login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

CSS width (Opgelost)

Offline Stefaan - 20/02/2008 22:02
Avatar van StefaanNieuw lid Ik heb volgende vraag:

Ik ben een beginner in css div'jes enzo en zie er het nut wel in. Ik wil overstappen van tabless naar div's. ik mag wel zeggen dat ik aardig uit de voeten kan met tables en webdesign. De basis heb ik dus grondig.

De vraag: Als ik een layout maak met een header (over de gehele site) en daaronder een linkermenu en een rechterinhoud in een onbekende breedte... Hoe maak ik dan in godsnaam de breedte aangepast aan het browserveld?? Ik heb me al suf gezocht... Als ik width: 100% gebruik dan krijg ik een afschuwelijke scroller onderaan. Als ik er dan een divje wil overplaatsen (het geheel) met wat padding en een border dan verschuift heel het zootje naar rechts. Dus indd de 100% die ik heb ingesteld maar ik wil dat het 100% binnen de bovenliggende div verspreid.

Ik heb dus geen vaste breedte... Die moet zich aanpassen aan het browservenster

Anybody out there who can help me?

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Pieter - 21/02/2008 08:16
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Maak eens snel een schetsje in photoshop (of met tables) wat je wil bereiken. Dan zet ik je op weg. Grtz
Offline Stefaan - 21/02/2008 08:40
Avatar van Stefaan Nieuw lid Plaatscode: 5702

Alvast bedankt Pieterc!

Dit is wat ik wil maken in divjes... heel basic maar ik kom er maar niet uit... Ik kan geen weg met die *px; (td) die automatisch aanpast aan de breedte van die table... en als ik in mijn css 100% gebruik dan schuift heel het zootje enkele pixels op naar rechts (en waarschijnlijk onder ook).
Waarschijnlijk kan je dan margin: 0px gaan gebruiken op je body maar wat als ik er dan een div wil overplaatsen die een border en padding gebruikt? dan kan ik 100% width niet gebruiken of heel het zootje gaat nog verder naar rechts... Een vaste breedte opgeven gaat ook niet want ik wil werken naar de breedte van het scherm.

Would be nize als je me kon helpen :-)
Offline Pieter - 21/02/2008 19:09

SEO guru
http://www.plaatscode.be/5713/

De oplossing was helemaal niet moeilijk. Een tip: kijk af en toe ook eens naar de broncode van sites die soortgelijke structuur hebben. Download de web web developer toolbar van chris pederick en pruts wat aan de css van bestaande sites om te zien wat voor effect het heeft.
En vooral: volg enkele tutorials om de beginselen te leren  
Offline Stefaan - 21/02/2008 19:39
Avatar van Stefaan Nieuw lid Supertip!

Geloof me vrij... Ik heb al heeeeeeel wat afgezocht... EN geprobeer d tot vloekens toe maar helaas...

Ok, dit werkt dus perfect, so far so good. Maar... Als ik nu een tekst opgeef die dus lager komt dan de min-height dan komt die tekst onder het menu te staan... En das nou niet de bedoeling... Hoe los je dat dan op?

Mijn teksten varieëren altijd want de menu's en inhoud zijn meestal include's uit een SQLdb
Offline Pieter - 21/02/2008 20:03

SEO guru
Ah, dat is toch gewoon met krak hetzelfde:
http://www.plaatscode.be/5714/

Hier en daar wat code aanpassen en leren werken met float. Nu moet je het toch echt zelf kunnen vinden?
Offline Stefaan - 21/02/2008 20:12
Avatar van Stefaan Nieuw lid He maar daar zit juist mijn probleem! Tot nu toe ben ik heel goed mee. Ksnap het ook volledig maar wat mij hier weer opvalt is dat er voor de inhoud width: 70% staat... ben ik dan zo op die tables genageld maar dit wil toch zeggen dat deze div 70% breed is... Maar dat is juist het probleem! Ik heb een vaste waarde voor het menu (200px;) dan kan ik toch nooit weten hoeveel % de inhoud-div is want de breedte is variabel...

Dit is belangrijk voor mij naar layout...

Sorry maar ik snap het echt niet... ik begin zo meer en meer te denken dat die divs pas makkelijk zijn als je een fixed breedte hebt...
Offline Pieter - 21/02/2008 20:36

SEO guru
Voor alles een oplossing...
http://www.plaatscode.be/5715/
Offline Stefaan - 21/02/2008 21:35
Avatar van Stefaan Nieuw lid Ok, weer een stap verder. En nu nog 1 dingie... (hopelijk ga je me niet doodschieten   )...

Ik wil dat hoogte van het linkermenu meegaat met de hoogte van de content. (Dit ook weer layout-related). Moet ik dan een div erboven plaatsen en de content en menu 100% aanpassen aan de div (die dan volgens de inhoud uitrekt) of hoe ga ik te werk?... Dit is nog een dingie die me niet lukt (ofwel raakt de hoofddiv zoek, ofwel gaat de inhoud erbuiten,... grmbl )

Offline Pieter - 21/02/2008 21:56

SEO guru
Voor die laatste verwijs ik naar
http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/
Faux columns. 
Hebben we nu het volledige antwoord gegeven?
Offline Stefaan - 22/02/2008 08:27
Avatar van Stefaan Nieuw lid Het begint meer en meer te komen :-)

Bedankt voor de hulp!
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.163s