Tijdens de installatie moet je ook partities maken. Automatisch ging niet omdat de / partitie niet ingesteld was oid. Ik heb het dus zelf gedaan met diskdruid. Het station dat bij windows D: was heb ik dus de / partitie gemaakt (dacht ik toch?) en type "ext3". Toen wilde ik verder gaan, maar er moest ook nog een swap-partitie bij. Deze heb ik gemaakt van de windows-partitie E:
Is dit goed, of heb ik wat fout gedaan?
Dit ging allemaal goed, en de verdere installatie ook. Maar toen moest ik rebooten. Er startte een soort configuratie-wizard, dat ging ook goed, maar toen die klaar was kreeg ik een zwart scherm. De computer deed niets meer, en na 10 min nog steeds niet. Toen heb ik hem opnieuw opgestart, en weer hetzelfde zwarte scherm. Ik kan windows wel nog starten, maar de schijven D: en E: zijn weg. Via de winXP cdrom osptarten lukt niet meer, want "er zijn geen windows partities gevonden" (ik wilde D: en E: via windows-cd formatteren).
Dus nu zijn D: en E: weg, en Fedora (probeert) standaard op te starten.
Hoe zorg ik ervoor dat Fedora werkt, of tenminste eraf gegooid wordt en mijn D: en E: terug zijn? (D: en E: mogen best bij fedora horen als dat werkt, maar als het niet werkt heb ik ze liever terug )
Alvast bedankt!
Opgelost:
Citaat:
Ik ga zo Fedora Core 4 installeren, en ik vroeg me af hoe het opstarten dan gaat? Er staan dat 2 OS'en op mijn computer (ook Windows XP), en volgens mij krijg je dan een menu als je opstart. Hierin kun je het OS kiezen. Ik gebruik de GRUB bootloader. Is het mogelijk om een standaard OS aan te geven? Zodat standaard bijv. Fedora wordt gestart, en als ik tijdens het opstarten op een toets druk dat ik dan weer bij het OS-selecteer-menu kom.
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Als Windows niet meer start..."/fastdetect
Dit zijn dus al mijn verschillende bootscreens.
Als je zo'n lijntje aan uw boot.ini toevoegt met aanduiding waar het tweede OS staat kan je ze alle 2 kiezen (BIOS: boot from wXP)
Er staat default path.
Dat is als er geen enkele werkt.
Anders zal Windows het eerste OS na een bepaalde tijd laden (bij mij is dat 3 seconden)
Wat je kan proberen is, in plaats van Grub, Lilo als bootloader te installeren. Die is makkelijker instelbaar en heeft wat meer opties.
Verder heeft Linux niet echt een "boot.ini". De opstartprogramma's zijn letterlijk programma's, die vaak vanuit het grafische gedeelte ingesteld kunnen worden.
Of er een OS standaard ingesteld kan worden, weet ik zo niet zeker. Zit midden in een verhuizing en mijn "hoofd-pc" is al afgekoppeld, dus kan niet even kijken. Ik geloof, dat wat je wil, met Lilo mogelijk is...
Bedankt voor de informatie, maar ik heb het al opgelost: je kunt tijdens de installatie via een schermpje de boot-loader instellen.
Nu heb ik wel een ander probleem:
Tijdens de installatie moet je ook partities maken. Automatisch ging niet omdat de / partitie niet ingesteld was oid. Ik heb het dus zelf gedaan met diskdruid. Het station dat bij windows D: was heb ik dus de / partitie gemaakt (dacht ik toch?) en type "ext3". Toen wilde ik verder gaan, maar er moest ook nog een swap-partitie bij. Deze heb ik gemaakt van de windows-partitie E:
Is dit goed, of heb ik wat fout gedaan?
Dit ging allemaal goed, en de verdere installatie ook. Maar toen moest ik rebooten. Er startte een soort configuratie-wizard, dat ging ook goed, maar toen die klaar was kreeg ik een zwart scherm. De computer deed niets meer, en na 10 min nog steeds niet. Toen heb ik hem opnieuw opgestart, en weer hetzelfde zwarte scherm. Ik kan windows wel nog starten, maar de schijven D: en E: zijn weg. Via de winXP cdrom osptarten lukt niet meer, want "er zijn geen windows partities gevonden" (ik wilde D: en E: via windows-cd formatteren).
Dus nu zijn D: en E: weg, en Fedora (probeert) standaard op te starten.
Hoe zorg ik ervoor dat Fedora werkt, of tenminste eraf gegooid wordt en mijn D: en E: terug zijn? (D: en E: mogen best bij fedora horen als dat werkt, maar als het niet werkt heb ik ze liever terug )
Ik heb de installatie opnieuw gestart, en nu werkte de optie automatic-partitioning wel!
Alleen is mijn resolutie nogal laag (sitemasters heeft een horizontal scrollbar), want mijn beeldscherm wordt niet herkend, en staat niet in de lijst. (is ook een erg oud beeldscherm).
Ik zit nu dus op de oude computer, maar ik ga fedora straks ook op de nieuwe installeren. Hopelijk werkt het daar meteen.