Hallo,
ik ben sinds vorige week tussen mijn examens door zo een beetje aan het experimenteren, maar het lukt niet echt goed.
Er is hier nu echt een probleem waar ik kop noch staart kan aan krijgen. Mijn code is valid XHTML 1.0 strict en valid CSS 2.
In Internet Explorer 7 (6 niet getest; 8bèta evenmin) wordt hij goed weergegeven en in alle andere browsers (Firefox 3.0; Safari; Opera 9.5; Google Chrome bèta) niet. In deze browsers wordt mijn lay-out als het ware "uit elkaar getrokken". Ik heb mijn code verschillende malen overlezen en zelfs ongeveer herschreven maar ik vind de fout niet
Het vreemde is net dat, als ik een border (zelfs al is die maar 1px breed) rond mijn div's doe:
Je html is alles behalve xhtml valid. Een snelle test leert mij dat er 24 fouten in staan. En website kan je het beste uit testen met firefox.
De hele wereld spreekt iets af, en IE doet het anders. Het is bijna vragen om problemen. Vooral met CSS maakt IE er een zootje van.
Daarnaast kan ik je adviseren om deze site te bezoeken. http://www.sceneone.nl/
Is een goede site en na het door nemen zal je html en css er een stuk beter uit zien.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Je html is alles behalve xhtml valid. Een snelle test leert mij dat er 24 fouten in staan.
Waar baseer jij je op? Een snelle test van mijne teweeg zegt tidy er zijn 0 fouten en 3 waarschuwingen, w3c maakt me wijs dat er geen fouten zijn, de waarschuwingen komt doordat er geen value in de href staat, zijn css bevat ook geen fouten(opmaakt is iets anders).
En om je alle wijsheid niet in pacht te geven, de code is nog steeds dezelfde als van ts zijn vraag hier stelde.
Ts kan beter vanaf 0 beginnen, wat velen niet doen is alles in een container steken, men begint meteen met header, content ect... en dan komt men tot de vaststelling dat niks aan elkaar hangt.
Dus als volgt vb;
Je html is alles behalve xhtml valid. Een snelle test leert mij dat er 24 fouten in staan.
Dit klopt dus niet. Inderdaad er is nergens iets ingevuld ook bij de href-attributen en ja er staat niets zinnigs op. Ik weet dit ook wel! Het is zuiver een test. Het is gewoon dat niet alles aan elkaar plakt.
zointer schreef:
zijn css bevat ook geen fouten(opmaakt is iets anders)
Wat bedoel je met dat laatste?
zointer schreef:
1
Ts kan beter vanaf 0 beginnen, wat velen niet doen is alles in een container steken, men begint meteen met header, content ect... en dan komt men tot de vaststelling dat niks aan elkaar hangt.
--
2
En ik adviseer je hier bij de tutorials te kijken, er staat genoeg om iets te leren.
Na jouw raad heb ik dit allemaal gedaan maar niets helpt! En alles met "position: absolute" is geen oplossing daar alles gecentreerd moet worden en het natuurlijk ook op andere schermresoluties moet gaan én dan ook nog eens de inhoud binnen de achtergrondafbeeldingen moet vallen.
Dus ik sta nu even ver...
EDIT: met dat met die container ben ik op een ideetje gekomen en dat ga ik eerst uitproberen, maar geef anders gerust voorstellen hoor
Waar baseer jij je op? Een snelle test van mijne teweeg zegt tidy er zijn 0 fouten
Klopt je hebt gelijk alleen is ondertussen aan de broncode gewerkt.
De fouten van gisteren waren vaak dezelfde fouten. Zoals <br> wanneer je deze code 10 keer gebruikt heb je wel gelijk 10 fouten te pakken. Terwijl het eigenlijks maar een fout is.
Vandaag weer het geheel xhtml laten valideren en nu meld die 0 fouten.
Ik zie dat de <br> code ondertussen is veranderd naar <br />
Ondanks dat de site die ik door gaf wat grammatica fouten bevat, wordt het inhoudelijk goed uitgelegd. Daarnaast vindt ik de site prettiger en duidelijker qua uitleg dan de tut hier op de site. Maar dat is persoonlijk. Zonder afbreuk te willen doen aan diegene die hier op deze site de tut heeft geschreven. Want ik weet dat er veel tijd en moeite in wordt gestoken. En wij mogen blij zijn dat er zulke mensen zijn die hun kennis met ons willen delen.
Mogelijk een oplossing:
Je zou deze regel nog in de div#footer er bij in kunnen zetten. Misschien dat dan je probleem verholpen is.
Zoals ik dus zei begin opnieuw, maak eerst een structuur van je lay.
Heb voor jou al een opzet gemaakt, je moet nu één voor één opbouwen en kijken als het misloopt tijdens je opbouw weet je waar het fout loopt en kan je tijdig bijsturen.
Bekijk het resultaat eerst met ff later kan je voor ie nog corrigeren met een css hack ect...
Loop je vast tijdens je opbouw kan je nog altijd om hulp vragen
Bedankt voor jullie raad. Zointer bedankt voor jouw opzet. Ik heb het dus nu gedaan zoals ik al dacht dat het het beste was. Inderdaad met die container en position: absolute werkt het dus wel goed ;)
Het enige probleem dat ik nu heb is dat, als ik de inhoud verleng, de div met id "content" niet meewijzigt. Ik heb het opgezocht maar kan het niet vinden, en ik wil zeker geen scrollbars!!
EDIT: met andere woorden
Citaat:
De hoogte van de div moet zich aanpassen aan de hoeveelheid tekst.
Ah ok, ik zie dat jij niet hebt gewerkt met position absolute. Ik heb nu mijn hele CSS herschreven
Ik zal eens jouw code en mijn code wat combineren maar ik denk dat mijn probleem opgelost zal zijn, waarvoor dank. Morgenavond zal ik dan wel op de opgelost-knop klikken als ik zie dat het opgelost is. Bedankt.