Een tijdje terug heb ik bovenstaande windows versie gekocht.
Nu heb ik deze op PC A (op een kleine LAN hier) geinstalleerd. Alles werkt prima.
Nou heb ik PC B geformatteerd en wil ik deze zelfde windows versie installeren. Dit schijnt echter niet te werken omdat winxp met de bewuste reg-key al is "geactiveerd" en blijkbaar kan dat niet meer dan 1x. Windows detecteert dus op 1 of andere manier dat PC A en PC B echt verschillende machines zijn.
Tijdens de installatie moet je windows "activeren" met behulp van je reg-key. Doe je dit niet, dan wordt je OS na 30 dagen inactief ofzo. Doe je dit (in bovenstaande omschreven situatie) wel, dan kun je niet verder met windows / de installatie.
Is hier iets (legaal) tegen te doen, want ik zie straks de bui al hangen als ik hardware van PC A ga vervangen (of geheel vervang). Ik maak dan in principe nog steeds op 1 PC gebruik van die retail windows-versie, alleen is dat dan dus niet mogelijk.
Iemand een oplossing want dit slaat echt nergens op imo. Je betaalt toch voor het gebruik van één kopie (ongeact op welke PC deze staat)? Blijkbaar wordt je windows meteen gekoppeld aan een pc/hardwareconfiguratie en dat is niet mijn idee van retail.
Ik heb 2 bestandjes om je code van windows te veranderen.
Dit werkt bij FCK codes maar ik weet niet of dat bij jouw versie ook werkt.
We kunnen het proberen.
"Een gebruiker die een Microsoft-product met MPA installeert, krijgt een verzoek tot activering op het beeldscherm. De gebruiker tikt de activeringscode in. Deze code is vermeld op het licentiecontract. Daarna heeft de gebruiker er geen omkijken meer naar. Alleen als de hardware compleet wordt vernieuwd, kan een nieuwe, telefonische activering nodig zijn."
Dus als je alles vervangt ff bellen met Microsoft...
Thomas - 15/10/2005 23:09 (laatste wijziging 15/10/2005 23:12)
Moderator
Mja, van buitenaf kunnen ze toch niet controleren of het om een, of om 100 PC's gaat (als ik bel dus ).
Idd, je kan nu ff bellen naar Microsoft en zeggen dat je een totaal andere configuratie hebt nu, je activeert PC 2, en dan neem je daar eerst en vooral een "ghost" van (met Norton Ghost, weet niet of je dat kent? Een backup van je HDD, register,... dus), zodat je later ivp te herformatteren begint vanaf die backup (een geactiveerde Windows dus).
Tijdens de activatie moet je verbonden zijn met internet of je moet bellen met Microsoft, anders kan je niet verder met de setup. Dus je kan niet om die activatie heen... Dit is trouwens ook zo als je tijdens de setup de activatie negeerd. Dan krijg je in windows de melding: "U heeft nog xx dagen voor activatie.."
Je kan wel gaan rommelen met programma`s, maar stel je voor dat er iets verkeerd gaat, dan kan je fluiten naar je licentie als je pech hebt. Das nie de bedoeling neem ik aan?
En je mag geloof ik max. 5 apparaten vervangen. Moederbord telt er als meer als 5.. Moet je ff op de site zoeken van Microsoft hoe dat zit.
Als je er meer vervangt moet je bellen voor een nieuwe activatie.
Maar dit laatste weet ik niet zeker, der is wel een regeltje voor.
Ik heb mijn legale winxp home op meerdere pc's geinstaleerd en geactiveerd via internet zonder problemen. Dus jij zou het toch ook gewoon moeten kunnen doen zonder problemen, lijkt mij.
Je mag idd maar 5aparaten wijzigen(indien je SP2 hebt) anders slechts 3.
Ik heb hetzelfde probleem had. Ik heb gewoon een versie legaal gedownload bij Microsoft. Dit doordat mijn hogeschool een abonnement voor elke leerling afgesloten heeft die 10gig mag downen.
Dit is eigelijk niet de normale gang van zaken, maar dit heeft mijn probleem wel opgelost.
>>>Je mag idd maar 5aparaten wijzigen(indien je SP2 hebt) anders slechts 3.<<<
Wa's dat voor onzin dan?
Het hele verhaal komt er inderdaad op neer, dat je 1 licentie op 1 pc mag installeren. Logisch.
Vervolgens mag je componenten gaan vervangen, wat neerkomt op meestal 5, voordat ie begint te zeuren. Meestal...
Om dit te omzeilen is 1 bestandje nodig, in jouw geval van PC A, om door te kunnen blijven werken, na wat voor upgrade dan ook.
Een soort backup, zeg maar, om een legale windows, ten alle tijde te kunnen gebruiken.
Vervelend punt hierbij, is dat ik niet uit het hoofd weet, over welk bestand ik het heb...
Ik zal het even voor je opzoeken.
Het is inderdaad onzin, dat je meerdere licenties zou moeten kopen. Die rommel wordt al duurder verkocht, dan ze waard zijn...
Dat is eenmaal de strategie die Microsoft toepast. Je kan met bestanden gaan klooien. Hou er wel rekening mee dat dit enigszin illegaal is of kan zijn volgens microsoft. Want ze willen dat je per PC een licentie koopt. En niet 1 licentie kopen en deze gebruiken voor 10 pc`s.
@thomas:
Dat is zeer waarschijnlijk een studenten licentie. Hier zitten weer andere regeltjes en voorwaarden aan verbonden.