HTML beginner |
|
De bedoeling is dat je layout niet is opgebouwd met tabellen, maar met divs. Een simpele reden hiertoe is al een betere indexatie in google. Als 70% van je source niets met inhoud te maken heeft, maar met vormgeving, dan ben je verkeerd bezig.
Gebruik divs om je layout op te bouwen, en binnen de inhoud, zoals bv nieuwsberichten of forumberichten kan je sporadisch een tabel gebruiken. Maar geen tabel in een tabel die op zijn beurt in een andere tabel staat .... je begrijpt het wel.
Verder zijn er nog zeer veel voordelen aan divs:
Nettere source, zoals eerder gezegd. Je source is inhoud en je moet geen scrolluur zoeken naar je inhoud, je hebt het vrijwel meteen.
Sneller laden: ales zit in één css-bestand dat één keer wordt gedownload en gecached in je browser. Doordat je uiteindelijk bestand kleiner is (door het verlies aan al die overbodige tabelcode) bespaar je laadtijd en dataverkeer uit.
Betere support tekstbrowsers (en dus ook voor blinden): Ikzelf ben nu zeer actief bezig en ik heb op het project waar ik nu mee bezig ben nog geen enkele tabel gebruikt. Ik heb ook oog om bij de lancering een label aan te vragen bij www.blindsurfer.be, de blindenorganisatie wat internet en visuele handicapen betreft.
Divs gebruiken is een eerste stap, maar lang niet alles. Wanneer je pagina wordt geladen zonder CSS (tekstbrowser, zoals Lynx) heb je enkel goede tekst, die vlot kan worden voorgelezen.
Om het nog beter te doen voor blinden: h1 en h2 ed gebruiken, goede logische structuur opbouwen, altijd zinnige alt-tags maken voor afbeeldingen, alternatieven voor flash en java(script) voorzien, en nog wat -> www.blindsurfer.be , daar vind je alles.
Betere indexatie in zoekmachines: Oa. omdat je al die tabelcode niet meer hebt, maar ook vanwege het goed kunnen gebruiken van tags zoals h1, h2 (en al de rest), strong, enz. Je kan die tags volledig naar je hand zetten maar voor zoekmachines (zonder css) is er een gestructureerde code, waar hij goed het verschil kan zien met de headings, keywords (strong) enz... Kan alleen meer goed uitdraaien.
Gebruik voor je menu's ook lists, ipv link1 <br> link 2 <br> enz...
Er zullen wel nog redenen zijn maar dit zijn de belangrijkste. Mijn favoriete nederlandstalige website over het gebruik van CSS en de problemen die hierbij optreden is www.gigadesign.be
Tal van problemen (met oplossing) en tips, met ook bv een handige nederlandstalige reference, enz...
Veel succes alvast! |