Ik heb Azureus geïnstalleerd en ik krijg als ik het programma voor het eerst opstart een beginwizard te zien waar je moet kiezen wat je snelheid van je internet enz. is en ook dit stukje tekst:
(ff naar Nederlands vertaald:)
Plotseling voor de Vertaling van het Adres van het Netwerk, een norm van Internet die een local-area netwerk (LAN) toelaat om
één reeks IP adressen voor intern verkeer en een tweede reeks
adressen voor extern verkeer te gebruiken. Een NATIONAAL gevestigd vakje waar LAN Internet ontmoet maakt alle
noodzakelijke IP adresvertalingen.
NATIONAAL dient drie belangrijke doeleinden:
Verstrekt een type van firewall door interne IP adressen te verbergen
Laat een bedrijf toe om meer interne IP adressen te gebruiken. Aangezien zij intern slechts worden gebruikt, daar geen mogelijkheid van conflict met IP adressen die door andere
bedrijven en organisaties worden gebruikt.
Staat een bedrijf toe om de veelvoudige verbindingen van ISDN in één
enkele verbinding van Internet te combineren.
Nee, maar wel de poort die ik ipv poort #6881 moet gebruiken.
En dat stukje tekst hierboven word het begrip een beetje uitgelegd.
(was handig voor mezelf).
Dus welke poort moet ik dan gebruiken?
EDIT:
Laat een bedrijf toe om meer interne IP adressen te gebruiken. Aangezien zij intern slechts worden gebruikt, daar geen mogelijkheid van conflict met IP adressen die door andere
bedrijven en organisaties worden gebruikt.
Dit word bij Azureus volgens mij wel gebruikt om de files te zoeken, maar daar gaat het nu even niet over want ik moet alleen de goede/juiste poort weten.
Er gaat dus een internetkabeltje van mijn modem naar de router en dan in speciale gaatje daarvoor. Dan in poort 3 en 4 zitten me broers PC en mijn PC.
EDIT 1: Poort 3 = deze PC
Poort 4 = broers PC
Maar alles leuk en wel, maar welke poort moet ik nu gebruiken?
EDIT 2: "Er zijn enige beperkingen aan NAT. Zo is het niet eenvoudig om binnen het privé-netwerk een publieke server neer te zetten die ook vanaf het internet te adresseren is."
Dat is mijn probleem denk ik, omdat mijn computer van buiten wel bereikbaar moet zijn zodat mensen van mij torrent-zooi kunnen downloaden. Is dat dan het probleem? En is er dan misschien toch nog een mogelijkheid om de goede poort te vinden?
Via het controlepaneel van je router. Meestal zijn routers benaderbaar via een webinterface (http://192.168.0.1/) tenzij jouw IP-nummering anders staat ingesteld (wat je ook een keer via die router gedaan moet hebben, lijkt me).
edit: /all geeft je alle informatie van je netwerkconfiguratie, of toch grotendeels
edit: kan wel zijn dat je zonder die flag genoeg informatie hebt, maar voor het zekere voor het onzekere te hebben gebruik ik altijd ipconfig samen met /all
Edit 1
When you are connected to the internet, there are many different, um, sort of channels that information travels back and forth in. Mostly you will have no reason to notice these, because information automatically travels in and out of the port that it, belongs to. Ports are identified by numbers. Like, for example, MSN protocol usually uses ports 6891-6900.
Please see PortIsBlacklisted now for important information on which ports to use. You can check on this Tantalo http://ports.tantalo.net/ site or this Wikipedia http://en.wikip...own_ports_(computing) article to find out more about which ports belong to which protocols. :-)
Azureus only uses one listen port (plus one for the embedded tracker). Both TCP and UDP are used, but on the same port, unless specified otherwise. So you will only need to forward one listening port for Azureus, and you will need to tick both the TCP box and the UDP box, or make an extra rule, one for each protocol.
Anyway, the only time you will notice the ports is when they are closed, and won't allow any information to travel. This is the situation when you get those error messages like "NAT Error", or similar. Ports are mostly closed by firewalls, and routers.
Dus als ik het goed begrijp bij edit 1 ligt het dus hoogstwaarschijnlijk aan mij firewall en/of router.
Het zou dus kunnen zijn dat die de poorten afsluiten.