PHP beginner |
|
Je stuurt een artikel door naar je vriend.
Maak een nieuwe db aan.. zet erin:
id, id_van_jouw, id_van_vriend, speciale_code
Bij het bestellen van een product check je:
$query = "SELECT * FROM database_naam WHERE id_van_vriend='" . $_SESSION['mijn_id']. "'";
// Zorg dus dat je mijn_id in de sessie zet bij het inloggen.
$row = mysql_fetch_assoc($result); // alles in een array steken.
if(mysql_num_rows($result)==1)
{
$query = "UPDATE gebruikers SET punten='10' WHERE id='" . $row['id_van_vriend'] . "'";
// Hij wordt hier niet verhoogd met 10 maar gewoon naar 10 gezet.. maar dat is simpel op te lossen door de standaardwaarde eerst op te halen en dan gewoon op te tellen.
}
$query = "SELECT * FROM database_naam WHERE id_van_vriend='" . $_SESSION['mijn_id']. "'"; // Zorg dus dat je mijn_id in de sessie zet bij het inloggen. { $query = "UPDATE gebruikers SET punten='10' WHERE id='" . $row['id_van_vriend'] . "'"; // Hij wordt hier niet verhoogd met 10 maar gewoon naar 10 gezet.. maar dat is simpel op te lossen door de standaardwaarde eerst op te halen en dan gewoon op te tellen. }
Oké, denk NIET dat dit gaat werken maar het is een klein opzetje. Gewoon op papier de stappen doorlopen en daarna in php uitwerken. Veel succes!
//update, misschien iets strakker:
1. Je stuurt een artikel door naar je vriend.
Nieuwe db: `inviteproduct`
id, verzender, aanvrager, prod_id
Je maakt een query met:
$query = "INSERT INTO inviteproduct (verzender,aanvrager, prod_id) VALUES ('Erwt','willysl',245)";
// Nu staat er dus in de database dat ik jouw gevraagd heb om product 245 te kopen.
$query = "INSERT INTO inviteproduct (verzender,aanvrager, prod_id) VALUES ('Erwt','willysl',245)"; // Nu staat er dus in de database dat ik jouw gevraagd heb om product 245 te kopen.
2. Die vriend koopt het.
Op de pagina van het artikel zet je bijv:
$query = "SELECT * FROM inviteproduct WHERE prod_id='" . $_GET["prod_id"] . "' AND aanvrager='" . $_SESSION['mijn_naam'] . "'";
$query = "SELECT * FROM inviteproduct WHERE prod_id='" . $_GET["prod_id"] . "' AND aanvrager='" . $_SESSION['mijn_naam'] . "'";
Waar je dus voor moet zorgen is dat een pagina het product_id meegeeft in de link: ?id=245
Ook moet je ervoor zorgen dat je bij het inloggen je accountnaam in de sessie zet. $_SESSION['mijn_naam']; |