PHP beginner |
|
Okay, excuses, ik zal wat meer info geven bij de gebruikte onderdelen:
In de html code, maak ik gebruik van <div>'s.
Iedere div voorzie ik van een bepaald stijl-element ahv class="" of id="". Hierbij gebruik je id="" voor een uniek stijl-element, waarbij dat element maar éénmalig op een pagina voorkomt.
class="" gebruik je, indien bepaalde elementen meermaals voorkomen, oki?
<div id="page">
<div class="pxl_line"></div>
<div class="content">Blabla</div>
<div class="pxl_line"></div>
</div>
<div id="page"> <div class="pxl_line"></div> <div class="content">Blabla</div> <div class="pxl_line"></div> </div>
De stijlelementen vind je terug in de <style>-tags in je html-hoofding (<head>).
Hieronder stellen we dat alle margins op 0 gezet worden, zodat er zich geen witruimtes bevinden boven of onder je gradient lijntje
De page-stijl ken je wellicht al (zie andere topic). Hiermee zetten we de hoofddiv centraal op je pagina.
#page {
width: 400px;
margin: auto;
}
#page { width: 400px; margin: auto; }
Dit stijlblok vertelt ons dat de pixellijn over gans de hoogte uitgespreid moet worden, weliswaar maar 1px breed. Tevens moet er nog een div-element naast geplaatst kunnen worden, dus zeggen we dat deze div links moet staan door float: left.
We vertellen waar de gradient afbeelding te vinden is, en in welke richting deze herhaald moet weergegeven worden. In géén geval naar onder toe, mijn voorkeur gaat naar zijwaarts, dus repeat-x.
.pxl_line {
float: left;
height: 100%;
width: 1px;
background-image: url('grad_line.gif');
background-color: #achtergrondkleur;
background-repeat: repeat-x;
}
.pxl_line { float: left; height: 100%; width: 1px; background-image: url('grad_line.gif'); background-color: #achtergrondkleur; background-repeat: repeat-x; }
In dit stijlblok vertellen we hoe breed onze inhoud mag wezen. En daarbij stellen we ze op 98% van de totale mogelijk breedte. Ik hou hierbij rekening met de twee 1-pxl gradientlijnen die er nog naast moest passen.
.content {
float: left;
width: 98%;
}
.content { float: left; width: 98%; }
Hopelijk geraak je er nu wijzer uit?
|