Moderator |
|
Persoonlijk ken ik zo niet direct CMS'en zonder databases. Hoe zou je in zo'n geval je content moeten managen? Vaak heb je dan toch een soort van database lijkt mij (je moet op een of andere manier gestructureerd gegevens op kunnen slaan?).
Mogelijk zijn er wel databases (SQLite?, couchDB?, MongoDB?) die verder weinig tot geen speciale voorzieningen nodig hebben (m.a.w. niet apart ingericht hoeven te worden aan de server-zijde) behalve dan dat je PHP een bepaalde versie heeft en/of er bepaalde modules ondersteund worden op je webserver.
Vaak zijn CMS'en getrouwd met hun database, oftewel ze leveren ondersteuning aan één type database. Mogelijk zijn er wel CMS'en die ondersteuning leveren aan meerdere databases, maar dat levert dan mogelijk wel een suboptimaal resultaat op, je kunt dan immers niet altijd gebruik maken van bepaalde (database-specifieke) optimalisaties.
Ik zou je vraagstelling toch een beetje omdraaien: wat wil je kunnen doen, vervolgens zoek je naar een CMS die dit kan (en probeer je deze eens uit), en dan richt je je webserver zo in dat dit CMS hier op kan draaien. Ik snap niet helemaal waar je vraag vandaan komt of (nog belangrijker) wat je uiteindelijk probeert te bereiken? |