login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Java, C++ of C?

Offline Legolas - 28/05/2005 16:08

Ik zou graag een begin willen maken met een echte programmeertaal, dus niet echt via websites meer. Nu kom ik tot de conclusie dat er 3 zijn, die men hier op SM toch ook wel beheerst (allicht een beetje toch nemesiskoen:D)
Nu 2 vragen:
Welke programmeertaal raden jullie aan, om te gaan bestuderen?
En, hoe laat ik deze compilen, of hoe programmeer ik? Moet dat in NotePad++ gewoon?

Mvg,
l3g0l@s (Legolas)

38 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Dennis - 28/05/2005 16:14
Avatar van Dennis Gouden medaille

Grafische expert
Waarvoor wil je het gaan gebruiken?
Wat wil je ermee doen?
Hoeveel tijd wil je eraan besteden?
Wat is volgens jou een 'echte' programmeertaal?
Offline Legolas - 28/05/2005 16:19
Avatar van Legolas Onbekend 1.Gewoon om kleine programmaatjes te schrijven, bijv. dat van nemesiskoen van pils ofzo... Later wil ik natuurlijk verder gaan.
2.Zie 1, bijv. een mini-notepad ofzo.
3.Maakt niet echt uit volgens mij.
4.Iets dat niet is als VB, dus niet slepen, dubbelklik en typ code in. Ik weet gewoon niet hoe je het noemt, dat de software zelf bijv. een label echoët.

Duidelijk?
Offline Fenrir - 28/05/2005 16:26
Avatar van Fenrir PHP expert C# is perfect voor de dingen die je wilt. Het is bedoeld voor windows, en is een voudig te leren. De code is veel korter dan bij c/c++, om een windows programma te maken. In c/c++ is een simpel venster al 100 regels, en in c# 5 ofzo. De code doet precies hetzelfde, maar bij c# hebben vensters standaardwaarden, en als je het niet wilt veranderen, hoe je er ook geen code voor te schrijven. C# is ook de modernste taal.

Je kunt een compiler + programmeer-notepad in een downloaden: dat heet een IDE (integrated development enviroment). SharpDevelop is een goede, en is open-source.
Offline Legolas - 28/05/2005 16:31
Avatar van Legolas Onbekend Gedownload, maar waar kan ik dan tutorials vinden?
Niet op SM
Offline Dennis - 28/05/2005 16:38
Avatar van Dennis Gouden medaille

Grafische expert
Ik heb alleen ervaring met de programmeer taal C, deze is best relax, maar het duurt ff voordat je het onder de knie hebt! 

Offline Legolas - 28/05/2005 16:39
Avatar van Legolas Onbekend Njah...
kga eens kijken... want daar zijn wel tut's te vinden hier
bedankt voor de info
Offline Fenrir - 28/05/2005 16:48
Avatar van Fenrir PHP expert Er staan hier maar 2.

Je moet eerst de basis leren, de syntaxis, en dan hoe je windows programma's maakt.

http://www.soft...Index.html
http://www.functionx.com/csharp/
Offline nemesiskoen - 28/05/2005 16:55 (laatste wijziging 28/05/2005 16:59)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
En dan heb je natuurlijk ook JAVA.
De laatste tijd ben ik daar veel mee bezig en merk dat het gemakelijker is om hiermee windows te maken dan met C, en het scheelt ook een hele stuk code.
Ongeveer hetzelfde als met C# is een windows bij JAVA maar 3 regels plus een beetje logisch OOP werk.
Je kan het window uitbreiden, buttons geven, textveldjes geven, naam geven, etc.

Het voordeel van JAVA is dat het platformonafhankelijk is (zegt men...). Dit betekend dat het (zou toch moeten) op elk OS kan draaien. Ook kan je JAVA simpel in Websites integreren (via Applets, of JAVA's script taal: JSP (niet javascript)).

Het nadeel van JAVA is dan weer dat het geen exe's terugstuurt maar classes die je dan kan uitvoeren via een webpagina (applets) of opdrachtprompt (gewoon java compiler). Hiervoor zijn oplossingen te vinden zoals Hidden Batch programaatjes e.d.

JAVA is Object Georiënteerd tot op het bot. En dat staat me perfect aan want alles is op zo'n logische wijze met elkaar gelinkt!

Over je vraag omtrend een compiler kun je gewoon zoeken via google. En notepad volstaat perfect voor te typen:).
Offline Fenrir - 28/05/2005 17:13
Avatar van Fenrir PHP expert Voor java is eclipse de beste?

Ik ga ook maar eens java leren Kan ik beslissen wat beter is voor wat: c#/java.
Offline nemesiskoen - 28/05/2005 17:19 (laatste wijziging 28/05/2005 17:20)

PHP expert
wat is eclipse?

@Fenrir: wss zul je erop uitkomen dat je C# het beste vind, denk ik toch. Dit omdat je die syntax gewoon bent, bij mij is dit het omgekeerde. Ik verkies JAVA omdat ik die syntax gewoon ben (en omdat ik gewoon helemaal zot word (in de goede zin van het woord) van het object georienteerd model!).
Offline Fenrir - 28/05/2005 18:12 (laatste wijziging 28/05/2005 18:13)
Avatar van Fenrir PHP expert Eclipse is een IDE, vooal voor java.

Citaat:
Ik verkies JAVA omdat ik die syntax gewoon ben
Ik ga dat nu leren (hoop ik)

Citaat:
(en omdat ik gewoon helemaal zot word (in de goede zin van het woord) van het object georienteerd model!).
Dat heeft C# ook: helemaal OOP 

Ik weet de syntaxis nu (bijna zoals c#), weet jij waar ik tutorials vind over het programmeren in de praktijk? Dus hoe je een rondje tekent, en een vierkant, hoe reageer je op de muis, etc?
Offline nemesiskoen - 28/05/2005 18:45

PHP expert
Ik verkies swing voor grafische toepassingen.
Een goede tutorial hierover vind je hier.

'k Moet wel zeggen dat de code die daar word gebruikt niet in alle compilers werkt. Maar dan zal je compiler een error geven (bv. main class not found). Deze error kan je dan wegwerken door (als de main class niet is gevonden) deze aan te maken en naar zichzelf te verwijzen.

iets in de aard van:

1. static public void main(String argumenten[]) {
  2. Titel test = new Titel();
  3. }

en dan vervang je Titel door de titel van het bestand.
Offline Ontani - 28/05/2005 19:15
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
ik zou ook gaan voor Java, ik ge der vanuit dat je al ervaring hebt met php en java toch erg dicht qua syntaxen bij php ligt. Ik gebruik zelf Borland JBuilder Foundation X te downloaden vanaf de borland site.
Offline Legolas - 29/05/2005 12:02
Avatar van Legolas Onbekend m'n oom programmeert ook met eclipse al lang dacht ik...
hij's java programmeur volgens mij...
heeft het me aangeraden, ik downloaden, maar hij wil niet installen
Offline Fenrir - 29/05/2005 12:48
Citaat:
maar hij wil niet installen
Waar gaat het fout? Bij mij werkt alles gewoon. Het is echt een geweldige IDE, je kunt het ook voor php gebruiken, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Offline Legolas - 29/05/2005 13:02
Citaat:
Het is echt een geweldige IDE

Dat weet ik ook wel, heb het al paar keer gezien, maar bij dat runtime dinges doet ie het niet
Citaat:
je kunt het ook voor php gebruiken

Daar gebruik ik liever Zend voor, dat is sure beter:cool:
Offline Fenrir - 29/05/2005 13:06
Citaat:
Daar gebruik ik liever Zend voor, dat is sure beter
En duurder. Legaal? 

Citaat:
maar bij dat runtime dinges doet ie het niet
? Welk runtime dinges? Ik hoefde hem niet eens te installeren: gewoon uitpakken, en starten.
Offline Legolas - 29/05/2005 13:08
Avatar van Legolas Onbekend Ow, mss download ik hem op de verkeerde plaats, heb je een link voor me?
alvast thnx
Offline Fenrir - 29/05/2005 14:50
Avatar van Fenrir PHP expert ftp://ftp.tu-cl...-win32.zip
Offline Legolas - 29/05/2005 14:52 (laatste wijziging 29/05/2005 14:52)
Avatar van Legolas Onbekend Ben aan het downloaden. Wel een erg groot bestand 
85,4mb:o:o
thx voor link
Offline stoffel87 - 08/06/2005 14:35 (laatste wijziging 08/06/2005 14:37)
Avatar van stoffel87 HTML interesse zelf verkies ik c/c++, ik vind de hele syntax zeer simpel en overzichtelijk. ze zijn beide ECHT platformonafhankelijk. behalve dat vensters programmere in Linux net anders gaat, maar daar ga ik binnekort een tutorial voor schrijven (ncurses). Java is dit ook volgens Sun, maar dat zal dik vringe!!! Ik wou een redelijk basic programma compileren en uitvoeren met men linux-box, maar die vond dat blijkbaar niet zo'n goed idee en besloot dus maar wat errors te geven terwijl men windowsbakske het wel deed. Platformonafhankelijkheid bij java is dus dikke zever in pakskes. voordeel bij java vind ik dan weer de ODBC die redelijk simpel is.

Zo zie je maar, elke taal heeft zijn voordelen en nadelen. Mijn suggestie: leer ze allemaal 
Offline arre - 08/06/2005 14:48
Avatar van arre Lid ' Nu kom ik tot de conclusie dat er 3 '
Niet direct neen:P

Voor Beginners is er altijd Visual Basic hé. Object oriented programming vereist al wat basis kennis. Btw, toch om ff te zeggen:P
Vb wordt gecompiled naar C en zo naar Assembly (en dat naar binary files). Hoe lager je gaat in programmeertalen (assembly is zowat de laagste), hoe meer je kan aanpassen, maar ook hoe langer de code wordt. Als je heel simpele programmatjes wil maken raad ik vb aan. Je kan dit ook uitbreiden maar je zal wel merken wanneer VB te klein voor je wordt. Dan kan je naar C sharp, c ++ C etc overgaan...
Offline Legolas - 08/06/2005 14:51
Avatar van Legolas Onbekend Vb basis ken ik al...
Ik leer liever talen waarmee je steeds verder kan doorgaan, en bij VB houdt het eerder op dan bij bijv. C++.
Daar ben ik nu mee bezig^^
Offline nemesiskoen - 08/06/2005 14:53

PHP expert
en daar kun je nog een tijdje mee bezig zijn denk ik. Eens je specifiek hebt gekozen welke taal dan kun je jezelf gaan amuzeren voor lange tijd!

OOP model van C++ is leuk maar ik vind het net iets ingewikkelder dan die van JAVA. Met een beetje geluk kan je het binnekort combineren met DirectX!
Offline stoffel87 - 08/06/2005 15:04
Avatar van stoffel87 HTML interesse mja, combineren met directX, betwijfel ik eigelijk wel.

Microsoft zal het eerder houden bij C/c++. Het zal er mss wel komen, waar dan met bitterweinig support van micro$.

Als er dan al een manier komt om games en dergelijke te programmeren via java, dan zal dit eerder op basis van OpenGL zijn.
En trouwens, Java is niet echt geschikt voor grafische toepassingen: het is namelijk heel zwaar om te draaien. denk bijvoorbeeld maar aan het P2P programma LimeWire, dat is een redelijk zwaar programma
Offline prorsoft - 08/06/2005 15:36
Avatar van prorsoft PHP gevorderde Het voordeel van JAVA is dat je er ook mee applets kan maken, die je ook op een webpagina kan zetten, en je kan er applicaties van maken.
Ik ken het een beetje, en het is zeker ingewikkelder dan VB!!;-)
Offline Fenrir - 08/06/2005 17:24
Citaat:
Microsoft zal het eerder houden bij C/c++. Het zal er mss wel komen, waar dan met bitterweinig support van micro$.
Nee, dat dacht ik ook, maar voor .NET is er nu J#, java!
Offline Legolas - 08/06/2005 17:38
Avatar van Legolas Onbekend Bij C# weer een error, nu bij het installeren van .net sdk, wat volgens fenrir nodig was:
Citaat:
Error 1935 an error occured during the installation of assembly 'SopeSudsCode,Version="1.0.5000.0",FileVersion="1.1.4322.573",Culture="neutral",PublicKeyToken="b03f5f7f11d50a3a"'
Please refer to Help and Support for more information. HRESULT: 0x8002802F

Iemand een idee?:s
Offline Fenrir - 08/06/2005 18:31
Avatar van Fenrir PHP expert Geen idee? Welke versie heb je geinstalleerd? Probeer eens .NET Framework Beta 2, die werkt goed bij mij.
Offline Stijn - 08/06/2005 23:20
Citaat:
Nee, dat dacht ik ook, maar voor .NET is er nu J#, java!

J#, Wat is dat nu alweer :?:
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.19s