Wat is XSLT?
XSLT is een template-taal voor xml-bestanden. Als je gewone htmlpagina's maakt, dan moet je steeds de tekst op de pagina in de layout zetten. Dus je krijgt steeds meer .html bestanden waar de layout én de tekst in staat. Als je nu de layout wilt veranderen moet je alle bestanden aanpassen. Met xslt heb je dit gescheiden: je hebt xml-bestanden met alleen de data (tekst) die op de pagina moet komen, en je hebt een .xsl bestand met de layout. Zo kun je dus nieuwe pagina's toevoegen door .xml bestanden te maken. Je hoeft de layout dus niet telkens te kopieeren.
Problemen met XSLT
De meeste browsers ondersteunen het, dus ook Firefox (duh), en Internet Explorer (!). Dus dat is geen probleem. Ik weet niet of zoekmachines het ook ondersteunen. Want zoekmachines hebben aan .xml bestanden niet veel, want ze kunnen daaraan niet zien wat de data betekent. Dus ze moeten net als de browsers de data omtoveren naar html, dmv xslt. Ik weet niet of ze dat ook doen, dus als jij dat weet, reageer!
Sites met XSLT
Heeft iemand al een site gemaakt met xslt?
In theorie werkt het heel goed, maar wat is de praktijk? Ik weet het niet, dus iedereen die er ervaring mee heeft, wat zijn de voor- en nadelen? Ga je dit vaker gebruiken?
Vragen
Als je nog vragen hebt over XSLT, post ze dan hier.
Ik heb zelf geen ervaring.
Heb al wel een keer gelezen (in een topic hier denk ik) dat het de nieuwe standaard wordt (jouw post?).
Ik ben zeker wel geïnteresseerd:).
En ga het na de examens (morgen) is een keer bekijken.
Hopelijk kan jij (of een ander lid die hier iets van af weet) een tutorial (basis?) hierover posten. Via W3 leer ik niet zo gemakeijk, maar voor zoiets heb ik het er wel voor over:).
Dan betekent dat je host bestanden met een .xsl extensie niet verstuurt met het juiste mime-type. Werkt het wel gewoon via je harddisk?
Citaat:
die van mij gaat over Loopen / Foreach
Euhhm, dat is nou niet echt waar XSLT voor bedoeld is. Je maakt templates, en die horen bij tags. Alleen in enkele gevallen is foreach handig, maar je kunt toch echt beter eerst een andere tutorial maken over <xsl:template> en <xsl:apply-templates />
@fenrir: is onmogelijk, want:
1) de xml-parser denkt dat die eerste ?> van de xml-tag is, waardoor hij error geeft, php of niet
2) de extentie is .xml, en bij aanpassing naar .php geeft hij parse error omdat hij de xml-tag niet herkent