login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Klanten zeuren?

Offline Fenrir - 06/04/2005 21:29
Avatar van FenrirPHP expert Ik heb in php een soort CMS gemaakt. Het is een CMS waaronder meerdere sites tegelijk draaien. Dit zou ik kunnen gebruiken als ik een webdesignbedrijf opstart. Het werkt ongeveer zo:

1. Iemand wil een site
2. Ik maak die, en zet die in mijn CMS, deze site 'hergebruikt' bestaande modules, bijvoorbeeld 'nieuws'
3. De klant beheert zijn site zelf.

Dit werkt denk ik goed, maar de websites zijn dus wel gebaseerd op het overkoepelende CMS. Dus iedereen's site staat op mijn server. Als ik nu zou besluiten om ermee op te houden, zijn dus ook hun sites weg. Ik zou natuurlijk iedereen mijn CMS kunnen sturen, maar dat wil ik niet, want dan kunnen ze ook andermans site bijwerken, data bekijken, etc. Dus als ik ermee ophoud is hun site "weg". Denken jullie dat ze dit pikken? Ik zet dit dan wel in de "policy", maar toch? Of is het nodig om dan alle sites met de hand te kopieeren, en dus ook alle losse modules, zodat ze hun site behouden?

Dus samenvattend: Accepteren klanten het als hun site weg is?

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is...

Mvd,
Fenrir

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline xSc - 06/04/2005 21:32

ik begrijp je vraag, maar ik denk dat je het zo moet zien:

Jij maakt een site voor een klant. Vaak interesseert het die klant niet hoe de site werkt, als het maar werkt. Dat jij ermee op houdt, prima, als de site ergens anders maar verder kan draaien. Je moet er dus rekening mee houden dat de klant zonder (al te veel) kosten verder kan gaan bij een ander. In dit geval is het denk ik niet verstandig om het via jouw manier te laten verlopen.
Offline Fenrir - 06/04/2005 21:34 (laatste wijziging 06/04/2005 21:34)
Avatar van Fenrir PHP expert Ja, dat dacht ik ook al 

Dus ik kan denk ik beter een automatische "exporteer" functie maken, in php? Zo kan ik dit toch gebruiken.
Offline xSc - 06/04/2005 21:38

Of kopie geven van CMS en laten betalen ...
Offline Fenrir - 06/04/2005 21:39
Avatar van Fenrir PHP expert Ja, dat kan ook, maar willen ze dan wel betalen, terwijl ze eigenlijk niets extra's krijgen?
Offline Frederic - 06/04/2005 21:40 (laatste wijziging 06/04/2005 21:52)
Avatar van Frederic PHP ver gevorderde Jawel, ze krijgen wel iets: nadat jij ermee stopt behouden ze alles!
Is toch gevaarlijk vind ik: ik zou niets bij je kopen omdat je van de ene dag op de andere mss kostbare data kwijtbent... Voorzienbaar

Citaat:
Ik zou natuurlijk iedereen mijn CMS kunnen sturen, maar dat wil ik niet,
Offline Arnout - 06/04/2005 22:15
Avatar van Arnout HTML beginner Je zou t ze ook gewoon ruim (meerdere maanden) van te voren kunnen vertellen dat je van plan bent op te houden, zodat ze lang genoeg de tijd hebben om iets anders te regelen...

'T kost jou misschien wel veel tijd, maar t is ook niet heel relaxt als van de een op de andere dag de site van een klant niet meer werkt...
Offline DownForZ - 06/04/2005 22:43
Avatar van DownForZ HTML interesse Dit is niet acceptable, mensen zien namelijk een website als een investering, jij maakt hem en stel ze geven je x bedrag ervoor, denken ze : ik betaal nu x euro, en de komende 5 jaar zit het snor, als jij binnen een jaar ophoud hebben ze hun investering maar gedaan voor 1 jaar ipv voor 5 jaar, snapje. ? dus ik zou niet zo gaan werken als jij wilt gaan doen 
Offline Futs - 06/04/2005 23:20
Avatar van Futs Nieuw lid "Ja, dat kan ook, maar willen ze dan wel betalen, terwijl ze eigenlijk niets extra's krijgen?"

Ja klopt, maar promoot deze dienst als een gratis service en geef aan in je policy dat zolang jouw bedrijf actief is zij deze service gratis mogen gebruiken.
Daarbuiten kan je aanbieden en in de policy de kosten van de CMS weergeven. En dat hun site niet "makkelijk" beheerbaar zal worden buiten jouw CMS.
Offline DownForZ - 06/04/2005 23:29
Avatar van DownForZ HTML interesse maak gewoon een goede site en steek er tijd in 

:p
Offline Fenrir - 07/04/2005 22:07
Avatar van Fenrir PHP expert Ik kan ook een maandbedrag vragen. Dan krijgen ze er natuurlijk hosting bij, en ik update hun pagina's dan ook als ze dat willen. Dan is het meer een soort abonnement, en dan kan ik dus ophouden wanneer ik wil (met een ruime "opzegtermijn" natuurlijk).
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.173s