ey,
ik heb het programma gamemaker 6.0 gedownload (www.gamemaker.com).
Je kan er games maken (duh), dat kan door te klikken en te schuiven, maar je kan ook code's invoeren.
Alleen vind ik dat lastig, want ik weet niet wat het is (mss php).
Heeft iem. dit programma ook?
Kan je me wat uitleggen over het programmeren.
p.s. weet iem. hoe je 3D plaatjes in kan voegen in GM?
httpwww.cs.uu.nlpeoplemarkovgmakertutorial.htmlrnrnDaar staat iets over een 3d game.rnIk denk dat als je code wilt invoeren, dat je dan beter meteen een echte game kunt maken met een programmeertaal.rnrnHet is zeker geen php.rnrnEen programmeertaal is lastiger, maar daarom kun je er ook meer mee. Ik raad je aan, als je goede games wilt maken, dat toch dmv programmeren te doen.
heb ff op forum gekeken, stond stukje codernrn[code]step eventrnchange = image_angle-point_distance(x,y,mouse_x,mouse_y)rnif(change 180)change-=360rnif(change -180)change+=360rnrnend_turn = (rotation+decceleration)2rotation this is what makes it workrnrnif(abs(change)end_turn)rn rotation+=accelerationsign(change)rnelsern{rn if(rotation0)rn {rn if(rotation=decceleration)rn rotation-=deccelerationrn elsern rotation=0rn }rn elsern {rn if(rotation=-decceleration)rn rotation+=deccelerationrn elsern rotation=0rn }rn}rnrnimage_angle += rotationrndirection += rotation[code] rnrnwelke taal is dit
gml = gamemaker languagernrnhet is een programeertaal die gebouwt is uit C++rngml is bij mijn weten object georienteerd wat het een stuk interessanter maakt, maar toch blijft het klik en schuiven als het erop aankomtrnrnje kan een hele uitgebreide (mss nederlandstalige, tis te lang gelden daket nog weet) uitleg vinden bij de help pagina van gamemaker zelfrnrnhierbij wordt echt ALLES uitgelegd, tot aan online netwerk verbinden en gamen toe!rnrnik heb dit echter nooit echt gebestudeerd omdat mijn mening is dat in gamemaker geen toekomst zit, wat in C++ en C# wel degelijk zit
Ik heb GameMaker 6.0 ook... Het is opzich geen bekende programmeertaal zoals C(#)(++), maar het is een eigen programmeertaal gemaakt door GameMaker zelf. Het programma van GameMaker heeft een eigen compiler gemaakt, en verwerkt dus alles op zijn eigen manier. Maar zodra de code is verwerkt door de compiler van GameMaker, is het gewoon C++.
[quote]Een programmeertaal is lastiger, maar daarom kun je er ook meer mee. Ik raad je aan, als je goede games wilt maken, dat toch dmv programmeren te doen.[quote]rnrnen sinds wanneer is php geen echte programeer taal meer, fenrir
Sinds het een scripttaal is .rnEDIT O, dat zei je al $rnrnEen scripttaal wordt niet gecompileerd. Een programeertaal wel (De code dan).rnrn[quote]Maar zodra de code is verwerkt door de compiler van GameMaker, is het gewoon C++.[quote] Ik denk van niet. Hij compileert het waarschijnlijk ongeveer zoals dat bij Visual Basic gaat. Dit gaat dus altijd trager dan bij een programmeertaal. Ik denk dat het wel een beetje op ActionscriptVB lijkt.
Ik gebruik game maker al 1,5 jaar. Beginners werken vooral met de drag&drop acties al stap je snel over op scripts. De taal van die scripts is gml een taal afgeleid van C. Om gm voor iedereen toegangkelijkte maken kan je trouwens ook in pascal-stijl programmeren. rnGm is bedoeld voor mensen die graag al willen leren programmeren, niet voor proffesionals.rnVoor tutorials omtrent game maker kan je eens kijken op m'n siternhttprutgerbevers.game-maker.nlrnEn voor een nederlands gm-forumrnhttpwww.game-maker.nlrnrnVoor 3d moet je de geregistreerde versie hebben (€15), maar als je nieuw bent in gm kan je beter met iets makelijker beginnenp .rnrn@nemensiskoen ik ben rutger, de broer van Evelyn^^
@biertie een scripttaal wordt geinterpreteerdrneen programeertaal gecompileerdrnmaar dat werd al gezegt.rnrn[quote]Maar zodra de code is verwerkt door de compiler van GameMaker, is het gewoon C++.[quote] rnrnNa compilatie van cpp is cpp niet meer cpp maar exernzo is het (bij mijn weten) ook bij gmlrnrn@rutger hoi!rnrnEDIT note to barry (hieronder)rnhierboven staat net beschreven wat een programeer en scripttaal is. Het is een programeertaal want het wordt gecompileerd, wat je zelf zegt! GML wordt NIET geinterpreteerd! maar dat doet er niet toe!
prorsoft, templates is niet echt... origineelrnje gaat klakelinks het moeilijke kopieren, het makelijke zelf doen en dan heb je een spelletjernrndan kan je beter het point-en-click systeem van GM gebruiken
Of gewoon in C# schrijven .rnrnDaarin kun je een 3d alppilicatie binnnen 200 regels schrijven.rnDan heb je alleen nog een draaiende kubus, maar uitbreiden is dan eenvoudig.