login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Gradient: waarom jpg?

Offline threedme - 04/10/2006 12:00
Avatar van threedmeNieuw lid Is er een reden waarom iedereen jpg's gebruik voor gradients als achtergrond van een pagina? Snellere laadtijd?
Ik heb geprobeerd net dezelfde afbeelding op te slaan als bmp (vanuit photoshop, dus zonder eerst een andere compressie op deze afbeelding toegepast te hebben)... resultaat: bmp is kleiner en geeft een beter resultaat. Het gaat om een afbeelding van 800x5 pixels en de gradient gaat van bijna zwart naar een helder diep groen. Bitmap is 11,7KB groot, jpg is 22,6KB groot.
Uit nieuwsgierigheid heb ik enkele verdere tests gedaan. Een jpg van 1x1 pixel (wit) opgeslagen in photoshop op laagste kwaliteit is nog steeds 21,1 KB groot. Dezelfde pixel in bmp is slechts 60bytes groot. Het lijkt er dus op de voor zeer kleine afbeeldingen beter gebruik kan gemaakt worden van bmp ipv jpg. Toch wordt het niet gedaan, vandaar mijn vraag: waarom?

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 04/10/2006 12:06 (laatste wijziging 04/10/2006 12:06)
Avatar van Thomas Moderator Huh?
Heb je "exporteren voor web" gebruikt? Kleine jpegs (lengtexbreedte) worden meestal niet zo groot (bestandsgrootte).
JPEG, GIF en PNG zijn de "web-formaten", BMP is dit niet volgens mij. De eerste drie soorten worden waarschijnlijk het breedst ondersteund door browsers.
Offline Soebam - 04/10/2006 12:12 (laatste wijziging 04/10/2006 12:14)
Avatar van Soebam HTML ver gevorderde Weet je zeker dat je de waarden goed hebt uitgelezen?

Bij een bitmap wordt voor elke afzonderlijke pixel de kleur gegeven. Een egaal zwarte bitmap van 500×500 is evengroot als een foto bitmap van 500×500. Jpeg is 'slimmer', de foto zal groter zijn, vergelijk het met tekst.. En egaal zwart vlak van 500 bij 500 is snel beschreven, een complete foto beschrijven duurt langer.

21,1 KB voor een 1×1 afbeelding (een pixel dus..) in jpg? Mijn 1×1 afbeelding is 306 bytes, en een egale van 50×50 in dezelfde kleur is 326 bytes.. waar bmp 7.47 KB scoort..
Offline threedme - 04/10/2006 12:24 (laatste wijziging 04/10/2006 12:33)
Avatar van threedme Nieuw lid Sorry, ik moet m'n woorden gedeeltelijk terugtrekken wegens het niet gebruiken van 'save for web' in photoshop. Nu zijn de afbeeldingen inderdaad minder groot, maar... de kwaliteit van de gradient in jpg-formaat is nog steeds behoorlijk slechter dan de kwaliteit van de bmp. (jpg is nu 453 bytes groot, bmp nog steeds 11,7 uiteraard)

PNG geeft wel een mooie vloeiende gradient, maar hier lijken de kleuren te veranderen (groen wordt donkerder). Afbeelding is hier 2,54KB groot. Over png heb ik echter wel gelezen dat dit niet goed ondersteund wordt door IE. (ik gebruik IE, misschien vandaar het kleurverschil)
Offline Soebam - 04/10/2006 12:43
Avatar van Soebam HTML ver gevorderde Inderdaad, IE verdraait de kleuren van PNG. Als je een gradient gebruikt, neem dan gewoon 1 pixel breed en jpeg op kwaliteit 100. Wat je ook kan doen is een dithered gif, 1 pixel breed en 256 of een veelvoud daarvan hoog 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.163s