login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Database inrichten

Offline rredspike1 - 21/10/2008 21:24
Avatar van rredspike1Lid Ik wil graag een database inrichten alleen weet niet goed hoe!
Daarom vraag ik of jullie met mij mee willen denken/helpen.

Ik heb een tabel nodig waarin klanten komen te staan
- KlantId, Bedrijfsnaam, Voornaam, Achternaam, Adres, Plaats, Telefoonnummer, Faxnummer, Emailadres

Ik heb een tabel nodig waarin producten komen te staan
- ProductId, ProductNaam, ProductOmschrijving, Aantal, Prijs

Ik heb een tabel nodig waarin opdrachten komen te staan
- Deze tabel bestaat uit een klantId, Bedrijfsnaam en de producten die deze klant heeft gehuurd.

Nu zou ik graag de klantId op één of andere manier, koppelen aan de opdrachtenId...hoe doe ik dit?
Welke gegevenstype moet ik die veldnamen geven?

Het is misschien veel, maar hoop dat iemand mij kan helpen

Bedankt

15 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Abbas - 21/10/2008 21:34
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Klant:
ID en telefoon en dergelijke integer, de rest kan wel als varchar.

Product:
Zelfde als met klant, alleen prijs als double ofzo.

Opdracht:
Same here, en je koppelt dan hierin het klantId, hetzelfde voor de producten.
Offline rredspike1 - 21/10/2008 21:47 (laatste wijziging 21/10/2008 22:01)
Avatar van rredspike1 Lid Het is een access database!

De OpdrachtTabel kan per record meerdere producten bevatten

KlantId
1
Bedrijfsnaam
Sitemasters

ProductId
1,5,7

ProductNaam
Fiets, Computer, Auto

Aantal
3

Hoe doe ik dit dan?
Offline Abbas - 21/10/2008 22:23

Crew .NET
In de tabel 'opdrachten' doe je in de kolom 'producten' gewoon bvb.: 3,6,7,12
En dan weet je dat die producten zijn besteld.
Offline rredspike1 - 21/10/2008 22:27
Avatar van rredspike1 Lid hoe stel ik dat in dat de productId's en productnamen erin worden gezet met een komma?
Offline Martijn - 21/10/2008 22:37
Avatar van Martijn Crew PHP als je een array hebt met alle artikelen die die bezit, gewoon implode() doen
Offline Abbas - 21/10/2008 22:41

Crew .NET
waarom zou je de namen er mee inzetten? Je hebt het ID er toch al van! Je haalt dan gewoon aan de hand van die ID's de namen en dergelijke op.
Offline rredspike1 - 21/10/2008 23:17
Avatar van rredspike1 Lid Oké dat snap ik maar ik wil graag in een soort formulier/rapport weergeven en dan is een naam duidelijker dan een id!
Een naam onthoud je sneller dan een id!

Ik heb een formulier met 1 knop
knop -> selecteer opdracht

Velden (txtboxen) geven dan de hele ridel aan in die tabel van opdrachten...dus ook de productnamen en eigenlijk niet de id's

echt ik vat dr geen klap meer van....
Offline Abbas - 21/10/2008 23:22

Crew .NET
Daarom dat ik zei: je haalt de productnamen uit de tabel "producten" aan de hand van de productID's in een rij van de tabel "opdrachten"! 
Offline rredspike1 - 21/10/2008 23:24
Avatar van rredspike1 Lid please geef me een voorbeeld want... hahaha  

misschien kan jij me wel helpen met wat ik aan het maken ben want ik snap er niks van...

Offline Stijn - 21/10/2008 23:49
Citaat:
want... hahaha
Vind je jezelf niet een beetje zielig?

Je hebt twee tabellen en hebben elk hun velden. De derde tabel is een tabel met minstens drie velden. Het eerste is zoals gewoonlijk het ID veld (primair veld). Het tweede veld ligt in een relatie met de eerste tabel zijn ID. En idem voor het derde veld. Die relaties moet je leggen in Access.

En via die relaties kan je dan rapporten en formulieren gaan maken.
Offline marten - 22/10/2008 09:18
Avatar van marten Beheerder Ik denk dat rredspike1 wel iets meer interesse mag en moet tonen. Je komt over alsof je het geen ene reet kan schelen en het aan je derriére kan oxideren, zolang je je ontwerp maar voor gekauwd krijgt.

Lees eerst de volgende link eens door. Probeer er vervolgens wat van te maken. Mocht je er niet uit komen kan je hier weer verder vragen.

http://www.yapf.net/Articles/ArticleView/789

Tip: installeer het gratis programma MySQL workbench eens.
Offline rredspike1 - 22/10/2008 13:22 (laatste wijziging 22/10/2008 13:25)
stijn1989 schreef:
[..quote..]Vind je jezelf niet een beetje zielig?

Je hebt twee tabellen en hebben elk hun velden. De derde tabel is een tabel met minstens drie velden. Het eerste is zoals gewoonlijk het ID veld (primair veld). Het tweede veld ligt in een relatie met de eerste tabel zijn ID. En idem voor het derde veld. Die relaties moet je leggen in Access.

En via die relaties kan je dan rapporten en formulieren gaan maken.

Nee want vragen is niet zielig!
De manier waar op jij jezelf vertegenwoordigd is zeer laag van karakter!
Dat jij hiervan alles begrijpt, is prima! wees blij koop een taart!
Kzou met jou ook over dingen kunnen gaan praten waar de oren van jou van gaan klapperen!
Dus een emotionele uitflapper van zo'n iemand, die zomaar iets zegt
neem ik niet aan!

De groeten

Citaat:
Ik denk dat rredspike1 wel iets meer interesse mag en moet tonen. Je komt over alsof je het geen ene reet kan schelen en het aan je derriére kan oxideren, zolang je je ontwerp maar voor gekauwd krijgt.

Als ik geen interresse had dan vroeg ik het niet en jij weet niet hoe ik ermee worstel om eruit te komen, alleen je bent er voor elkaar om elkaar te helpen!
Misschien dat een cursus, communicatie en omgaan met je medemens goed is!

Maargoed bedankt voor jullie hulp
Offline Stijn - 22/10/2008 13:33
Citaat:
Misschien dat een cursus, communicatie en omgaan met je medemens goed is!
Heb je mijn uitleg eronder ook gelezen? Want die vertelt eigenlijk hoe je het moet klaarspelen! En als je nog geen tabel kan maken, dan moet jij maar eens beginnen met een cursus Access te leren.

Citaat:
Kzou met jou ook over dingen kunnen gaan praten waar de oren van jou van gaan klapperen!
Kom maar op de sitemasters chat, kan je het eens proberen .
Offline marten - 22/10/2008 13:33
Citaat:
echt ik vat dr geen klap meer van....
Citaat:
please geef me een voorbeeld want... hahaha

misschien kan jij me wel helpen met wat ik aan het maken ben want ik snap er niks van..

Ik heb uit het verleden geleerd dat dit soort opmerkingen gewoon getuigen van geen interesse of niet genoeg interesse. Als je het niet snapt ga je gewoon nog actiever kijken waarom je dit niet snapt. Daarom plaatste ik ook de opmerking dat ik constateer dat je gewoon de interesse niet toont. Dat is mijn mening. Hoe je vervolgens reageert op een tweetal replies die je verder helpen met je probleem getuigt van weinig respect naar je medemens die je probeert te helpen.

Misschien zou een cursus omgaan met je medemens iets voor jou zijn?
Offline Wijnand - 27/10/2008 11:33
Avatar van Wijnand Moderator Rredspike1, wat een idee is om te gaan kijken wat database relaties zijn, waarom ze er zijn en wat het voordeel is.

Relaties maken op naam/titel is op z'n zachtst gezegd 'niet slim'. ID's zijn daar extreem geschikt voor. Verder is het handig om in bepaalde voorbeelden die jij geeft een extra 'tabel' te maken.

Je hebt een tabel:
- opdrachten

met daarin gegevens van een opdracht, dus datums, gebruikers en eventueel adres (als je niet een klanten tabel hebt).

Verder heb je een tabel:
- producten_in_opdrachten (bv)

En daarin zitten alle gegevens van de producten die je besteld. Prijs, hoeveelheid van bestelling, eenheid, etc. Ook zit hier een veld in met een ID naar de tabel 'opdrachten' (ikzelf noem die velden altijd: [tabel]_id dus in dit geval opdrachten_id.).

Dan heb je dus een koppeling waardoor je één opdracht hebt met daarin verschillende producten.

Via google kun je hier meer informatie over vinden onder bijvoorbeeld 'normaliseren' of iets dergelijks.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.183s