Met MetaTags doen de zoekmachines tegenwoordig niets tot bijna niets meer...
Om ervoor te zorgen dat je hoog in google komt kun je allemaal handige dingen doen en goed scripten. Maar het is en blijft altijd gokken, aangezien de zoekmachines het heel geheim houden.
Het goed scripten heet SEO. Google er maar eens op en je ziet veel dingen.
In het kort: Meta-Tags
Meta tags zijn belangrijk voor zoekmachines. Je hoeft ze niet allemaal te hebben. Maar de description en keyword is belangrijk.
Bij de description tag moet je in ong. 60 tekens een uitleg geven van wat er op die pagina te zien is.
De keyword tag word door google nauwelijks meer gebruikt, maar andere zoekmachines gebruiken hem nog wel. Hierin moet je de trefwoorden van de description tag neerzetten.
Verder heb je ook nog de language tag. Dit is ook belangrijk om de taal van je site aan te geven. Als een gebruiker dus zegt; Alleen in het Nederlands zoeken dan pakt google de site's met de language nl.
Backlinks
Het linken van andere pagina's naar jouw site is ook heel belangrijk. Hoe meer site's naar jou pagina linken hoe hoger je komt te staan bij google.
Intern linken
Naast links van andere pagina's is het ook handig om te linken binnen jou site. Dit zorgt ook voor een hogere positie.
Alle pagina's kunnen bereiken in zo'n min mogelijk aantal klikken
Hoe verder google door je site moet gaan (Door links te volgen) hoe minder hij gaat opvatten. Je homepagina staat daarom altijd lager dan die extra pagina ergens in het hoekje van de host.
Extra coding tips
Google kijkt ook naar hoe jij je pagina script. Hij kijkt er eigenlijk niet naar, maar sommige fout code wordt niet opgenomen.
- Frames, google volgt frames nauweijks tot helemaal niet. Het is dus belangrijk om geen frames te gebruiken.
- Valid HTML en CSS, hoe beter je code is hoe beter google hem kan bekijken. Het is dus belangrijk dat je pagina voldoet aan de W3C normen.
- Geen flash, google ziet niks aan flash. Hij kan het niet lezen, niks. Het is dus beter om alles in gewoon HTML toe doen.
- Geen tekst in javascript, javascript leest google niet. Alles wat dus tussen <script> en </script> staat heeft geen nut voor google.
Headings
Het is heel belangrijk voor je website om headings te gebruiken. <h1> acht google belangrijker dan <h6>. Dus de website titel zet je bijv. in een h1 tag en het onderwerp in een h2 tag en tussen kopjes in een h3 tag, enz.
Title tags
Uit de title tag haalt google ook informatie. Als je titel tag tussen de 40 en 70 tekens is is het perfect voor google.
Gebruik schone duidelijke url's
Duidelijke url's worden beter geindexeerd door zoekmachines. Stel een autobedrijf verkoopt Opels dan moet je zorgen voor een goede url.
Niet: www.wijverkopenautos.nl/page.php?page_id=52&content_id=123
Wel: www.opelkopen.nl/auto/kopen/opel/corsa
Keywords laten terugkomen
Zorg dat je belangrijke woorden laat terugkomen in je titel, url en op de pagina zelf.
Heb geduld
Een google bot komt niet elke dag op je website terecht. Dus wacht gewoon wat weken. Het gaat langzaam aan.
Googlewebmasters tool
Google heeft een tool waarbij je je site kan aanmelden bij google, je je sitemap kunt aanmelden, enz. Het is handig om die te gebruiken.
XML sitemap
Het is handig om XML sitemap te gebruiken. Hierin zet je alle pagina's van je site en zet je neer hoevaak de bot langs moet komen, enz..
robots.txt
Robots.txt is een bestandje die de bots van google en andere zoekmachines aangeeft waar ze wel en niet mogen komen.
Meta-Tags
Meta tags zijn belangrijk voor zoekmachines. Je hoeft ze niet allemaal te hebben. Maar de description en keyword is belangrijk.
Bij de description tag moet je in ong. 60 tekens een uitleg geven van wat er op die pagina te zien is.
De keyword tag word door google nauwelijks meer gebruikt, maar andere zoekmachines gebruiken hem nog wel. Hierin moet je de trefwoorden van de description tag neerzetten.
Description tag kan je vlot tot 160 tekens. Keyword tags wordt niet door Google gebruikt, maar door Bing. Bing gebruikt ook nog de Geo region meta tag.
Citaat:
Backlinks
Het linken van andere pagina's naar jouw site is ook heel belangrijk. Hoe meer site's naar jou pagina linken hoe hoger je komt te staan bij google.
Handig ook om te vermelden is dat sommige links meer waard zijn dan andere. Zorg voor contextuele links in. Ga niet in op een service als "voeg je site automatisch toe aan 101 zoekmachines/directories". Hoe denk je dat spammers hun site automatisch promoten?
Citaat:
Intern linken
Naast links van andere pagina's is het ook handig om te linken binnen jou site. Dit zorgt ook voor een hogere positie.
Breadcrumbs zijn hier ideaal voor. In combinatie met microdata heel waardevol voor Google.
Citaat:
- Geen flash, google ziet niks aan flash. Hij kan het niet lezen, niks. Het is dus beter om alles in gewoon HTML toe doen.
Meestal waar, maar er zijn uitzonderingen. Flash sites kunnen geoptimaliseerd worden.
Citaat:
Headings
Het is heel belangrijk voor je website om headings te gebruiken. <h1> acht google belangrijker dan <h6>. Dus de website titel zet je bijv. in een h1 tag en het onderwerp in een h2 tag en tussen kopjes in een h3 tag, enz.
Beter nog is een unieke H1 tag te hebben (je paginatitel). Zo scoort die bepaalde pagina goed. Je site hoofding zet je overal op H2 behalve op je frontpage.
Citaat:
Title tags
Uit de title tag haalt google ook informatie. Als je titel tag tussen de 40 en 70 tekens is is het perfect voor google.
De Title tag is heel belangrijk. Zorg dat je belangrijke keywords hierin zitten. Je kan gerust tot 75 tekens gaan. Google leest tot 300 tekens.
Citaat:
Keywords laten terugkomen
Zorg dat je belangrijke woorden laat terugkomen in je titel, url en op de pagina zelf.
Klopt, maar overdrijf hier niet mee. Vanaf 5 a 10% wordt het als keyword stuffing aanzien.
Citaat:
Googlewebmasters tool
Google heeft een tool waarbij je je site kan aanmelden bij google, je je sitemap kunt aanmelden, enz. Het is handig om die te gebruiken.
Ook Bing en Yahoo! hebben webmaster tools. Ga maar voor de tripple play, ook al wordt Google vooral gebruikt.
Citaat:
XML sitemap
Het is handig om XML sitemap te gebruiken. Hierin zet je alle pagina's van je site en zet je neer hoevaak de bot langs moet komen, enz..
Handig, maar zorg dat ze regelmatig geupdate wordt. Die hoevaak je bot langs moet komen geloof ik niet in. Dat is exact de reden waarom Google de revisit after meta niet gebruikt. Google regelt dat wel zelf.
Citaat:
robots.txt
Robots.txt is een bestandje die de bots van google en andere zoekmachines aangeeft waar ze wel en niet mogen komen.
De Robots.txt helpt je site niet, het is gewoon een richtlijn naar de bot over wat ze 'liever' niet mogen bekijken.
Mooie lijst Waldio, maar daar zou ik graag ook nog aan toevoegen:
-Gebruik meer kanalen dan enkel je links en je eigen site. Youtube, social media profielen (linkedin, facebook,twitter,...)
-Optimaliseer je afbeeldingen. Een mens schrikt als je ziet hoeveel volk er via google images binnenkomt.
-Update. Update. Update. Zoekmachines houden niet van statische websites.
-Content. Zorg voor een waardevolle content waar je bezoekers langer blijven dan 10 seconden.
-Maps. Voeg een bedrijf toe aan Google maps als ze er nog niet staat. Google verandert het algoritme om lokale resultaten meer waarde toe te kennen.
-Hosting. De locatie van je server is belangrijk (Google webmaster blog 2007). Een Amerikaans gehoste site met doelgroep NL of BE scoort lager dan een lokaal gehoste site.
-Snelheid. Trage sites ranken lager.
Google kijkt wel naar de meta tags. Mijn site is gemaakt met Ajax, en dan indexeert google alleen 'Deze pagina wordt geladen...', dat dacht ik. Maar bij google zie ik dan mijn Meta description tekstje staan.
(Oja, ik heb het over de toekomsttest, als je dat intikt zie je mij op de 10e plek staan)
Niet teveel aan SEO doen. Als je je pagina's goed indeelt (dus goede titels, duidelijk structuur, duidelijke links, etc.) dan is het al prima. Google hecht volgens mij geen tot weinig waarde aan de truukjes. Volgens mij heeft SEO zijn beste tijd gehad. Google is zelf wel in staat om te kijken wat relevant is en wat niet. Zeker nu Local Search een steeds belangrijkere positie krijgt.