login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Ruby

Offline Fenrir - 05/09/2005 17:46
Avatar van FenrirPHP expert Hoi,

Ik wil misschien de scripttaal Ruby gaan leren.

Heeft iemand ervaring met Ruby?
Vind je het een goede taal? Wat is goed, en wat niet?

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline lasdesigner - 05/09/2005 18:09
Avatar van lasdesigner PHP beginner wat iis het?
Offline Maarten - 05/09/2005 18:49
Avatar van Maarten Erelid Graag geen 100 reacties met
"wat is ruby?"
"ruby??"
"huh?"
"ruby-wie?"
Offline nemesiskoen - 05/09/2005 19:03 (laatste wijziging 05/09/2005 19:03)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Tja, voor zover ik weet is het een object geörinteerde client-side (denk'k toch) scripttaal. Lijkt beetje op javascript qua variabelen (er wordt geen onderschijd gemaakt tussen float, string,...) en is ook object geörinteerd. Het is mogelijk om echte classes te maken (voor zover ik weet toch:s) ipv bij javascript functies die als classes worden behandeld. Voordeel is simpelheid. Nadeel is dat het nog niet zo bekend is...
Offline MFdriver - 05/09/2005 20:21
Avatar van MFdriver PHP interesse Fenrir wordt meertalig heb ik den indruk 
go for it 
Offline Fenrir - 05/09/2005 20:25 (laatste wijziging 05/09/2005 20:28)
Avatar van Fenrir PHP expert Het kan client-side zijn. (een soort Java), maar ook serverside (zoals PHP/JSP).

Citaat:
er wordt geen onderschijd gemaakt tussen float, string,...
Dat wel, maar niet zoals bij Java:

Java:
  1. String str = 'string';

Ruby:
  1. str = 'string'

Dus het type wordt automatisch bepaald (omdat er ' en ' staat).

En in ruby heb je geen ; aan het eind:
  1. str = 'string'
  2. print str.lenght

Loops gaan ook anders:
  1. 6.times { print "hoi" }

(hier zie je dat de integer 6 een object is, net zoals:
print "hoi".length => 3)

ipv:
  1. for($i = 0; $i < 6; $i++)
  2. {
  3. echo "hoi";
  4. }

Citaat:
Nadeel is dat het nog niet zo bekend is...
Ja, en daardoor zijn er bijna geen hosts voor. Maar ik ga voor iemand iets maken, en ik kan de taal zelf kiezen. Of Ruby, of PHP. Het gaat om een soort site-naar-template-script. Dus je maakt een paar html-bestanden, en het script zet de inhoud ervan in een template. En omdat dit gewoon client-side is kon ik geen PHP gebruiken. Dus denken jullie dat Ruby goed is, of beter een andere taal?
Offline Steven - 05/09/2005 21:04
Avatar van Steven HTML interesse Als ik jouw was zou ik het doen. Wie weet wat voor handige dingen erin zitten die veel makkelijker zijn dan PHP, plus nog hetgeen dat het niet veel gebruikt wordt, dat maakt zoiezo het script gedeelte van de site en bijzonder deel. De host kan natuurlijk geregeld worden. Er zal misschien wel een host zijn die het wil gaan draaien als jij laat zien dat het een heel erg handige taal is.

:) ik zou het doen, al heb ik er zelf geen balle verstand van, van ''ruby'' maar probeer het niet geschoten is altijd mis, 
Offline riekele - 06/09/2005 16:40
Avatar van riekele PHP beginner ik heb het wel gebruikt maar dan voor gamedesign met rpg maker serie... maar ik vind het wel handige taal en als je de syntax kent is het vrij eenvoudig(vind ik)
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.227s