login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Cms, op server klant of eigen server

Offline Chupskie - 19/06/2008 09:51 (laatste wijziging 19/06/2008 10:47)
Avatar van ChupskieMySQL beginner Een vraag waar ik al een tijdje mee zit, en hier helaas nog niks van terug kon vinden in het forum: (2 opties)

1. Is het slim om je cms op je eigen server te zetten, en klanten hier toegang tot bieden, wat weer veel voordelen biedt met update'n en dergelijke.

2. Of is het slim, om bij elke klant het cms systeem op hun server te installeren.

Hoe pakken jullie dit aan?
edit: typo

9 antwoorden

Gesponsorde links
Offline WouterPSV - 19/06/2008 09:59 (laatste wijziging 19/06/2008 10:00)
Avatar van WouterPSV Lid Ik plaats hem gewoon bij de klant zelf op de server. Als bijvoorbeeld jou server plaat gaat, liggen alle sites plat. En als de server van een klant plat gaat alleen van die klant.
Offline Chupskie - 19/06/2008 10:22
Avatar van Chupskie MySQL beginner Maar stel dat de klant nu weg gaat, krijgt hij dan jou cms mee, of heeft hij dan in een keer geen website meer?

En hoe zorg je dan voor updates van cms?
Offline WouterPSV - 19/06/2008 10:27
Avatar van WouterPSV Lid Als je klanten weg gaan naar een ander bedrijf voor hun site is het meestal ook zo dat dat bedrijf hun eigen cms gebruikt.

Updaten ? zolang de klant nog bij jou zit aangesloten krijgen ze updates als ze weggaan ga je toch niet meer updaten ? lijkt mij.
Offline Chupskie - 19/06/2008 10:29
Avatar van Chupskie MySQL beginner Nou ja ik bedoelde eingelijk, als ze nog wel bij je zitten, maar je hebt elke klanten wel op een andere server zitten, hoe update je aan op al die servers je cms versie?
Offline WouterPSV - 19/06/2008 10:45
Avatar van WouterPSV Lid Lijkt me dan dat je dat voor elke server moet uploaden..
Maar je gaat toch niet elke kleine update uploaden naar elke klant ? Dan zou ik gewoon meerder updates bij elkaar voeren en dan pas uploaden.
Offline marten - 19/06/2008 10:47
Avatar van marten Beheerder Ik zet het altijd op de eigen server. Ten eerste omdat we dan hosting kosten kunnen vangen en ten tweede kan je je code geheim houden voor de klanten. We hebben dan ook een zeer uitgebreid zelf geschreven cms.
Offline Chupskie - 19/06/2008 10:53 (laatste wijziging 19/06/2008 10:55)
Avatar van Chupskie MySQL beginner @marten, dat is wat ik nu ook heb. Ik heb het cms op mijn server staan, maar elke klant heeft hierbij wel zijn eigen ftp gedeelte. En dus staat elk cms systeem nog op de ftp van de klant (wat wel op onze server staat.)

Overzicht:
- SERVER
-- Hostingpakket Klant 1
--- CMS Systeem (bijv v1.18) geinstalleerd
-- Hostingpakket Klant 2
--- CMS Systeem (bijv v1.02) geinstalleerd
-- Hostingpakket Klant 3
--- CMS Systeem (bijv v1.03) geinstalleerd

Dus het staat wel op mijn server, maar het cms staat meerdere malen geinstalleerd.

Ik heb voor de hosting toen ook gekozen voor deze manier, om dezelfde reden als marten, zodat de code binnen het bedrijf blijft, en natuurlijk de hosting kosten.

Maar de vraag gaat erom, is het slim het cms maar 1x te installeren, en daar alle klanten aan te koppelen. Of gewoon dezelfde manier zoals nu aanwezig is blijven hanteren (dat dus het cms bij elke klant opnieuw moet worden geinstalleerd)?
Offline marten - 19/06/2008 10:56
Avatar van marten Beheerder We hebben het nu precies hetzelfde als jou. Maar ik heb al veel nagedacht over 1 systeem waar iedereen op inlogt. Maar dat lijkt me ook niet slim om te doen.

Ik ga er dus voor om door middel van Zend Framework de 'kern logica' in 1 map te zetten en dan de templates van de verschillende klanten onder de view map te zetten. Zo kan ik de kern logica aanpassen en dan wordt bij iedereen het cms geupdate.
Offline Chupskie - 19/06/2008 12:06
Avatar van Chupskie MySQL beginner Dus eigenlijk, de core zet je op je op 1 plek.

En de template map zet je op de ftp van elke klant.

Hoe maak je dan de connectie tussen dit? fopen of zie ik dit verkeerd?
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.182s