in de poll over tutorials zie ik resultaten terug die vooral betrekking hebben met gevorderd php.
Nu is mijn persoonlijke vraag: Hoe kunnen we met elkaar de gehele sitemasters site gevorderder maken?
Ik zie namelijk bij phpfreakz.nl Berry Langerak af en toe topics maken met [adv] voor de titel. Dat is een idee. Verder de gevorderde tutorials is een idee.
Als we samen met alle leden een CMS schrijven of bv een WAP-cms, dan kunnen we achteraf tutorials schrijven over hoe we aan zoiets begonnen zijn. In een blog kan je dan bijhouden waar je momenteel aan bezig bent en hoe je het doet. Klinkt dit als een idee?
Volgens mij zijn er 3 dingen die je moet gaan aanpassen
- tutorials gevorderder maken (meer tijd ook aan besteden?)
- scripts gevorderder maken (idem)
- sima crew-leden moeten mensen zijn met kennis (daar kan ik niet over beoordelen of dat wel of niet zo is)
Dit gaat vooral op het niveau van programmatuur, niet van design gewoonweg omdat ik geen kaas heb gegeten van design.
Als je begint met om als crewleden meer kennis te krijgen dan ga je ook sneller betere en gevorderde tutorials schrijven, hierdoor krijgen leden betere en gevorderde kennis waardoor er betere en gevorderde scripts komen en het gemiddelde niveau een stuk omhoog wordt gekrikt...
maar dit is al eerder gezegt dacht ik, alleen weinig mee gedaan. Dit kost ook tijd, zijn jullie bereid tijd te nemen hiervoor?
Gevorderder maken kun je denk ik hier ook lezen als specialisatie. Ik denk dat sima op dit moment te breed is om echt te specialiseren op 1 gebied. Nu wordt er ondersteuning aangeboden op .NET, PHP, SQL, Photoshop, Javascript, CSS etc.. Het is erg lastig om op elk gebied te specialiseren.
Uiteraart is het niveau van de scripts en tutorials aanpassen een hele goede zet in de juiste richting, maar zolang er op elk gebied maar een handjevol mensen is met de juiste kennis en met maar beperkte vrije tijd denk ik dat het vrij lang zal duren voordat het niveau daadwerkelijk omhoog gaat.
Kortom: Sima moet groeien om meer kennis op elk gebied in huis te halen, of sima moet een aantal delen schrappen zodat er meer aandacht naar de 'hoofddoelen' gaat.
@Diko: hier ben ik het niet mee eens. Ik vind het juist goed dat SiMa zo breed is. Of je nu webdesigner of applicationdesigner bent, je kunt op SiMa terecht.
Ik denk idd dat SiMa ook qua tutorials en scripts moet uitbreiden, zodat er nog meer informatie te vinden is.
Als je kijkt naar bijv. phphulp.nl, daar worden regelmatig nieuwe scripts of tutorials geplaatst.
Misschien is het goed dat er mensen komen die zich met de scripts/tutorials bezighouden om ervoor te zorgen dat ze qua kwantiteit én kwaliteit verbeteren.
Dat is enkel aan onszelf te danken dat SiMa project de mist in ging
Als iedereen erachter staat, denk ik niet dat het zo'n groot probleem kan/mag zijn?
Hoewel ik mss niet alle feiten ken, dit is mijn mening.
Wat Wijnand zegt klopt wel zo'n beetje. Natuurlijk is het niet verkeerd dat Sima zo breed is. Echter door zo breed te zijn maak je het jezelf wel erg moeilijk om op wat hoger niveau te komen.
Op elk vlak zijn er nu wel 2 of meer mensen met een hoop kennis, echter is dit gewoon (nog) niet genoeg. Dus je moet meer kennis aan zien te trekken!
Punt 2: Om gevorderder te worden dien je ook gevorderder publiek aan te trekken. Als je het gemiddelde niveau nu ziet op het forum maak je het niet erg aantrekkelijk voor iemand met een ingewikkeld probleem om dat voor te leggen. Die zoekt liever wat verder naar een plaats waar problemen op hoger niveau worden opgelost. En zo blijf je dus in die vicieuze cirkel zitten.
dus eigenlijk moeten alle gasten met veel kennis steeds hele lastige vragen neerzetten (en die misschien zelfs zelf wel oplossen).. dat is ook nogal vaag
over welke onderwerpen willen leden trouwens tutorials? Over de meeste dingen is er voldoende duidelijke uitleg te vinden op het internet....
Volgens mij kan er een vooruitgang geboekt worden door het forum systeem aan te passen. Werk bvb met waarschuwingen zodat leden de regels respecteren:
hulp vragen is geen enkel probleem, niveau maakt niet uit. Maar hulp is niet gelijk aan een volledig uitgewerkte oplossing! Als leden hier nu al eens voor bestraft zouden worden, bvb door ze tijdelijk geen rechten te geven om een nieuw topic te openen.
Maw, ik zou het forum strenger maken. De meeste problemen kunnen worden opgelost door de error eens grondig te lezen, door de error op google in te typen of door eens 2 minuten door de tutorials te bladeren...
Ik zie de laatste tijd enorm veel leden zonder posts en met 1 forum topic, meestal iets in de vorm van "kan iemand mij dit script maken" of bvb "hoe maak ik een login script" ... Dergelijke dingen mogen van mij onmiddellijk verwijderd worden omdat hier de tutorials en de scripts voor zijn.
Als het forum op deze manier een beetje "opgeruimd" wordt zal de qualiteit volgens mij enkel maar kunnen stijgen....
Ik zeg hier niet mee dat beginners niet welkom zijn -integendeel-, maar een beetje inzet mag wel getoond worden imo!
//edit:
@wijnand: als iemand zelf een oplossing vindt voor zijn probleem, kan dat enkel positief zijn. Op deze manier is er weer een oplossing meer te vinden op sitemasters die niemand wist, en komen er meer leden met hetzelfde probleem op sitemasters terecht dankzij google!
Wat wimmarien zegt is ook zeker een goed punt. Beginners motiveren hun zelfredzaamheid te verbeteren.
Verder tutorials / scripts richten op moderne technieken. Dus de huidige (procedurele) scripts weggooien of herschrijven naar bruikbare OOP classes. Tutorials over AJAX en dan bijvoorbeeld m.b.h.v. veel gebruikte frameworks als: Dojo, jQuery, Scriptaculous, Prototype en mootools.
Het zelfde geld ook voor PHP, voor het Zend Framework is er een hele mooie starters cursus. En ook CakePHP wordt wel besproken, maar kan wel uitgebreider. Maar CodeIgniter en Symfony worden niet behandeld.
Dit zouden toch zeer mooie uitbreidingen zijn voor Sima!
@Wijnand: Niet zozeer dat mensen zelf hun problemen moeten oplossen. Maar dat er meer gebrainstormd moet worden over een oplossing.
Sowieso zou op het forum meer geantwoord moeten worden met een richting waarin ze de oplossing moeten zoeken in plaats van een pasklare oplossing aan te bieden. Beginners leren op deze manier vanzelf waar zij hun informatie vandaan moeten halen!
Edit: Ik mis een preview functie k moet af en toe bericht wijzigen om layout of linkjes goed te krijgen ;)
Abbas - 23/10/2008 16:16 (laatste wijziging 23/10/2008 16:16)
Crew .NET
Citaat:
maar dit is al eerder gezegt dacht ik, alleen weinig mee gedaan. Dit kost ook tijd, zijn jullie bereid tijd te nemen hiervoor?
Ik wel! Ik denk dat het gemiddelde niveau van de .NET - tutorials en scripts wel hoog genoeg ligt voor sitemasters, en dat deze van goede "kwaliteit" zijn.
Citaat:
Ik vind het juist goed dat SiMa zo breed is. Of je nu webdesigner of applicationdesigner bent, je kunt op SiMa terecht.
Maar dan moet je kwaliteit kunnen bieden over heel de breedte!
Citaat:
Echter door zo breed te zijn maak je het jezelf wel erg moeilijk om op wat hoger niveau te komen.
@marten: wat denkt de crew?
@wimmarien: al zo'n zaken zouden in de volgende sitemasters moeten komen. Gewoon sitemasters from scratch en dan de database gaan uitkuisen en de overblijfselen porten naar de nieuwe database structuur.
Abbas - 23/10/2008 16:19 (laatste wijziging 23/10/2008 16:20)
Crew .NET
zwijnstijn schreef:
@wimmarien: al zo'n zaken zouden in de volgende sitemasters moeten komen. Gewoon sitemasters from scratch en dan de database gaan uitkuisen en de overblijfselen porten naar de nieuwe database structuur.
Maar ik vind dat bij tutorials redelijk aandacht moet worden besteed aan outdated of incomplete tutorials, zo is bijv. bij photoshop bijna geen enkele volledige tutorial meer... omdat deze de plaatjes met de instellingen e.d. niet meer bevatten...
Er zijn snellere manieren om achter je antwoordt te komen dan op Sitemasters.be vragen. Dat weten de meeste gevorderden wel:)
Misschien dat het helpt als de gevorderden wat vaker online zijn, of te simpele vragen eerst MOETEN WORDEN OPGEZOCHT. Kom ze hier nog al te vaak tegen.
Volgens mij kan er een vooruitgang geboekt worden door het forum systeem aan te passen. Werk bvb met waarschuwingen zodat leden de regels respecteren:
hulp vragen is geen enkel probleem, niveau maakt niet uit. Maar hulp is niet gelijk aan een volledig uitgewerkte oplossing! Als leden hier nu al eens voor bestraft zouden worden, bvb door ze tijdelijk geen rechten te geven om een nieuw topic te openen.
Ik denk dat ze net zosnel weer naar een andere forum gaan om het daar te vragen.. en dan ben je die leden kwijt.. die komen dan echt niet meer terug.. ik denk toch echt als je gevorderde wilt 'kweken' hier.. dan moet je ze klein laten beginnen..
niet dat ik het goed vind dat ze op deze manier vragen stellen etc. maar ze half blokkeren zal ervoor zorgen dat ze ergens anders heen gaan en wss nooit meer terug komen
da's dan jammer voor die nieuwe leden, maar zo werkt een forum niet...
Als het van die leden zijn die steeds als ze iets nodig hebben hier komen posten ipv eerst zelf wat te zoeken, dan ben ik ze persoonlijk liever arm dan rijk...
Ik zie in het geval van SiteMasters, daar het nut niet van in. Puur omdat het niveau hier (en op vele site`s) niet hoog (genoeg) is.
Soms komen er vragen met typefouten of dat er een echo of wat dan ook verkeerd of niet is afgesloten. Dat gebeurd gewoon veel te veel.
In mijn ogen zijn er maar weinig WMC`s die kunnen zeggen dat hun 'publiek' gevorderd is.
Maar een gevorderd publiek stelt nu eenmaal geen of weinig vragen. Omdat bijna of alles al is gevraagd of er gewoon een goede, duidelijke uitleg is te vinden op o.a. PHP.net of PHPFreakz.
Om van die beginners topics af te komen zou ik graag iets van een naslag willen zien op sitemasters.
Daarin staan dan voor verschillende standaard problemen kan en klare en uitgebreide oplossingen met links naar extra uitleg, vindplaatsen van de functies, scripts en tutorials.
Als er voor de gevorderde en/of actieve leden dan een knopje bij een topic komt "maak naslag" kan diegene daar gelijk een pagina naslag voor maken.
Om dat makkelijker te maken zou ik ook met tags gaan werken op scripts, tutorials en forum. Ik zou het echt mooi vinden als daarmee dan gelijk een lijstje met relevant sitemasters materiaal wordt toegevoegd aan het topic.
Om dan te zorgen dat de mods niet zoveel werk krijgen om dat bij te houden zou er iets moeten komen zodat users ook tags kunnen toevoegen. Eventueel kun je dan bij het adminpaneel een lijstje met uservoorstellen maken wat dagelijks wordt afgewerkt.
Om van die beginners topics af te komen zou ik graag iets van een naslag willen zien op sitemasters.
Daarin staan dan voor verschillende standaard problemen kan en klare en uitgebreide oplossingen met links naar extra uitleg, vindplaatsen van de functies, scripts en tutorials.
Als er voor de gevorderde en/of actieve leden dan een knopje bij een topic komt "maak naslag" kan diegene daar gelijk een pagina naslag voor maken.
Om dat makkelijker te maken zou ik ook met tags gaan werken op scripts, tutorials en forum. Ik zou het echt mooi vinden als daarmee dan gelijk een lijstje met relevant sitemasters materiaal wordt toegevoegd aan het topic.
Om dan te zorgen dat de mods niet zoveel werk krijgen om dat bij te houden zou er iets moeten komen zodat users ook tags kunnen toevoegen. Eventueel kun je dan bij het adminpaneel een lijstje met uservoorstellen maken wat dagelijks wordt afgewerkt.
Dit vind ik een heel goed idee, een soort van wikipedia idee zie ik voor me. Als het ook goed onderhouden word en veel geupdate dan zie ik het nut er wel van in. Maar niet iedereen zou toegang moeten hebben dan want ben al een paar scripts hier op de site tegen gekomen waarvan ik dacht, wtf . (Heb zo geen voorbeeld)
Dus als mensen die verstand hebben van zaken zo'n naslag werk systeem willen updaten dan zie ik daar echt wel een voordeel in.
Of met AJAX 5 relevante titels geven bij het intypen van je topic titel. Zodat je daar op kan klikken en misschien al het antwoord zo te weten kan komen!