("pagina").style.display = "block";
  4. }

Om dit uit te breiden met extra functies als: Tekst per menu-item erin zetten, het venster weer te laten verdwijnen etc. zal je toch echt zelf aan de slag moeten en leren.

Ik raad je aan gewoon lekker te beginnen met HTML, daarop aansluitend CSS, een klein beetje Javascript en dan lekker met PHP te beginnen.
Offline advmedia - 07/01/2009 16:14
Avatar van advmedia Nieuw lid Ik ben er uit gekomen, mede dankzei Erwt

dankjewel!
Offline Erwt - 07/01/2009 16:15
Avatar van Erwt PHP beginner Geen probleem, ik moet je er wel bijvertellen dat dit niet de MEEST JUISTE is maar wel een TIJDELIJKE oplossing voor je probleem.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.216s