login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Navigatie

Offline Bertjuh - 25/09/2004 10:09
Avatar van BertjuhHTML interesse Het HTML'en en het PHP'en, wat CSS'en wat Photoshoppen enz. gaat me (al zeg ik het zelf) goed af. Na een paar websites begin je het al onder de knie te krijgen en begint op een aantal plaatsten het lichtje te branden. (Bijv het 'nette' coderen i.v.m. hergebruik  )

Maar dat is nu net de horde waar ik maar niet overheen schijn te kunnen. Het hergebruik van scripts.

Ik heb de laatste tijd een aantal scripts gemaakt (sommige wel meer dan een keer, steeds in verschillende stijlen tot de favoriete stijl is bereikt)
Zo heb ik nu een hardstikke fijn gastenboekje, een loginsysteem, ooit eens een leuk hot-or-not scripje en zo meer van dat.

Maar als ik deze wil hergebruiken dan loop ik steeds tegen de lamp met de 'navigatie' (noem ik het maar).

Ik maak een index file met de layout, include een aantal bestanden, en dan begint het: je zit gigantisch met je URL te k*tviolen! (Het ene bestand wijst naar het andere, maar daaar zit de index dan weer niet tussen) enz.. enz.. 

Herkent iemand dit probleem? Of ben ik de enige n00b-scripter hiero?
Wat is nou een nette oplossing hier voor??

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Wijnand - 25/09/2004 10:49
Avatar van Wijnand Moderator mwah ik herken het probleem niet. Wat bedoel je precies?
Offline Bertjuh - 25/09/2004 10:55
Avatar van Bertjuh HTML interesse dat als je verschillende scripts gaat includen in een bijv. index.php bestand. Net als hier.

Maar die scripts (bijv. een form) hebben allemaal een action="../../blah.php" Dus dan moet je weer rare toeren uit halen om de action weer in je index.php terecht te laten komen!

Is het nu wat duidelijker? Het is een beetje lastig uitleggen.. :S
Offline Stijn1 - 25/09/2004 11:31
Avatar van Stijn1 Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Je hebt gewoon problemen met je form? Je moet gewoon zo doen:
  1. <from method="post" name="testen">
  2. (hier nog wat andere zooi)<br />
  3. <input type="submit" name="test" value="test het!">
  4. </form>
  5. <?php
  6. if(isset($_POST['test'])){
  7. // hier je actie van het formpje
  8. }
  9. ?>

Dus je moet nu geen action zetten, dan gaat het niet fout gaan bij je navigatie... (en je hebt minder bestanden)
Offline bosgroen - 25/09/2004 11:39 (laatste wijziging 25/09/2004 11:40)
Avatar van bosgroen Gouden medaille

PHP interesse
je bedoelt

[code]
<?
if(isset($_POST['test'])){
// hier je actie van het formpje
}
else {
echo '<from method="post" name="testen">
(hier nog wat andere zooi)<br />
<input type="submit" name="test" value="test het!">
</form> ':
}

?>
[/CODE]
Offline Thomas - 25/09/2004 11:53 (laatste wijziging 25/09/2004 11:54)
Avatar van Thomas Moderator Ik denk dat het probleem is dat Bertjuh in verschillende folders aan het werken is.
Wat ik gewoon zou doen is 'vanuit je index werken'.

Stel je hebt in de root je index.php staan, en in de folder admin/ een bestand formulier.php.

Op een of andere manier heb je admin-rechten, waardoor het bestand admin/formulier.php voor jou toegankelijk is.

Je spreekt alle pagina's aan vanuit index.php, bijvoorbeeld door middel van index.php?pagina=adminformulier.

In index.php vind een vertaalslag plaats, zodat je met behulp van $_GET['pagina'] (met waarde "adminformulier") wéét dat je admin/formulier.php moet includen.

In formulier.php word op de gebruikelijke manier een formulier verwerkt.

1. <?php
  2. /*
  3. controleer op een of andere manier of
  4. er een formulier is gesubmit
  5. */
  6. if(isset($_POST['submit'])) {
  7. // verwerk formulier, redirect et cetera
  8. ...
  9. } else {
  10. // toon formulier
  11. ...
  12. }
  13. ?>

De action in dit formulier is gewoon index.php?pagina=adminformulier.
Op deze manier weet index.php welke file ie moet includen, en formulier.php kan oppikken of er zojuist iets gesubmit is.

Je gebruikt dus je index.php als een soort 'kapstok' - hier vertel je waar bestanden te vinden zijn. Waar die staan boeit niet zoveel, index.php weet ze te vinden en zal ze dan gewoon includen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.224s