login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Prijs bepalen

Offline Fenrir - 20/10/2005 17:48 (laatste wijziging 20/10/2005 17:49)
Avatar van FenrirPHP expert Hoe kan ik de prijs van een website bepalen? Ik maak een website voor een kunstenaar, en hij wil weten hoeveel het gaat kosten. Hoe kan ik dit het beste inschatten?

De layout krijg ik in .psd formaat aangeboden: daarvan maak ik een CSS/HTML pagina. Daarna moet er een CMS bij komen: pagina's die opgemaakt kunnen worden met een soort ubb taal. Ook moeten er via de website plaatjes geupload kunnen worden, en die moeten dus via dat ubb in de pagina's gezet worden. Ook is er nog een categorie portfolio. Hierin staan collecties, met foto's. Die moeten ook weer via een CMS beheerd kunnen worden.

Hoeveel kun je hiervoor vragen, en waarop baseer je je dan? (ik wil het de volgende keer zelf kunnen inschatten ).

Alvast bedankt,

Fenrir

18 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Ibrahim - 20/10/2005 17:55 (laatste wijziging 20/10/2005 17:56)
Avatar van Ibrahim PHP expert Je moet eerst nagaan hoelang je erover zult doen:

Dan ga je samen met die kunstenaar afspreken wat het "uurloon" zal zijn.

Dan ga je kijken of het moeilijk voor je is om het te doen. Daarbij kijk je of je het snel kunt doen of gemakkelijk.

Dan vraag je om de deadline. Als de deadline eerder is dan je geschatte tijd zul je meer tijd moeten opofferen, waardoor ook dus de prijs omhoog gaat.
Offline Fenrir - 20/10/2005 18:01 (laatste wijziging 20/10/2005 18:02)
Avatar van Fenrir PHP expert Ik maak het met Ruby on Rails, dus ik zal er niet echt lang over doen .

Maar ik kan niet precies inschatten hoelang ik erover ga doen omdat er soms vervelende bugs komen waar je lang over doet.

Ik heb dit ook aan iemand gevraagd die een webdesign-bedrijf heeft, en die zegt dat je voor een simpele website 500 euro vraagt, en voor een uitgebreide 1000. Ik denk niet dat ik er meer dan 10 uur over ga doen dus 50 of 100 euro per uur is wel erg veel .

Maar kun je de prijs niet baseren op de dingen die erin zitten. Dus bijv. forum = 100 euro, contactformulier = 20 euro etc. Bestaat er zo'n richtlijn??
Offline Ibrahim - 20/10/2005 18:04 (laatste wijziging 20/10/2005 18:15)
Avatar van Ibrahim PHP expert lol dat is wel veel ja 

dat kan ook heb ik ook een keer gedaan:

Dan maak je samen met de kunstenaar een lijst met de dingen die erin komen te staan. Per item kies je een prijs (mag je zelf weten ) maar je moet wel rekening houden met het budget van de kunstenaar anders is ie meteen weg als je ineens 200 vraagt terwijl zijn budget 120 is 

P.S. Wat is ruby on rails 
Offline vinTage - 20/10/2005 18:06
Avatar van vinTage Nieuw lid In mijn ogen is het onverstandig om een complete site (of whatever wat) te maken in "uurloon".
Uurlonen zijn er alleen maar voor het "meerwerk".

Ik kan ook niet zeggen wat je per onderdeel van een website kunt rekenen, maar mij lijkt het het verstandigste als je eerst een "basis" design+scripts afspreekt (zo uitgebreid mogelijk) en daar maak jij een prijs voor.

Eventuele extra's worden er later aan uurloon bij ingemaakt.

Wat ik wel eens ergens heb gelezen is dat je per verkochte "site" de scripts ook af moet geven (en niet hergebruiken voor evt andere websites) ivm de copyrights.
Dat kan natuurlijk wel, maar dan moet je daar ook rekening mee houden bij de prijs.(als je alles "legaal" doet natuurlijk)

Offline Fenrir - 20/10/2005 18:17
Avatar van Fenrir PHP expert Ja, dat zijn goed ideeen, ik denk dat ik het de volgende keer zo doe:

"Wat is je budget?"
"xxx euro"
"OK, wat had je allemaal in gedachten?"
"A, B en C"
"OK, A kost xx, B xx en C xx. Dus dit past wel/niet binnen het budget"

Volgens mij mag je scripts wel hergebruiken (niet helemaal dezelfde layout natuurlijk), want als je een grasmaaier verkoopt mag je die toch ook 2 keer verkopen? Of is dat anders bij websites? (natuurlijk wel lullig als je een website maakt, en die dan 2x verkoopt )

Extra's volgens uurloon lijkt me een goed idee, want dan kunnen ze niet eindeloos doorgaan over dingen die ze toch liever anders hadden gewild.

Degene waarvoor ik nu een website maakt is gelukkig wel tevreden. Een half uur nadat ze me het psd-bestand stuurde had ik de layout klaar .

Ruby on Rails is een web-application-framework voor Ruby. http://www.rubyonrails.org/
Bekijk daar de 15 min video intro maar eens: blog in 15 minuten (met uitleg!) .
Offline vinTage - 20/10/2005 18:23
Avatar van vinTage Nieuw lid Even nog over die scripts, als je een website verkooopt, en die website heeft "echte" copyrights, dan "steel" jij dus als je dezelfde scripts weer voor iemand anders gebruikt met echte copyrights (ik zal nog eens kijken of ik dat artrikel kan terugvinden)
Offline Ibrahim - 20/10/2005 18:41
Avatar van Ibrahim PHP expert @Fenrir

De video werkt niet heb jij em misschien gedownload ofzo? Lijkt me wel interessant 
Offline Fenrir - 20/10/2005 19:51
Avatar van Fenrir PHP expert http://www.ruby..._sound.mov

Bij mij werkt die gewoon.
Daarvoor moet je wel quicktime geinstalleerd hebben.
Offline WebVisual - 20/10/2005 19:56
Avatar van WebVisual Lid Als je geen layout moet maken en PSD aangeleverd krijgt dan mag je 400 euro vragen voor een volledig werkende site met CMS. Met layout plus 600 euro. Reken maar is uit hoeveel uur werk je er in steekt. Als je per uur gaat rekenen is het trouwens niet te betalen en betaal je bijna zoveel als bij een pro bedrijf denk ik.

Offline Fenrir - 20/10/2005 20:14 (laatste wijziging 20/10/2005 20:14)
Avatar van Fenrir PHP expert Eh, ik heb nu 2-3 uur aan het cms gewerkt (+45 min aan layout), en ik heb nu al een werkend cms. Het enige dat nog moet is het uploaden van de plaatjes. En dit is mijn eerste echte applicatie in Rails, dus ik moet nog veel naar de documentatie gaan. In PHP had ik hier zeker veel langer over gedaan.

Maar is het nu nog eerlijk om 400 euro te vragen? (zelfs als ik in totaal op 10 uur uit zou komen, ik ben wel pas 16, dus dit verdient dan erg goed )

Lukt het nu met dat filmpje?
Offline WebVisual - 20/10/2005 21:58 (laatste wijziging 20/10/2005 22:04)
Avatar van WebVisual Lid Hum, ik sprak dan over een site waar je wel wat langer aan bezig bent dan 2 a 3 uur.

Kwa prijs moet je gewoon een bedrag voelen waar je je goed bij voelt. Je moet het niet gratis doen en denken dat je beetje gebruikt word en je moet er ook niet teveel voor vragen. Tenslotte kiezen zei u dus beter iets dan niets en voor hen geld dat net het zelfde. Een website maken kan niet iedereen en voor je kennis mag je toch een kleine bijdrage krijgen als je iets maakt dat zei zelf niet kunnen.

Trouwens dit noemt men een Internet Project Plan. Staat in de pro boeken zo beschreven en daar bespreek je met je toekomstige klant de verschillende fases. Cfr. Webdesign van Concept tot realisatie.

Citaat:
"Wat is je budget?"
"xxx euro"
"OK, wat had je allemaal in gedachten?"
"A, B en C"
"OK, A kost xx, B xx en C xx. Dus dit past wel/niet binnen het budget"
Offline Ibrahim - 20/10/2005 22:10
Avatar van Ibrahim PHP expert als het sneller duurde is het wel eerlijk om een beetje van de prijs af te halen anders krijg je te maken met een factor dat heet "geweten"  En ja het lukt nu die filmpje 
Offline Fenrir - 20/10/2005 22:12 (laatste wijziging 20/10/2005 22:16)
Avatar van Fenrir PHP expert @silicom: Ja, idd, geweten knaagt niet

Ah, bedankt voor die woorden. Ik heb wat gezocht naar intenet project plan ed. Is dit een goed boek:
http://www.sitepoint.com/books/freelance1/

Is wel duur, maar lijkt me wel goed omdat er voorbeelddocumenten in zitten. Of weet iemand een ander boek waarin dit uitgelegd wordt?
Offline vinTage - 20/10/2005 22:13
Avatar van vinTage Nieuw lid Bullshit dat "geweten".
Als je iets afspreekt om iets te maken voor x bedrag dan hoor je dat te krijgen ook, de volgende keer crashed zn pc mischien, en dan zegt de klant ook niet "ah menneke zielig voor je, ik wacht nog wel een jaar tot je een nieuwe pc hebt"
Het is de bedoeling dat je erop verdient, en als dat een keer heel makkelijk gaat is dat alleen maar leuk.
Offline Ibrahim - 20/10/2005 22:17
Avatar van Ibrahim PHP expert i.p.v. dat boek te kopen kun je net zo goed naar de dichtstbijzijnde bibliotheek te rennen/lopen/fietsten (of kruipen ) en een paar boeken te lenen over freelance ben je goedkoper af 
Offline Fenrir - 20/10/2005 22:20
Avatar van Fenrir PHP expert Dat hebben ze daar niet heb ik al eens naar gezocht.
Maar ik kan natuurlijk ook precies zoveel vragen als dat boek kost 
Offline Ibrahim - 20/10/2005 22:23 (laatste wijziging 20/10/2005 22:25)
Avatar van Ibrahim PHP expert jammer dat je niet in tilburg woont want dit is gewoon n de bibliotheek...

[url=http://www.obtmb.nl/scripts/mgwms32.dll?P0=1&P1=&P2=1&P3=R_TIT&P4=&P5=999&P6=freelance&P9=0&P16=N&P17=1&P18=Totaalbestand+OBT++]klik maar[/url]

dat kan ook gewoon vragen 
Offline Fenrir - 20/10/2005 22:30 (laatste wijziging 20/10/2005 22:31)
Avatar van Fenrir PHP expert Ik woon in Nuth  maar nu zie ik dat ze in heerlen zeker 8 freelance boeken hebben. Ga ik zeker eens bekijken 

*downloadt sample chapters
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.197s