Om op de zaak te komen:
Het is niet enkel aan de actieve en reeds meer gevorderde leden, of aan de crewleden alleen om het niveau hoger te maken! Nieuwe leden moeten al eens gaan beginnen met de regels te lezen alvorens het hier vol te spammen! Daar staat al duidelijk in dat het antwoord dat ze zoeken waarschijnlijk al in een tutorial, script of het forum staat. Is dat niet, kunnen ze een topic posten. En hier maken veel nieuwe leden hun weer grandioos belachelijk door: geen codetags te gebruiken, 100+ regels code te plaatsen, geen AN te gebruiken, en nog een resem aan van die zaken. Als al dat al wegvalt, gaat het niveau al een stuk omhoog.
Maar zoals aangegeven door Stijn denk ik, is het beter om met al die verbeteringen, uitbreidingen en dergelijke te wachten op V3 van sitemasters. Nu is dit echt een onbegonnen werk en zijn het toch maar lapmiddelen. Vanaf V3 moet al dit van het begin in orde zijn zodat discussies als deze niet meer hoeven, dat beginners en gevorderden hun eigen plekje kunnen vinden hier om vragen te stellen, ervoor gezorgd wordt dat nieuwe leden de huidige fouten niet meer maken, dat..... You get me!
sorry titjes, maar ik ga niet volledig akkoord.
Stel jezelf voor, je hebt een vraag over iets, en je komt op sitex.tld terecht. Je post je vraag daar op het forum. Ga je dan zelf de moeite nemen om alle regels volledig te volgen? Volgens mij interesseert het je juist niets als ze je daar verbannen, omdat je (nog) compleet niets met de community te maken hebben. Dit is geen probleem van sitemasters, maar (helaas) een probleem van het ganse internet... Aan de webmasters om dit te voorkomen!
Verder, die regel van 100 regels max, die lap ik zelf ook aan m'n laars. Het is een mooie richtlijn, maar die moet niet te streng gevolgd worden volgens mij. 150 regels code op sitemasters posten kan véél overzichtelijker zijn dan 101 regels te posten op plaatscode.
Ik stoor me eigenlijk wel een beetje aan het plaatscode.be verhaal. Ik zie liever dat je code hier gewoon tussen code-tags mag plaatsen tot onbeperkte lengte, maar dat er slecht 20 regels van zichtbaar zijn en dat je erdoorheen kan scrollen en eventueel het codevakje langer kan maken. Voor phpBB had ik ooit zo'n mod geschreven en deze zijn ook overal op het internet wel te vinden.
Heel eerlijk haak ik 9 van de 10x af als ik een verwijzing naar plaatscode.be zie staan, dan wordt het haast al teveel moeite om 'even' te helpen.
Abbas - 24/10/2008 02:08 (laatste wijziging 24/10/2008 02:14)
Crew .NET
Ik pas alleen maar de regels toe, ik maak ze niet! Dus als leden ze overtreden wijs ik ze erop, dat is mijn taak. Als het aan mij lag waren er ook andere regels (bij wijze van spreken).
wimmeke schreef:
Ga je dan zelf de moeite nemen om alle regels volledig te volgen? Volgens mij interesseert het je juist niets als ze je daar verbannen, omdat je (nog) compleet niets met de community te maken hebben.
Ja, ik doe moeite! En ja het interesseert me wel of ik gebanned wordt of niet op een site waar ik beslis om toch een vraag te stellen! Niet dat ik op elke community de regels helemaal doorspit maar er zijn toch een aantal zaken waar je zoizo van weet dat ze moeten/kunnen toegepast worden! De meeste forums, IT-gerelateerd of niet, zullen toch in z'n regels ongeveer stellen dat de titel duidelijk en omschrijvend moet zijn en dat hetgeen je neerschrijft in je topic/reactie in iets of wat duidelijk verstaanbare taal moet zijn. Dat is blijkbaar al een probleem voor veel mensen hier. Het feit dat je code in tags kan plaatsen is niets nieuws meer op ook weer eender welk, waarschijnlijk IT-gerelateerd, forum. Waarom wordt dit dan toch zeer vaak vergeten/gewoonweg niet gedaan?! Ok, dat je niet altijd zin hebt om heel die lijst aan richtlijnen even te gaan lezen, maar asteblief er zijn toch zaken die het kleinste papkind nu al weet wat kan en wat niet! Het is heel frustrerend om als admin dan in elk topic/reactie de stomme fouten van een ander te moeten gaan verbeteren en hem/haar er dan op wijzen dat hij/zij in de fout gegaan is terwijl die fouten er in wezen al niet hadden kunnen zijn, en dat elke dag verschillende keren opnieuw...
Now that's my 2 cents!
Wat zijn jullie toch allemaal rijk XD met de 2 centen
Maarja, ik denk dat nieuwe leden ook een beetje over de link naar regels heen lezen...
Ik persoonlijk was hem net zelfs kwijt
Misschien een idee deze in het hoofdmenu erbij te zetten?
Het probleem van: "leden lezen de regels niet" kan je alleen maar oplossen door goed en consistent te modereren.
Plaatst een lid een topic dat niet aan de regels voldoet, vinkje aanzetten met "niet gevalideerd", textbox invullen voor een private message naar het lid met de reden waarom zijn topic niet getoond wordt. Maar niet verwijderen zodat hij de kans krijgt zijn topic aan te passen naar de wensen van de moderator.
Daarna krijgt de moderator een pm terug om het topic te valideren en het vinkje terug af te zetten.
Wat doen we moeilijk? Toen ik beginner was, kon ik amper onderscheid maken tussen wat goeie informatie was en wat slechte was. Als je geen php kent en je zoekt een antwoord op een vraag van php.. dan duurt het voor jou uren om de juiste informatie te vinden. Voor iemand die langer met php werkt is het 5 minuten werk.
Dat is toch niet erg? Ik denk dat je beginnende webmasters gewoon moet helpen, als doe je het via een linkje naar een andere website. En stel dat er een tutorial van is, kun je toch gewoon een link naar die tutorial sturen? Dat is niet zo'n moeite toch? Dan hoef je niet meteen die leden een waarschuwing te geven of te bannen ofzo
Verder zullen de regels sima echt niet gevorderder maken. Ook op 'gevorderde' websites heb je veel amateurs. Dat is ook niet erg. Het blijft bij mij gewoon hetzelfde: Je moet zorgen dat je genoeg kennis in huis hebt als 'leiders' en ook van iig een kleine groep leden. Dat uit zich in tutorials en dat uit zich in een langzame verschuiving in niveau.
En ik vind dat titjes daar al aan bij draagt met de tutorials van .net.. en dat mogen er vooral meer worden (de rest van de moderators weet ik verder niet ).
Een wiki zou goed kunnen wezen, maar wel met meer restricties. Ik bedoel... stel dat ik een wiki maak over OOP dan is het goed als mensen dingen kunnen aanpassen.. maar wel met een zekere goedkeuring van mij ofzo, omdat er anders allemaal onzin in komt te staan van amateurs of weet ik veel wat voor rare gasten. Of de mogelijkheid om te editten in de wiki voor mensen die daar de rechten toe hebben gehad, wat een beperkte club zal zijn.
Sorry maar dit is weer zo'n topic die hoopvol wordt begonnen maar de leden nooit de uitwerking van gaan zien. Zo gaat het namelijk al een hele tijd hier.
Iedereen loopt hier te zeiken over de newbie's en ze straffen dat is natuurlijk complete BS wat denken jullie wel niet omdat je nu een echo kan typen zonder fouten dat je ineens helemaal het mannetje bent? De enigste die met oplossingen zijn gekomen dat is Stijn en Ontani dit zijn mensen die zijn realistisch en snappen dat iedereen van een ander niveau is en dat je ze kan helpen hogerop te komen!
Bouw een forum waar leden gerankt worden door oplossingen die ze geven sluit het gevorderde gedeelte af voor beginners maar stel gevorderde verplicht om beginners te helpen anders verliezen ze langzaam status! Bouw daarbij in wat Ontanie suggereert en je bent al een heel eind op weg. Het niveau van de Tuts gaat vanzelf omhoog als het niveau van het forum omhoog gaat en ik denk dat dit daarvoor een aardige richting zou kunnen zijn.
Op de chat heb ik aan stijn al een geopperd om een systeem te bouwen waarbij je een aantal hoofd categorieen hebt zoals php, sql, .net. Maar dat iedereen ook op basis van tags een subcategorie voor zichzelf kan aanmaken zodat ik bijvoorbeeld een subforum onder javascript krijg waar vooral vragen over jQuery in verschijnen omdat ik daar nu al een tijd mee werk en meer van af weet. Zo kan iedereen subforums maken op gegevens waar hun interesse in hebben. Waardoor ik denk dat mensen met meer plezier hier op het forum hangen omdat ze topics hebben die hun interesse werkt!
Maar een paar tips waar waarschijnlijk toch niks mee gedaan wordt
Iedereen loopt hier te zeiken over de newbie's en ze straffen dat is natuurlijk complete BS wat denken jullie wel niet omdat je nu een echo kan typen zonder fouten dat je ineens helemaal het mannetje bent? De enigste die met oplossingen zijn gekomen dat is Stijn en Ontani dit zijn mensen die zijn realistisch en snappen dat iedereen van een ander niveau is en dat je ze kan helpen hogerop te komen!
Dit is natuurlijk dikke onzin wat je vertelt. Stijn en Ontani doen veel ja, maar er lopen meer mensen rond die veel doen en snappen dat iedereen van een ander niveau is. Om er maar even snel een paar te noemen: titjes, wimmarien, wijnand en ik zij de gek. Dus houdt aub je 'slimme' opmerkingen voor je.
Volgens mij heb ik jou in dit topic niet horen klagen over beginners straffen dus hoe zo voel je je uberhaupt aangesproken? Ik weet dat er veel leden zijn die hun best doen om sima beter te maken. En je noemt een inderdaad een paar goede. Maar ik denk dat je zelf ook wel weet dat er een hoop zijn die denken dat ze maar al te goed zijn. En daarom een soort van autoritair reageren op de beginners.
Het is leuk dit topic maar gaat er ook wat mee gebeuren? Ik denk zelf namelijk dat in Sima V3 een hoop moet veranderen om sima tot een hoger niveau te krijgen. Wat openheid over het lang verwachte Sima V3 zou geen kwaad kunnen.
Zijn jullie al begonnen? Wat worden de nieuwe functionaliteiten? Misschien dat er gebruikers zijn die bepaalde suggesties hebben om bepaalde functies beter te maken!
Zoals ook in me eerdere reactie te lezen valt ik denk dat jullie het moeten zoeken in het beginners / pro gedeelte in een forum. Denk daarbij bijvoorbeeld dat een tutorial maken extra plus punten geeft. Tutorial verbeteren geeft ook pluspunten. Niet reageren op beginners vragen minpunten.
misschien is het wat ver gezocht, maar als je nou een apart stukje maakt waar alleen gevorderden kunnen posten ben je van het gezeik af. Je zou je dan moeten 'bewijzen' om een gevorderde te worden.
Flex.. ik moet zeggen dat ik het een zeer goed idee vind om in de nieuwe website bij te houden of iemand gevorderd is (en dus mag een nieuw bericht mag posten in een bepaald forum) of niet op basis van zijn of haar oplossingen/tutorials/scripts. Behalve dat je daarmee scheiding brengt tussen topics die gevorderd en die minder gevorderd zijn stimuleer je leden ook om zich meer in de antwoorden te verdiepen.
Verder zou het dan leuk zijn, als we toch bezig zijn, om zelf aan te geven of op jouw topic iedereen mag reageren of alleen 'gevorderden'. Het voordeel is dat je je vraag kan afschermen voor 'beginners' die antwoorden geven die niet fijn zijn.
Als je gaat braimstormen over dat soort dingen komen er nog veel meer interessante dingen uit denk ik zo.
Verder denk ik NIET dat je door het forum-niveau te verhogen, de tutorials ook hoger worden. Ikzelf zou nu bv geen tutorial schrijven omdat het niet loont. Er wordt weinig mee gedaan, mensen hebben weinig aandacht, en ja.. stiekem heb ik ook geen zin erin. Wil je meer betere tutorials zul je mensen met kennis (Daar reken ik mijzelf niet onder) moeten stimuleren om vette tutorials te schrijven.
Verder ben ik ook benieuwd wat de status (en of er een status) is van SiMa V3.x
"Beginners" mogen wel reacties inzien en eventueel reageren maar de reactie moet dan bijvoorbeeld eerst goedgekeurd worden door een gevorderde voordat deze ook voor andere beginners zichtbaar is. Zo kan een beginner op een PRO post toch punten verdienen.
Beginners helemaal uitsluiten lijkt me niet nodig omdat je dan zoals Ontani ook aangaf beginners buiten sluit en dat is ook niet goed.
Edit: Een probleem wat sitemasters heeft is dat er iets begonnen wordt maar niet afgemaakt. Kijk naar de Chat / Snel vragen het idee was niet slecht de uitwerking daar en tegen is heel wat minder. Van de crew is er niemand meer te vinden. Op stijn na wat jammer is want het had potentie. En dat heeft het nog steeds uiteraard. Integreer de chat in een soort shoutbox dan kunnen de snelle vragen zoals. Wat is er fout aan deze query "SELECT * FORM `database`" ook snel opgelost kunnne worden omdat elke geregistreerde gebruiker die shoutbox ziet.
ja precies.. inkijken door iedereen, reageren door iedereen (mits je dat zou aanvinken) alleen een nieuwe topic aanmaken mogen ze dan bijvoorbeeld niet.
Dat kan je aan de van punten laten lopen. Soort van reputatie punten. Bijvoorbeeld bij 10 hulpzame post in beginners SQL kan je naar SQL gevorderd.
Een gevorderde die een beginner punten geeft staat bijvoorbeeld voor 2 punten. Elke nieuwe gevorderde kan maar 1 keer per dag een beginner extra punten geven. En maar 1 keer per week aan dezelfde gebruiker om fraude te voorkomen.
Je moet dat natuurlijk veel dieper uitwerken maar het is maar een idee
Ja precies.. daar moet je eigenlijk over brainstormen..
Wat kan is dat je 100 punten nodig hebt in een bepaalde sector... deze kun je bijvoorbeeld krijgen door een gevorderde tutorial/script te posten (wordt aangevinkt door admin's/leden) OF door oplossingen te geven op het forum.
Zodra iemand een waarschuwing krijgt of een admin vind dat hij niet die status verdiend dan kun je er ook weer een aantal punten afhalen.
een knop waarbij je leden de status 'gevorderd' kunt geven...
ik zat net te denken... stel dat je dit hebt.
Het punten systeem (mensen zien hun eigen punten niet).. als iemand de 'roof' heeft gehaald (bv 100 punten) dan krijgen de adminnen een reactie. Dan kunnen zij kiezen of die persoon gevorderd mag worden of niet (bv door te kijken hoe hij aan die punten komt).
Verder dus de mogelijkheid om iemand sowieso in gevorderd te maken.
En een overzicht met mensen die genoeg punten hebben maar nog niet gevorderd zijn met de eventuele reden erachter.
Door dat iedereen mag reageren op gevorderde topics kan je het probleem wat marten aangeeft al opvangen natuurlijk. Stel je voor dat jij gevorderd bent marten En je ziet een reactie die erboven uitspringt qua niveau dan kan je een oproep doen aan de modjes om deze direct pro te maken. Reageren kunnen ze een andere pro kan de reactie zichtbaar maken voor iedereen. En ik denk dat dit dan gemiddeld binnen een 15 min gedaan is aangezien de gevorderde toch wat vaker komen.
Ik zat ook te denken dat gebruikers de punten kunnen zien die gegeven zijn door andere. Dus beginners kunnen punten van alle beginners zien maar niet van pro's en pro's kunnen alles zien. Zie je bijvoorbeeld iets wat lijkt op fraude dan kan je dat doorgeven bijvoorbeeld aan de modjes.
Edit: Ik denk dat de ontwikkeling van sima v3 ook wat opener zou kunnen zijn er zijn genoeg mensen hier die kunnen helpen. Niet alles hoeft openbaar. Maak een module die zorgt voor alle user informatie. Dus &user->getPunten() retouneerd de punten van de ingelogde gebruiker. Zou kan iedereen bijdragen aan het forum waardoor de druk van jullie minder wordt. En wat maakt het uit als iedereen kan zien hoe een topic geplaatst wordt?
Een selectie op gebruikers die mee mogen werken kan natuurlijk ook maar dan sluit je login / admin nog af maar mogen ze wel aan de frontend werken
dat een pro het moet goedkeuren lijkt mij niet een strak plan... Dan kan er eventueel gejat worden, en dat heeft verder niet echt een reden toch?
En elkaars punten zien, dan krijg je dus dat mensen gaan zeuren om hun pro status terwijl ze eigenlijk nog gewoon amateurs zijn. Dat bevorderd het ook niet echt zeg maar
Heb je mijn laatste reactie (voor deze dan) gezien, wat vind je daarvan?
Jatten kan niet aangezien alle pro's het zien ziet een andere pro dat je gejat hebt dan maak je er weer een melding van. Zodat de jatter gelijk pro af is.
Ik denk dat je moet proberen de mods zo min mogelijk te belasten als je het goed uit denkt dan hoeft de tussen komst van modjes minimaal te zijn. Iedereen die PRO wordt of PRO af wordt die moet je dan controleren en dat lijkt me best veel werk waar ze niet op zitten te wachten.
Ik denk ook niet dat je in PRO / NEW moet denken maar iets dieper als dat met misschien nog een tussenstap.
naja er zijn 2 'problemen' dan:
- sommige mensen reageren wel veel en krijgen misschien zelfs punten, maar zijn geen pro. En door het systeem worden ze even pro gemaakt (waardoor ze blij zijn).. hoe zal het gevoel dan zijn als een mod naderhand ze un-pro maakt? En blijven ze dan niet bezig aangezien hij binnen een week weer pro kan zijn?
- fraude voorkomen is toch wel lastig en kost ook een boel tijd denk ik.
wat dacht je ervan dat een NEWBIE (NOOBIE, whatever) aan een admin kan vragen zijn account te upgraden. de NEWBIE moet dan bewijzen dat hij bepaalde skills heeft door bijvoorbeeld een tutorial te schrijven (slecht voorbeeld misschien, maar zo krijg je wel meer tutorials...). Als de admin de tutorial waardig genoeg vind voor een NOVICE, wordt hij NOVICE (of iets dergelijks). Het zelfde traject misschien voor een PRO, maar dat is discutabel.
EDIT: bovendien, daar denk ik nu pas aan, als je PRO bent in PhotoShop, dan hoef je niet per se PRO te zijn in PHP:!:
@Flex1986 (volgende post): wij doen alvast het voorwerk
Als er door de crew goed gebrainstormt en duidelijk gedocumenteerd wordt dan is zo'n systeem voor 95% zelf regulerend te maken. Dus 95% zonder tussen komst van admins.
Neem bijvoorbeeld de sima crew + 5 tal gewaardeerde leden zoals bv Ontani, Wimarien & nog een aantal beginners zo heb je een gemengde groep die denk ik prima in staat is om het punten systeem compleet uit te denken. Zodra duidelijk is hoe je dat wil hebben. Dan is het maken niet zo lastig meer.
@edit van hierboven: Inderdaad een pro CSS is geen pro MySQL daardoor moet je de onderverdeling ook dieper maken. Brainstorm, Documenteer & Bouw
Misschien eens wat uitleg bieden over hoe iets te ontwerpen ipv iets te programmeren (ik heb het niet over photoshop in dit geval... maar over klasse-ontwerp). Andere dingen zoals webservices en de protocols die daarvoor bestaan mogen ook toelichting krijgen. Want hier moet je al een boek over kopen als je er iets over wil weten, op het internet (nederlands dan) is het nogal schaars. Waarschijnlijk omdat het zo belachelijk complex is. Maar het is wel de toekomst