Stel nu dat je een site hebt, bv. over een spel.
Je hebt een layout die je zelf hebt gemaakt
De teksten heb jij geschreven
De screenshots heb jij genomen
De filmpjes heb jij gemaakt
...
mss mogen die screenshots niet, want die zijn denk ik van de spellenmakers, maar volgens mij is het vanzelf copyright voor jou als jij het hebt gemaakt...
@Fenrir: Ja dat dacht ik ook... wat die screenshots betreft... tsjah, als je nu je layout met photoshop hebt gemaakt kun je ook zeggen dat het ook niet van jouw is...
Ik vroeg me vooral af of dat niet officiëel moet gebeuren of zo iets saais...
Copyright?
Dit is een voorgeval dat iedereen verward! Iedereen heeft het recht op een copyright op je pagina te zetten.
Wat tuinstoel (en joël) zegt klopt niet. En dit denken ook vele mensen. Als alles (wat zijn zegt) van jezelf is heb jij het recht op een copyright te plaatsen. Heb je echter de screens niet van jezelf dat zul je dat duidelijk moeten formulieren.
Nu ben je natuurlijk niet meteen strafbaar. Maar! als de site gaat klagen kunnen ze simpel een rechtszaak openen. En dan ben je die pineut! Ten eerste is de rechtszaak snel verlopen! Jij hebt ten slotte geen copyright en/of toestemming van de site. Dus de aanklager is in zijn voordeel. Daarbij krijg je ook nog een fikse boete die enorm is gestegen de laatste jaren.
Ik spreek met oprechte ervaring! Ik ben ook in de fout gegaan! Een rechtszaak gehad en een boete van 432, - gehad. (Voor je schrikt, Het zijn nog guldens ;))
Hiermee was ik uiteraard niet blij mee! Zorg ervoor dat je alle toestemmingen krijgt! Dan zal de echte eigenaar wel beslissen wat je bv met de screens moet doen!
Kamer van Koophandel:
Elk bedrijf (enkel geen zwart werkers) is ingeschreven bij de kamer van koophandel. Zonder een KvK nummer ben je illegaal bezig. Of je blijft onder een bepaalt bedrag per jaar (€1500,-). Dit heeft echter niks met een copyright te maken! Het KvK nummer heeft dus met verkopen te maken.
"Ik spreek met oprechte ervaring! Ik ben ook in de fout gegaan! Een rechtszaak gehad en een boete van 432, - gehad. (Voor je schrikt, Het zijn nog guldens ;))"
wat had je toen gecopieerd? een enkel ding, of een heleboel?
het is wel een hoog bedrag .
Ieder mens wat hij zelf maakt heef copyright, als jij zegmaar copyright onder iets hebt gezet, en je sterft dan blijft de copyright nog 80 jaar geldig, en daarna mag het gecopieerd worden;-)
@Fenrir, schrik niet maar het is nog een minimaal bedrag. Omdat geen alle gedachten had dat ik goed bezig was ging ik lekker door. Het ging om het online verkopen van online spul. Daarbij had ik vele plaatjes en foto's van de Hema site gehaalt. Hema kwam erachter en heeft maatregelen genomen.
Ik was echter toen nog maar 18 en wist niet beter. Ik ben inmiddels 25 geworden. Dus nu weet ik beter en ben netjes ingeschreven bij de kamer van koophandel en heb nog wat andere nummers aangevraagt.
@MobyDick, De 80 jaar klopt niet helemaal maar je zit er dicht in de buurt. Na de release is je copyright 79,4563 jaar geldig.
Nu wordt het wel ingewikkeld -> De ene zegt "Kamer van K." en de andere zegt "Als het duidelijk is wat wel en wat niet"... moet ook eens leren overeenkomen é
Kamer van koophandel is niet nodig zolang jij geen bedrijf bent.
(c) mag je zetten op alles wat je ZELF hebt gemaakt, als er ook nog inhoud is (screenshots, foto's / afbeeldingen) die jij niet zelf gemaakt hebt -die screenshots heb je mischien wel zelf gemaakt, maar niet het spel- zal je even contact met de maker moetten opnemen en duidelijke afspraken maken.