login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Fedora start niet

Offline Fenrir - 20/08/2005 10:18 (laatste wijziging 20/08/2005 13:45)
Avatar van FenrirPHP expert Hoi,

Nu heb ik wel een ander probleem:

Tijdens de installatie moet je ook partities maken. Automatisch ging niet omdat de / partitie niet ingesteld was oid. Ik heb het dus zelf gedaan met diskdruid. Het station dat bij windows D: was heb ik dus de / partitie gemaakt (dacht ik toch?) en type "ext3". Toen wilde ik verder gaan, maar er moest ook nog een swap-partitie bij. Deze heb ik gemaakt van de windows-partitie E:

Is dit goed, of heb ik wat fout gedaan?

Dit ging allemaal goed, en de verdere installatie ook. Maar toen moest ik rebooten. Er startte een soort configuratie-wizard, dat ging ook goed, maar toen die klaar was kreeg ik een zwart scherm. De computer deed niets meer, en na 10 min nog steeds niet. Toen heb ik hem opnieuw opgestart, en weer hetzelfde zwarte scherm. Ik kan windows wel nog starten, maar de schijven D: en E: zijn weg. Via de winXP cdrom osptarten lukt niet meer, want "er zijn geen windows partities gevonden" (ik wilde D: en E: via windows-cd formatteren).

Dus nu zijn D: en E: weg, en Fedora (probeert) standaard op te starten.

Hoe zorg ik ervoor dat Fedora werkt, of tenminste eraf gegooid wordt en mijn D: en E: terug zijn? (D: en E: mogen best bij fedora horen als dat werkt, maar als het niet werkt heb ik ze liever terug )

Alvast bedankt!

Opgelost:
Citaat:
Ik ga zo Fedora Core 4 installeren, en ik vroeg me af hoe het opstarten dan gaat? Er staan dat 2 OS'en op mijn computer (ook Windows XP), en volgens mij krijg je dan een menu als je opstart. Hierin kun je het OS kiezen. Ik gebruik de GRUB bootloader. Is het mogelijk om een standaard OS aan te geven? Zodat standaard bijv. Fedora wordt gestart, en als ik tijdens het opstarten op een toets druk dat ik dan weer bij het OS-selecteer-menu kom.

Kan dit? Weet iemand hoe?

Alvast bedankt,

Fenrir

12 antwoorden

Gesponsorde links
Offline cracker - 20/08/2005 10:24
Avatar van cracker Onbekend Mijn boot.ini is de volgende:
  1. [boot loader]
  2. timeout=3
  3. default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
  4. [operating systems]
  5. multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="DangerXP" /fastdetect /KERNEL=DangerXP.EXE
  6. multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Destruction Zone" /fastdetect /KERNEL=DZ.EXE
  7. multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Cracked Edition" /fastdetect /KERNEL=CE.EXE
  8. multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Hacked Edition" /fastdetect /KERNEL=HE.EXE
  9. multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Shit Edition" /fastdetect /KERNEL=SE.EXE
  10. multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Virus Edition" /fastdetect /KERNEL=VE.EXE
  11. multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Counter terrorists warning" /fastdetect /KERNEL=CTUw.EXE
  12. multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Als Windows niet meer start..." /fastdetect

Dit zijn dus al mijn verschillende bootscreens.
Als je zo'n lijntje aan uw boot.ini toevoegt met aanduiding waar het tweede OS staat kan je ze alle 2 kiezen (BIOS: boot from wXP)

Er staat default path.
Dat is als er geen enkele werkt.
Anders zal Windows het eerste OS na een bepaalde tijd laden (bij mij is dat 3 seconden)
Offline Fenrir - 20/08/2005 10:26 (laatste wijziging 20/08/2005 10:32)
Avatar van Fenrir PHP expert Ah, ok. Maar heeft Fedora ook zo'n boot.ini? En waar staat dat dan?
Offline cracker - 20/08/2005 10:30
Avatar van cracker Onbekend In windows XP staat uw boot.ini gewoon in uw %homedrive% directory path.

Bij Fedora weet ik het niet, ik laad mijn linux via boot.ini van wXP.
Offline Fenrir - 20/08/2005 10:32 (laatste wijziging 20/08/2005 10:33)
Avatar van Fenrir PHP expert Of kan ik ook tijdens de installatie instellen wat het standaard OS is?

EDIT:
Hier staat wel wat over de boot loader:
http://fedora.r...oader.html

Maar niet hoe je een standaard OS instelt. Kan dat wel bij een "linux-boot.ini"?
Offline cracker - 20/08/2005 10:33 (laatste wijziging 20/08/2005 10:35)
Avatar van cracker Onbekend Denk het niet.

edit:
alhoewel ik wel degelijk Linux gebruik laad ik het via wXP dus ik kan u niet onmiddellijk een (correct) antwoord geven.
Offline Fenrir - 20/08/2005 10:35
Avatar van Fenrir PHP expert OK, maar bij jouw boot.ini staat:
  1. [boot loader]
  2. timeout=3
  3. default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

Hoe weet hij dan welke .exe hij moet openen? Of opent hij dat helemaal niet? (Ben OS-noob )
Offline cracker - 20/08/2005 10:37 (laatste wijziging 20/08/2005 10:37)
Avatar van cracker Onbekend In de boot.ini moet je de directory van Windows zelf ingeven, niet één specifiek bestand.

nogmaals: bij Linux weet ik het niet, ben Linux newbie wat dat betreft.

edit:
KERNEL=bestand.exe
is voor bootscreen.
Offline Bouli - 20/08/2005 11:51
Avatar van Bouli HTML interesse Wat je kan proberen is, in plaats van Grub, Lilo als bootloader te installeren. Die is makkelijker instelbaar en heeft wat meer opties.

Verder heeft Linux niet echt een "boot.ini". De opstartprogramma's zijn letterlijk programma's, die vaak vanuit het grafische gedeelte ingesteld kunnen worden.

Of er een OS standaard ingesteld kan worden, weet ik zo niet zeker. Zit midden in een verhuizing en mijn "hoofd-pc" is al afgekoppeld, dus kan niet even kijken. Ik geloof, dat wat je wil, met Lilo mogelijk is...
Offline Maarten - 20/08/2005 11:55 (laatste wijziging 20/08/2005 11:56)
Avatar van Maarten Erelid Bwah Lilo werkt niet samen met Windows..

staat in

etc/boot/grub

ofzo.. vul dus in je console

nano /etc/boot/grub[tab]

in.

Ik heb het niet meer staan dus 'k weet de exacte bestandsnaam niet.

Bovenaan dat bestand staat

default 0

En eronder je boots.

Als Linux de 0 is is Windows de 1 en verander je dus die 0 in 1 

Zo zat het ongeveer in een denk ik 
Offline Fenrir - 20/08/2005 13:43
Avatar van Fenrir PHP expert Bedankt voor de informatie, maar ik heb het al opgelost: je kunt tijdens de installatie via een schermpje de boot-loader instellen. 

Nu heb ik wel een ander probleem:

Tijdens de installatie moet je ook partities maken. Automatisch ging niet omdat de / partitie niet ingesteld was oid. Ik heb het dus zelf gedaan met diskdruid. Het station dat bij windows D: was heb ik dus de / partitie gemaakt (dacht ik toch?) en type "ext3". Toen wilde ik verder gaan, maar er moest ook nog een swap-partitie bij. Deze heb ik gemaakt van de windows-partitie E:

Is dit goed, of heb ik wat fout gedaan?

Dit ging allemaal goed, en de verdere installatie ook. Maar toen moest ik rebooten. Er startte een soort configuratie-wizard, dat ging ook goed, maar toen die klaar was kreeg ik een zwart scherm. De computer deed niets meer, en na 10 min nog steeds niet. Toen heb ik hem opnieuw opgestart, en weer hetzelfde zwarte scherm. Ik kan windows wel nog starten, maar de schijven D: en E: zijn weg. Via de winXP cdrom osptarten lukt niet meer, want "er zijn geen windows partities gevonden" (ik wilde D: en E: via windows-cd formatteren).

Dus nu zijn D: en E: weg, en Fedora (probeert) standaard op te starten.

Hoe zorg ik ervoor dat Fedora werkt, of tenminste eraf gegooid wordt en mijn D: en E: terug zijn? (D: en E: mogen best bij fedora horen als dat werkt, maar als het niet werkt heb ik ze liever terug )

Alvast bedankt!
Offline cracker - 20/08/2005 14:05 (laatste wijziging 20/08/2005 14:07)
Avatar van cracker Onbekend Opstarten van een live-Linux-on-CD ?
Offline Fenrir - 20/08/2005 16:28
Avatar van Fenrir PHP expert Het is al opgelost!

Ik heb de installatie opnieuw gestart, en nu werkte de optie automatic-partitioning wel!

Alleen is mijn resolutie nogal laag (sitemasters heeft een horizontal scrollbar), want mijn beeldscherm wordt niet herkend, en staat niet in de lijst. (is ook een erg oud beeldscherm).

Ik zit nu dus op de oude computer, maar ik ga fedora straks ook op de nieuwe installeren. Hopelijk werkt het daar meteen.

Bedankt voor alle hulp!

Ik sluit dit topic nu.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.201s