login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Vraagje over linux..

Offline Babak - 05/05/2008 22:16
Avatar van BabakMySQL interesse Sorry voor de titel, kon geen betere bedenken. Kan iemand mij vertellen wat er anders is aan Linux? Waarvoor men Linux gebruikt? En hoe je kan weten of het wel wat voor jouw is?

Bvd.

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Martijn - 05/05/2008 22:18
Avatar van Martijn Crew PHP voor servers kiest men vaak linux omdat het stabieler en sneller werkt. Tenminste, dat is mij verteld 

en als je wilt weten hoe het is, installeer je het toch M'n pa had het laatst, maar die is dr na een week van afgestapt 
Offline GTW - 05/05/2008 22:29

PHP gevorderde
Je hebt met linux veel verschillende soorten. Ikzelf heb hier thuis 2 linux servers draaien, en die draaien beide zeer stabiel. Als je linux als server draait, dan raad ik aan om geen grafische omgeving te installeren.
Die gaat alleen maar ten koste van prestaties die je eigenlijk naar je web/ftp/mail oid wil laten gaan. (Vooral als je bedenkt dat je er geen beeldscherm op aansluit grootste deel van de tijd)

Als je Linux als gewone desktop gaat gebruiken, raad ik persoonlijk Ubuntu aan. Deze vind ik zeer fijn werken. Als server raad ik CentOS aan. Die gebruiken we op het werk ook voor servers, deze draait mooi stabiel en is makkelijk in gebruik.

hopelijk is het een beetje duidelijk 
Offline Babak - 05/05/2008 22:34
Avatar van Babak MySQL interesse Ja opzich wel, nog 1 vraag. Stel ik wil mijne gewone PC omtoveren in een Server.. (niet geheel, gedeeltelijk), is het dan handig om linux te installeren?
Offline Stijn - 05/05/2008 22:48
Avatar van Stijn PHP expert Een server is een machine die toch 99% van de tijd uptime is. Linux is goed omdat Apache er het beste op draait. Er is een verschil tussen de server editions en de desktop editions van linux. Zo zal bij de server editions geen interface beschikbaar zijn, maar enkel een commandline.

Het verschil tussen Linux en andere operating systems is dat de algoritmes, structuren, commands, interfaces, ... anders gebouwd zijn. Als je Linux eens wilt uitproberen moet je de iso downloaden van de Linux die je wilt uitproberen en deze emuleren via een virtuele machine zoals Google.be: virtualbox. In een virtuele machine kan je toch niets doen aan je computer of harde schijf.
Offline Joost - 06/05/2008 03:47 (laatste wijziging 06/05/2008 03:48)
Avatar van Joost PHP expert Microsoft ondersteund toch ook geen PHP, en Linux geen ASP, of zeg ik nu iets geks?:P

Binnenkort koop ik een laptop met Windows, en gaat mijn gewone PC over op Linux, dan kan ik misschien wel wat meer zeggen 
Offline maigel - 09/05/2008 23:01
Avatar van maigel PHP beginner op een windows pc kan je perfect php laten draaien hoor
Offline GTW - 09/05/2008 23:38

PHP gevorderde
Je kan met windows prima php draaien. Indien je apache gebruikt. Op een linux server kan je ook wel met ASP werken, alleen werkt dit gewoon niet optimaal omdat het er niet origineel voor gemaakt is.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.18s