PHP expert |
|
mmm
een c script? dat bestaat niet.
Men praat over een code (of programma).
Hoe de eerste compiler werd gecompiled? Niet.
Een compiler is een stukje software dat mensentaal (alleszins: code dat makelijk voor de mens te begrijpen valt, zodat een persoon opzichzelf al een stukje software kan schrijven (doel van C)) omzet naar computertaal (binaire codes dus). Het is mogelijk om binair te programeren. Dus zo zou je al een compiler kunnen bouwen. Ook worden niet alle talen gecompiled.
En er is een verschil tussen openSource en een library waar code in staat.
Bv. ASP is niet openSource.
Jou definitie van openSource:
Citaat: Je kan toch scripts e.d. vinden en tutorials/handleidingen en je kan aan gratis compilers geraken
Op deze site kan ik tutorials (handleidingen) en scripts vinden van ASP. ASP moet je niet compileren dus dat sluit de compilers al uit => ASP is openSource... fout
Even een duidelijk beeld scheppen van openSource:
PHP
Waarom?
ontleed het woord openSource: open (open) source (code)
==> de code is open -> voor iedereen zichtbaar.
Je kan PHP downloaden (de code van de ZEND engine). Ik heb de code van de ZEND engine op mijn computer staan. Een kleine 6 MB gezipped. Uitgepakt: 4 MB. (raar dat het uitgepakt kleiner is als gezipped:s) Allemaal niet gecompileerde C files (een paar php files, .h files (C), register files, etc...).
Waar het op neer komt is dat (als je iets van C weet) je stukjes code kan toevoegen om bv. een nieuwe functie te maken. Zo voeg je dus dingen toe aan de wereld van PHP. Je compileert het (want de files zijn nog niet gecompileerd) en test het. Ook zou jij dus mogelijke bugs uit PHP kunnen halen.
Als je hiermee klaar bent, zoek je contact met php.net. Je laat zien dat je serieus bent, stuurt je code op en ze voegen het toe bij de nieuwe versie. Als je natuurlijk rommel op stuurt dan voegen ze het niet toe.
Dat is dus het doel van openSource. Dit is bij linux ook zo, alleen zijn de files een beetje groter. Bij Blender ook. En vroeger (mss nu nog altijd) bij JAVA.
Bij C is dit volgens mij niet (mss heel vroeger maar dat betwijfel ik) en C++/# ook al niet. javascript idem.
Je wilt (of wilde) een site over openSource maken maar weet niet eens wat openSource is (of was). Maarja, we zijn hier om te leren, niet?:p |