login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Opbouw website (Opgelost)

Offline Simax - 13/09/2006 17:23 (laatste wijziging 02/02/2008 14:53)
Avatar van SimaxOnbekend Beste mensen,

Ik vraag me af hoe ik mijn index.htm pagina het beste kan opbouwen? Bestaande uit een div met daarin iframes of een tabel met iframes? Graag advies van gevorderde webmasters. 

MvG,
Simax

15 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Gerard - 13/09/2006 17:34 (laatste wijziging 13/09/2006 17:34)
Avatar van Gerard Ouwe rakker De meeste webmasters hier werken met PHP en hebben dus meer vrijheid om te werken met de dynamische content op een website.

Ik prefereer dus zelf altijd gewoon het werken met DIVjes en geen gebruik van iframes.
Offline Simax - 13/09/2006 17:42
Avatar van Simax Onbekend Ik begrijp wat je bedoelt. Wil zelf ok binnen korte tijd php gaan toepassen, maar eerst de website vanuit html/css opbouwen. Ik moet wel gebruik maken van iframes om home.htm te openen in index.htm 

MvG,
Roy van Breugel
Offline zamna - 13/09/2006 17:46 (laatste wijziging 13/09/2006 17:48)
Avatar van zamna HTML beginner Ja maar probeer mssn eerst een simpel includescriptje te begrijpen en direct met php te werken. Het is niet zo moeilijk en je bent meteen goed op weg.
  1. <?php
  2. $aPaginas = array('home','nieuws','links','gastenboek','informatie','contact');
  3. // een gewone willekeurige array met de pagina's daarin die wel vertoont mogen worden.
  4.  
  5. if(isset($_GET['pagina']))
  6. {
  7. if(in_array($_GET['pagina'],$aPaginas))
  8. {
  9. if(file_exists($_GET['pagina'].'.php'))
  10. { include $_GET['pagina'].'.php'; }
  11. else
  12. { echo 'De pagina bestaat niet.'; }
  13. }
  14. else
  15. { echo 'Ongeldige pagina opgegeven.'; }
  16. }
  17. ?>

(uit de tutorial van Tuinstoel: http://www.site...amp;id=424)
Offline Pieter - 13/09/2006 17:59
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Als je dan toch een Iframe zou gebruiken (wat de seo totaal niet ten goede komt), doe het dan met divs. Tabellen zijn gemaakt voor opsommingen, data. Divs voor het positioneren van alles.
Offline Stijn - 13/09/2006 23:18
Avatar van Stijn PHP expert @pieterc: maar tabellen zijn makkelijker , kvind die CSS nogal lastig

maar idd met DIV's heb je meer kans op een w3c validatie.
Offline cloudstrife - 13/09/2006 23:33
Avatar van cloudstrife PHP beginner Als je code goed is heb je met tabellen ook w3c validatie...

Ik gebruik steeds tabellen, gewoon handig.
Offline Gerard - 14/09/2006 01:30
Avatar van Gerard Ouwe rakker Gewoon even allemaal door de zure appel heen bijten. CSS geeft je veel meer vrijheden dat je misschien op dit moment kan bedenken. Er zijn inderdaad enkele kleine dingen die problemen geven (height, etc) maar die zijn ook te omzeilen door een stukje logica.
Offline Simax - 14/09/2006 10:46 (laatste wijziging 14/09/2006 11:43)
Avatar van Simax Onbekend Hoe bouw ik op een logische manier een index.htm pagina, waarin ik pagina's als home.htm kan openen mbv van hyperlinks?

MvG,
Roy van Breugel
Offline Frisbee - 14/09/2006 11:39
Avatar van Frisbee HTML beginner Die w3c validatie is leuk meegenomen maar het gaat er toch vooral om dat zoekmachines je beter kunnen indexeren en je jezelf een hoop werk bespaart.
Offline Wijnand - 14/09/2006 14:55
Citaat:
maar idd met DIV's heb je meer kans op een w3c validatie.

Nee, dat is onjuist. Mijn websites bestaan uit tabellen zijn zijn ook w3c. Heel gemakkelijk hoor.

Verder werk ik niet echt veel met divjes, omdat deze toch wel een groot (in mijn ogen) nadeel hebben. Het probleem is voor mij lastig te omschrijven, maar het komt er op neer, dat als je bv 4 kolommen en 4 rijen heb (dus 16 vakjes) en de hoogte van de vakjes verschillen, dat CSS hier heel krom mee om gaat.

Verder is het redelijk lastig om het op alle browsers goed te krijgen.

Maar goed, in principe moet je het met DIV's doen, omdat ze hiervoor bedoeld zijn. Tabellen zijn eigenlijk alleen maar voor overzichten etc. en Frames zijn "uit".
Offline foe - 14/09/2006 15:12
Avatar van foe HTML interesse Mijn principe is dat je div's gebruikt voor de hoodflayout.
Er zijn er die overdrijven met div's. Zelfs tabellen namaken met div's.

Gebruik beiden waarvoor ze zijn bestemd.

Als je 16 vakjes hebt lijkt dat toch wel echt op een tabel en doe je er ook goed aan om een tabel te gebruiken.

Dat css krom doet met de hoogte kun je tevens oplossen met faux columns. Gewoon een container maken met daarin de divjes en een algemene background voor die container zodat men het hoogteverschil niet waarneemt.
Maar dit wordt dus vooral toegepast op de hoofdkolommen in site.

Voor 16 vakjes kun je best een tabel gebruiken  
Offline Ultimatum - 14/09/2006 15:33 (laatste wijziging 14/09/2006 15:35)
Avatar van Ultimatum PHP expert Waarom zou je tabellen door divs heen gebruiken en andersom als je het ook met alleen divs of alleen tabellen kan doen. Want ik maak bijvoorbeeld wel de tabellen na in divs zoals foe dat zegt omdat ik anders net zo goed geen divs kan gebruiken maar alleen tabellen 

Verder moet je zelf kiezen of je divs of tabellen zou gebruiken, ik raad je zelf aan om divs te gaan gebruiken omdat het in de toekomst een "rage" word om divs te gaan gebruiken omdat (vind ik) dat de toekomst word, maar iedereen heeft hier weer zijn eigen mening over.
Offline Wijnand - 14/09/2006 15:45
Avatar van Wijnand Moderator Nee, wat foe zegt is op zich waar.

Div's (css) zijn voor het stylen (dit staat hier, dat staat daar) van je website. Tabellen zijn om overzichten te geven.

Om een overzicht te krijgen zijn divs niet handig en daar zijn ze ook niet voor bedoeld.
Offline Pieter - 14/09/2006 16:04
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Om nog even verder te gaan over die tabellen (als we niet teveel van het onderwerp afwijken)...

Iedereen doet natuurlijk wat hij/zij wil, maar ik spreek gewoon over "correctheid". Ik zie divs niet als een rage, of iets dat populair wordt. Het is gewoon een evolutie, met name de opmaak scheiden van de content. Als je het met tabellen doet zit die er vast in verweven.

Tabellen hebben hun eigen nut, echt pure data, zoals er vb een excel moet weergegeven worden. Dat hoort gewoon bij de gegevens die weergegeven moeten worden. Dat geeft niets met opmaak van je site te zien.
Al de rest gebruik je beter css.
Voor 1 kolom tabellen gebruik je dan weer beter een lijstje (ul, li, ol, ...) omdat het dan over een opsomming van enkele dingen gaat. Een menu bijvoorbeeld is een opsomming van links naar de rest van je site. Daarvoor is een lijstje dan weer bedoeld.

Nogmaals, iedereen doet maar wat het handigst is voor hen, maar dit is het correcte gebruik ervan. En als je even je ervoor openstelt zal je wel zien hoe handig het is.
Offline xSc - 14/09/2006 16:33
Avatar van xSc Onbekend Ik val dan onder extreem zeker. Zodra er in mijn tabel een afbeelding of linkje staat, gebruik ik divs. Voor pure tekst gebruik ik tables. Alles i.c.m. css.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.471s