Om te laten zien dat we nog altijd wel een continu aantal bezoekers krijgen maandelijks. Ongeveer een 10.000 per maand.
Dat wil zeggen, als we met een nieuwe versie starten, hebben we al wel een mooie start. Het is niet dat we VOLLEDIG van 0 moeten beginnen. Ik ben er van overtuigd dat dit aantal gaat stijgen.
Ook gaan we alle inactieve leden een mailtje sturen als het zover om eens te komen kijken. Ik verwacht dan een piek, en het dan de bedoeling om die activiteit te behouden.
Dus eens en voor altijd, Sitemasters is zeker niet dood. Graag allemaal positief blijven, dat komt helemaal goed! I will show you.
Ik vind het vreselijk laf dat je mijn reactie verwijdert, en vervolgens een schijnbaar vriendelijk een-tweetje doet met je broer.
Zoals ik al eerder zei zijn een groot deel van de bezoekers (~20%) crawlers. Cijfers van hits zouden dus wat genuanceerd kunnen worden. Ik zie niet helemaal in hoe dit een negatieve reactie is? Moet al het nieuws happy peppy zijn waarbij de realiteit helemaal uit het oog wordt verloren?
Je reactie "stap 1: ontkenning", gevolgd met... Moest je het crew forum eens wat meer lezen hoefden niet.
Wat ik met deze statistieken eerder wil aantonen, is dat de lijn op een jaar tijd vrij stabiel is gebleven. Dat wil zeggen dat sitemasters niet zomaar ineens tot 0 bezoekers per dag zal vallen, dus dat er nog kans is om een nieuwe generatie leden te overtuigen deel uit te maken van deze community als we op tijd met een vernieuwde versie komen.
Al is die 20% waar, dan ontvangen we nog altijd steeds 8000 bezoekers per maand wat niet niks is. Dus ik wil maar aantonen, er is nog zeker kans op een nieuw leven. Optimistisch blijven is de boodschap en geloven in elkaar. Elkaar motiveren, en dan komen we er wel weer.
Thomas - 06/04/2016 00:55 (laatste wijziging 06/04/2016 01:54)
Moderator
Citaat:
Wat ik met deze statistieken eerder wil aantonen, is dat de lijn op een jaar tijd vrij stabiel is gebleven.
En geen van dat alles door enige inspanning van jou.
EDIT: dit gaat allemaal over de huidge site. Behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst .
Citaat:
Optimistisch blijven is de boodschap en geloven in elkaar. Elkaar motiveren, en dan komen we er wel weer.
En alle neuzen dezelfde kant op, anders word je gecensureerd.
Wat een hypocriete praat.
EDIT Dit was misschien wat te ongefilterd. Sorry. (Kijk ik verdoezel niet dat ik soms een botte eikel kan zijn).
Mogelijk werd de Hosanna stemming me even teveel .
Joel - 06/04/2016 09:50 (laatste wijziging 06/04/2016 09:52)
Eigenaar
Geen probleem. Inderdaad bieden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst, maar ik wil eigenlijk vooral delen dat ik er weer terug in geloof. Als ik echt achter iets sta en er voor ga, ga ik er ook wel volledig voor.
Mijn doel is om deze statistieken volgend jaar weer te kunnen trekken, en dan een mooie stijgende lijn te zien. Dat zou geweldig zijn!
Thomas - 08/04/2016 16:03 (laatste wijziging 08/04/2016 16:04)
Moderator
Het aantal inschrijvingen is ook al lange tijd gestaag aan het dalen. Het aantal activaties is grofweg wel elke keer hetzelfde (80-90%). Wel vind ik het opmerkelijk dat je je zou inschrijven, maar vervolgens je account niet activeert? Dit zullen lang niet altijd mensen zijn die gebanned zijn? Tenzij dit een vrij grote groep is haha. Of misschien kan dit toch deels in de eerdere mogelijkheid van het niet ontvangen van een activatiemail gezocht worden, je komt dan in een soort van deadlock state terecht: er was/is geen optie om hier uit te komen anders dan op een of andere manier de crew verwittigen dat er iets is misgegaan of simpelweg jezelf proberen opnieuw in te schrijven met een ander e-mailadres.
Het voorkomen van een deadlock zou bijvoobeeld als volgt kunnen:
Bouw op een of andere manier een "status" in, of iets waaruit een status afgeleid kan worden, bijvoorbeeld een activatietoken en een timeout hiervoor; voor de registratie kan deze gebruikt worden voor activatie, en daarna zou je deze kunnen hergebruiken voor het resetten van je wachtwoord. Stel nu dat iemand zich geregistreerd heeft maar de activatiemail kwijtraakt is (of deze pas leest als het token al is verlopen). Nadat de timeout van het activatietoken is geweest kan iemand alsnog zijn/haar account (impliciet) activeren middels het opvragen van een nieuw wachtwoord. Deze timeout fungeert tevens als anti-spam, voor als iemand het leuk zou vinden om wachtwoord-resets voor jou aan te vragen .
Omdat het aantal registraties is afgenomen zou je hier iets mee kunnen doen:
- je zou mensen tegemoet kunnen komen door het mogelijk te maken anoniem berichten te plaatsen onder vermelding van bijvoorbeeld je e-mailadres (die verder niet bekend wordt gemaakt); zij kunnen dan nog steeds vragen stellen zonder zich te registreren; op eenzelfde wijze kan het misschien ook handig zijn dat crewleden bereikbaar zijn (en blijven) voor niet-leden, mede om mogelijk problemen met accounts makkelijk aan te pakken; oftewel OVERWEEG ANONIEM POSTEN
- je zou het NOG aantrekkelijker kunnen maken om je te registreren; het wegpoetsen van reclame (waar een registratie mogelijk initieel om te doen is) is blijkbaar niet genoeg initiatief meer om een account te creeren; wat je ook zou kunnen doen is de initiele set gegevens bij registratie minimaliseren, zodat registreren veel laagdrempeliger wordt, later kun je dan je profiel nog aanvullen als je dit leuk vindt, misschien moet je daar dan ook extra privileges aan koppelen voor als iemand zijn/haar profiel "volledig" heeft ingevuld (of dat je een soort van ondergrens voor gegevens hebt, mogelijk is niet alle gewenste informatie van toepassing op een lid)
Statistieken van registraties tot en met eind maart 2016 (NB inactief is inactief tot op de dag van vandaag, oftewel, nooit geactiveerd):
Joel - 08/04/2016 17:58 (laatste wijziging 09/04/2016 23:53)
Eigenaar
Interessante materie, ik reageer hier later gedetailleerd op. Veel van uw ideeën zijn we iig aant gebruiken in nieuwe versie.
Edit: amai , het is irritant dat ge de bovenstaande reacties niet kunt zien tijdens het wijzigen van uw bericht. Hoe meer ik met de nieuwe versie bezig ben, hoe meer ik besef hoe ongebruiksvriendelijk de website nu eigenlijk wel is.
Het aanmelden op de nieuwe versie is zeer toegankelijk geworden. Namelijk, je bent binnen de halve minuut aangemeld. Het werkt eigenlijk nu zo dat je enkel een e-mailadres, wachtwoord, voor en achternaam moet invullen om aan te melden. En als je dat hebt gedaan, ben je ook gelijk ingelogd. Hier gaan we nog wel een captcha bij plaatsen om spam te voorkomen.
Het moeten verifieren van je e-mail denk ik niet meer te doen, omdat dit inderdaad soms de reden is waarom iemand uiteindelijk niet lid wordt. We zouden ervoor kunnen zorgen dat je toch moet verifieren vanaf je e-mails wilt laten sturen (meldingen) ofzo..
Je kan nu ook snel registreren met facebook/google+, dat is een klik op een knop en je bent binnen (gelijk met vanalle data + profielafbeelding).
Je profieldata kan je dan later altijd nog aanpassen.
Mijn doel is om in ieder geval elke stap zo gebruiksvriendelijk mogelijk te krijgen. Alles moet zeer duidelijk zijn, gemakkelijk werken, en leuk werken.
Vb de functionaliteit die we nu gebruiken om een avatar te uploaden is verschrikkelijk. Teveel restricties. Hoe het nu werkt: je kiest een afbeelding (maakt niet uit welke extensie, grootte, ...) en je cropped clientside tot een vierkant formaat, en dat wordt compressed naar de server gestuurd. Is maar een voorbeeld hoe gemakkelijk we de gebruiker het willen maken, en dat willen we over de hele website doorvoeren.
Over Captcha, kan dit niet met de honeypot methode? Of is de spam zo ernstig hier?
Ik heb een afkeer voor captcha omdat je het spam-probleem bij de gebruiker legt, terwijl het de probleem is van de website-beheerder/bouwer/o.i.d.. Nu zal het begrip bij de wat meer technische gebruiker wel aanwezig zijn, voor de beginner is het toch mogelijk een extra drempel om te registreren.
The truth is CAPTCHA is easier and cheaper. It is easier to make our problems with security and spam the users problem. Easier than tackling the problem on our end. The flaw in this logic is that in doing so we are driving those users away and that is costing us money.
Thomas - 11/04/2016 14:27 (laatste wijziging 11/04/2016 14:31)
Moderator
Joël schreef:
Hier gaan we nog wel een captcha bij plaatsen om spam te voorkomen.
Hm, hebben we hier (ooit) last gehad van (veel) spam? Volgens mij niet/nauwelijks. Hell, we gebruiken niet eens CSRF-tokens . Misschien waren we niet interessant genoeg voor spammers? Misschien zijn spammers nooit door onze spaghetticode heengebroken . Hoe dan ook, de reden kennen we niet.
Joël schreef:
Het moeten verifieren van je e-mail denk ik niet meer te doen, omdat dit inderdaad soms de reden is waarom iemand uiteindelijk niet lid wordt.
Maar, is dat dan omdat die mail niet aankomt (of wel aankomt, maar als spam) of omdat iemand te lui is om op één linkje te klikken? Dit lijkt mij ook een verkeerde reden om dit niet te doen. Ik zou zeggen: zorg dat de activatiemail (EDIT: of liever gezegd, het activatieproces) gewoon werkt, en dat je anders via lost password je account ook impliciet kunt activeren zodat je nooit vast komt te zitten in eerder beschreven deadlock. Je neemt dan bovenstaande bezwaar weg, wat voor argument heb je dan nog om de activatiestap achterwege te laten?
Come to think of it, hiermee levert een gebruiker ook het bewijs dat een e-mailadres echt van hem/haar is. Anders zou je je kunnen registreren onder iemand anders zijn e-mailadres (buiten al het sociale gedoe om), en niemand zou hier dan direct van afweten totdat er misschien iets via mail gecorrespondeerd wordt...
Joël schreef:
Mijn doel is om in ieder geval elke stap zo gebruiksvriendelijk mogelijk te krijgen. Alles moet zeer duidelijk zijn, gemakkelijk werken, en leuk werken.
Als je zorgt dat het registratieproces ook failsafe is, is dit vanzelf ook gebruiksvriendelijk. Enkele regels tekst kunnen ook uitleggen hoe je, als dit onverhoopt misgaat, alsnog je account kan activeren. EDIT: Ik denk dat deze tekst en uitleg, die je de goede kant opsturen, nog veel meer helpt dan wat voor methode of eenvoud dan ook. Vertel mensen simpelweg wat ze moeten doen (misschien was dat het probleem wel: men liep vast en het was onduidelijk hoe dit vervolgens op te lossen?).
Ik zou zeggen: never change a winning plan. De extra drempel tijdens registratie lijkt mij (zeker) geen overbodige luxe, en daarnaast wat @Jointjeff zegt, ik vind niet dat je een gebruiker er elke form-submit aan zou moeten herinneren dat we blijkbaar niet iets slimmers (en gebruiksvriendelijkers ) konden verzinnen. Zo'n CAPTCHA zou mij op den duur waarschijnlijk ook tegenstaan.
Ik vind het meestal zelf gewoon vervelend dat ik moet verifiëren via e-mail als ik me registreer. Zeker als de mail niet direct toekomt, wat vaak gebeurt.
Ik denk, het gebruiksvriendelijkste puur voor de gebruiker, is na het aanmelden direct ingelogd zijn en niets meer moeten verifiëren. Dat lijkt mij, het meeste gemak En de captcha is inderdaad niet direct nodig.
Hier zal de persoon (die het werkelijke e-mailadres bezit) nooit iets van merken, tot de eerste keer dat er wordt gevraagd of hij echt dit e-mailadres bezit. (dit is past nodig als er gebruik wordt gemaakt van het e-mailadres, vb meldingen).
Direct een verificatie mail kan ook hoor. Maar ik vraag me af, wat het vlotste werkt. Ik denk pas later, als't pas nodig is, gaan vragen. Meer dan 95% van de leden hier, zullen het e-mailadres namelijk nooit nodig hebben gehad. Waarom moest dit dan de eerste actie zijn, van het registratie proces...
Daar zeg je het, dat die e-mail "within a few minutes" achter 15 minuten nog altijd niet aangekomen is, dat is pas irritant
Ik zou in principe wel e-mailverificatie doen, omdat de meeste mensen die "even snel" willen inloggen dat wel met hun Google Account/Facebook gaan doen, en dan is die verificatie dan weer niet nodig lijkt mij.
En verder; je weet dat ik een Amazon man ben, maar zij hebben in hun SES (Simple Email Sending) een bounce handling ding, dus je kan altijd de activatiemail versturen, maar de account in tussentijd toch reeds toelaten. Bijvoorbeeld dat je wel pas een reactie kan posten na verificatie dan, maar je kan toch al beetje rondneuzen in eventuele member-only content.
Ik vermoed dat Azure ook wel zo'n prut heeft, of derde partijen zoals Mailjet bieden ook van die API's aan. Maar Amazon SES is gewoon spotgoedkoop
Zeker als de mail niet direct toekomt, wat vaak gebeurt.
Het is niet bekend wat de reden is dat mensen hun registratie niet afmaken, en ook niet hoe "vaak" (10%? 20%? 90%?) dit kwam/komt door het niet arriveren van mail. Het staat alleen vast dat dit "wel eens" gebeurt. Maar het is onbekend hoe vaak. Ook hadden we er niet alles aan gedaan om een e-mailbericht correct op te stellen, wat bijna een vak apart is. Aan dit laatste moet in de nieuwe versie meer aandacht besteed worden.
Joël schreef:
Waarom moest dit dan de eerste actie zijn, van het registratie proces...
Omdat je dan de identiteit van een lid kunt verifiëren. Dit is in het echte leven ook niet ongebruikelijk, dat je op een of andere manier bewijsstukken hebt als je je inschrijft bij de lokale sjoelvereniging .
Omdat je dan geen extra werk hebt indien een e-mailadres mogelijk niet klopt als iemand zijn wachtwoord kwijt is. Jouw administratie is dan ten minste wel op orde. Je hoeft dan ook geen claims dat een account echt van gebruiker X te onderzoeken, het e-mailadres is de bepalende factor. Omgekeerd, als je niet deze zekerheid hebt (dat e-mailadres Y echt van gebruiker X is) en dit ook niet afdwingt bij het inschrijven... dat lijkt mij gewoon niet handig.
Je zou dit in je overweging moeten meenemen: het is wellicht één extra stap in het proces. Maar deze stap is éénmalig. En daarna bespaart het mogelijk een hoop werk en ellende. Ik denk dat je niet enkel zoveel mogelijk stappen moet schrappen om een minimale hoeveelheid over te houden zonder te kijken of dit dan nog steeds een werkbare situatie oplevert. Ik denk dat je daarmee te ver gaat. Dit is ook een goed vangnet tegen spammers als je het mij vraagt.
Ja, klopt, vangnet voor spammers, daarom die captcha. Maar, we zullen wel een verificatie mail sturen. Al heb ik wel het gevoel dat het gwn vlotter zou zijn moest het niet nodig zijn. Maar oké, snap het nadeel ervan ook wel.
In ieder geval, inloggen via fb en google+ vereist geen verificatie via mail. Ik denk dan ook dat deze weg vaak zal gekozen worden voor de iets minder geduldige mens. Dus dan hebben we beide mogelijkheden.
Ik las net het nieuws van PFZ.nl. Kon een paar jaar gelden niet genoeg zijn met conferenties en meetings. Weet iemand of zij een doorstart gaan maken of dat de voorzitter tevens eigenaar de site uit de lucht haalt ??
Ik hoorde op PHPBenelux (eind jan.) dat er mensen aan het kijken zijn of de conferentie in Utrecht weer terug leven in kon worden geblazen. Geen idee wat de status ervan is.
Ik ben blij te horen en te zien dat er terug leven gepompt word in sitematers, heb hier vroeger veel geleerd en hoop dat mensen hier nog veel kunnen leren.
Heb dan ook SiMa terug als bookmark toegevoegd aan de "dagelijks" checken lijst.
Hopelijk kan ik zelf ook meer tijd maken om te reageren.
Voor ik sitemasters leerde kennen was ik vooral actief op websiteforum.nl. Op een beleefde manier direct geholpen worden zonder een zoek-het-zelf-uit-mentaliteit, anderen helpen, veel scripts en een overzichtelijke site waren volgens mij de redenen dat het succes had. Op een bepaald moment veranderden ze hun layout en sindsdien had het minder bezoekers. Op een bepaald moment had ik de indruk dat er steeds dezelfden (enkel een paar beheerders) reageerden, en ik één van de weinige bezoekers nog was. De website deed er in mijn ogen niets aan om populariteit terug te winnen, en spammers konden gewoon hun gang aan. Nu bestaat de site niet meer.
Phpfreakz.nl was hetzelfde lot beschoren. Maar zij joegen hun klanten dan ook weg door heel onbeschoft te zijn in hun reacties.
In de tijd dat het minder begon te gaan met Websiteforum ben ik op tal van sites actief, maar sitemasters is toch veruit hetgeen ik ook kon vinden bij Websiteforum. Maak dus niet dezelfde fouten: maak meer dan voldoende reclame en plaats regelmatig nieuwe scripts op de site.
En zorg dat de mailfunctie werkt. Want - al duidt ik aan dat ik emails wens te ontvangen op mijn topics - ik krijg geen mails, ook al stel ik dit in. Zo zorg je ook dat de bezoekers terugkomen naar je site.
Thomas - 11/05/2016 16:20 (laatste wijziging 11/05/2016 17:03)
Moderator
Gust schreef:
Op een bepaald moment had ik de indruk dat er steeds dezelfden (enkel een paar beheerders) reageerden, en ik één van de weinige bezoekers nog was. De website deed er in mijn ogen niets aan om populariteit terug te winnen, en spammers konden gewoon hun gang aan. Nu bestaat de site niet meer.
...
Maak dus niet dezelfde fouten: maak meer dan voldoende reclame en plaats regelmatig nieuwe scripts op de site.
Een community is een two-way-street. Het lijkt mij onterecht dat *al* het initiatief bij de medewerkers van een site ligt. Een community is (of zou) een levend ding (moeten zijn), niet iets dat kunstmatig in leven gehouden zou moeten worden.
Je zegt "en plaats regelmatig nieuwe scripts op de site". Dat klinkt (en voelt) als een verplichting. Als je die garantie niet kunt geven moet je die belofte ook niet maken. Vergeet niet dat dit vrijwilligerswerk is he, we (of althans ik) doen dit voor nop. Dan wil ik eerlijk gezegd ook niet horen van een lid dat ik dit of dat zou moeten doen. Je zou ook zelf met scripts kunnen komen? Wederom, waarom zou al het initiatief bij de medewerkers moeten liggen? Zoals ik ergens anders al zei: een community is zo actief als haar leden *geeft spiegel aan Gust*.
Gust schreef:
En zorg dat de mailfunctie werkt. Want - al duidt ik aan dat ik emails wens te ontvangen op mijn topics - ik krijg geen mails, ook al stel ik dit in. Zo zorg je ook dat de bezoekers terugkomen naar je site.
Als je ons niet vertelt wat er volgens jou mis is, dan kunnen we hier ook geen rekening mee houden. De bovenstaande opmerking is eigenlijk een melding van een (mogelijke) bug en hoort eigenlijk in een aparte thread thuis.
Wat je je mogelijk niet realiseert is dat dit forum en bijbehorende functionaliteit al bestaat vanaf de lancering van versie 2 (wanneer was dit? 200X ofzo?). Hier is ondertussen een heleboel aan vertimmerd en ik heb hier een tijd terug een he-le-boel zaken rechtgezet. Waar gehakt wordt vallen spaanders, zo ook hier.
Bedankt voor je melding en deze is als het goed is nu opgelost (je zou mail moeten ontvangen), al kunnen hier nog fouten in zitten want het is haast onmogelijk om dit soort zaken (vanwege de opbouw van de huidige code) op een aparte omgeving te testen.
Je zou het natuurlijk ook wat neutraler kunnen brengen he: "Hey ik heb ingesteld dat ik reacties via mail wil ontvangen in threads waar ik in reageer, maar ik ontvang niets? Enig idee hoe dit komt?" in plaats van "En zorg dat de mailfunctie werkt". Dat klinkt nogal snauwerig. Kun je je voorstellen dat een vrijwilliger dit soort dingen dan niet (direct) oppakt?
Dit is ook een kentering in de mentaliteit van bezoekers: die verwachten dat ze (op hun wenken) bediend worden. Dit heeft weinig van doen met een community waar het toch meer een kwestie is van geven èn niet enkel simpelweg nemen.
Thomas - 11/05/2016 18:28 (laatste wijziging 11/05/2016 18:35)
Moderator
Wut? Waar reageer ik vijandig? Ik reageer kritisch en motiveer wat ik zeg.
Kritisch !== vijandig.
Waar is jullie onderbouwing?
Het is zo makkelijk om de moraalridder uit te hangen. Persoonlijk vind ik niet dat leden met fluwelen handschoenen behandeld hoeven te worden, zeker niet als wat ze zeggen nogal ongenuanceerd is.
EDIT: ik geef zelfs gehoor aan wat er wordt gezegd. Het is niet alsof ik een tirade afsteek? Misschien heb ik ondertussen wel zo'n reputatie en wordt daar nogal makkelijk op gesprongen, dat op het moment dat ik een mening ergens over heb dat dit meteen wordt afgedaan als een agressieve reactie? Overlees mijn reacties nogmaals voordat je een makkelijk doelpunt wilt scoren.
EDIT: dit bewijst ook mijn eerder gemaakte punt, ik zou mij als medewerker serviel moeten opstellen en blijven glimlachen als iemand onzin aan het spuien is? Ik dacht het niet. Een lid is niet hetzelfde als een klant.
Je komt erg gekrenkt over. Dat is alles. Wellicht dat je het totaal niet zo bedoeld. Maar de manier waarop teksten worden geschreven komen zo bij mij in elk geval wel over.
Citaat:
dit bewijst ook mijn eerder gemaakte punt, ik zou mij als medewerker serviel moeten opstellen en blijven glimlachen als iemand onzin aan het spuien is? Ik dacht het niet. Een lid is niet hetzelfde als een klant.
Klopt, het is niet hetzelfde als een klant. Maar een community is wel een verkapte vriendengroep. Je hebt immers zelfde interesses en vind het leuk om daar met elkaar over te praten. Dus dien je jezelf soms wat neutraal op te stellen of het risico te nemen dat mensen je wat minder leuk gaan vinden en opeens afspraken gaat maken zonder je. Beetje inlevensvermogen hoe andere iets kunnen oppakken wat jij zegt en doet is nooit verkeerd. Is een algemene tip voor het leven.
Ik zal namelijk even aanstippen wat ik vijandelijk vind.
Citaat:
Als je die garantie niet kunt geven moet je die belofte ook niet maken. Vergeet niet dat dit vrijwilligerswerk is he, we (of althans ik) doen dit voor nop
Komt over als; Ga zelf iets doen sukkel.
Citaat:
Zoals ik ergens anders al zei: een community is zo actief als haar leden *geeft spiegel aan Gust*
Een schop na is dit.
Citaat:
De bovenstaande opmerking is eigenlijk een melding van een (mogelijke) bug en hoort eigenlijk in een aparte thread thuis.
Enorm mierenneuken.
Citaat:
Hier is ondertussen een heleboel aan vertimmerd en ik heb hier een tijd terug een he-le-boel zaken rechtgezet. Waar gehakt wordt vallen spaanders, zo ook hier.
Dit, icm andere ruzie thread, komt over als in de slachtofferrol/calimero rol duiken.
Citaat:
Je zou het natuurlijk ook wat neutraler kunnen brengen he: "Hey ik heb ingesteld dat ik reacties via mail wil ontvangen in threads waar ik in reageer, maar ik ontvang niets? Enig idee hoe dit komt?" in plaats van "En zorg dat de mailfunctie werkt". Dat klinkt nogal snauwerig. Kun je je voorstellen dat een vrijwilliger dit soort dingen dan niet (direct) oppakt?
Je zegt het zelf ook al "Dat klinkt nogal snauwerig".
Citaat:
Dit is ook een kentering in de mentaliteit van bezoekers: die verwachten dat ze (op hun wenken) bediend worden. Dit heeft weinig van doen met een community waar het toch meer een kwestie is van geven èn niet enkel simpelweg nemen.
Zie de twee quotes hierboven.
---
Al met al voel ik, dus ik interpreteer, een hoop frustratie over de huidige gang van zaken.
Wat ik totaal niet onlogisch is.
Je probeert al jaren een half dood paard levend te houden met al je vrije tijd en enthousiasme. Nu komt de grote baas het weer even overnemen en gaat ook nog in iets anders programmeren dan PHP. Alsof je als oudvuil gewoon buiten wordt gezet.
Dat gevoel heb ik erbij. Kan kloppen, kan ook niet kloppen. Want dan komen we aan dat communicatie en vooral geschreven communicatie verdomd lastig is. Je bent immers overgeleverd hoe iemand anders al die woorden oppakt, er een waarde en gevoel bij plakt.
Begrijp mij niet verkeerd he. Ik ben je dankbaar dat je al die jaren nog bezig bent geweest en het op de rit hebt weten te houden. Nu gaan we richting een nieuw tijdperk en ik hoop dat jij daar je ei ook in kwijt kan en al je enthousiasme weer kan gebruiken om mensen te helpen met de problemen die ze hebben. Want daarom zijn we hier toch allemaal? Om kennis te delen.
Enige wat ik wilde vragen met mijn opmerking is dat je perspectief erg belangrijk is.
Thomas - 11/05/2016 20:13 (laatste wijziging 11/05/2016 20:25)
Moderator
remcobers schreef:
Komt over als; Ga zelf iets doen sukkel.
Dit is al vaker geprobeerd, dat we aangaven dat we regelmatig met nieuws, artikelen en scripts komen maar konden die beloften op den duur niet meer nakomen, om wat voor reden dan ook. Alles wat je daarna zegt of "belooft" komt dan minder geloofwaardig over wat begrijpelijk is. Daarom is het belangrijk dat je voorzichtig bent met wat je belooft. Dat is al.
remcobers schreef:
Een schop na is dit.
Nee, simpelweg een oproep tot zelfreflectie. Iemand verwacht van alles van een crew, maar zou zelf niets kunnen doen?
remcobers schreef:
Enorm mierenneuken.
Nee. Berichtgeving over wat er misgaat in de huidige forumfunctionaliteit hoort niet in deze thread thuis. Het is ook mijn taak als moderator (een van mijn perspectieven) om hier mensen op te wijzen, maar deze zouden dat zelf ook beter moeten weten. Ander onderwerp --> andere/nieuwe thread. Op alle fora werkt dat zo.
remcobers schreef:
Dit, icm andere ruzie thread, komt over als in de slachtofferrol/calimero rol duiken.
Misschien heb je gelijk, of misschien rust op alles wat ik zeg (hoe dit ook bedoeld wordt) op voorhand al een stigma? Daarnaast geef ik aan dat er iets is misgegaan bij het opschonen van code. Een fout die ik nu weer hersteld heb na een verkapte foutmelding. Ik ben dus niet (enkel) aan het schreien over de wreedheid van het lot, maar heb een fout geanalyseerd en opgelost. Vervolgens geef ik aan dat het leuker was geweest als het wat anders gevraagd werd (en op een andere plaats). Ik zie niet helemaal hoe ik mijzelf daarmee als slachtoffer portretteer.
remcobers schreef:
Je zegt het zelf ook al "Dat klinkt nogal snauwerig".
Dat had betrekking op de woorden van Gust, specifiek --> "En zorg dat de mailfunctie werkt". Woef woef.
remcobers schreef:
Zie de twee quotes hierboven.
Ik zie niet helemaal wat dat te maken heeft met wat ik in dat citaat probeer over te brengen. Er wordt van alles verlangd ("voeg scripts toe!") maar niets weerhoudt je ervan om dit ook zelf te doen. Wellicht wordt deze site tegenwoordig meer ervaren als een gratis helpdesk of afhaalchinees in plaats van een community? In een community geef je namelijk ook af en toe iets terug, en niet enkel in de vorm van (opbouwende) kritiek.
Je zegt "en plaats regelmatig nieuwe scripts op de site". Dat klinkt (en voelt) als een verplichting. Als je die garantie niet kunt geven moet je die belofte ook niet maken.
Dat is natuurlijk geen verplichting, maar zo zorg je er natuurlijk mede voor dat de site aantrekkelijk blijft.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.